—ьогодн≥ душу вит≥сн¤ють на марі≥неси
У¬≥дколи себе памТ¤таю,
мр≥¤в стати письменником, бо нав≥ть найперш≥
своњ в≥рш≥ створив тод≥, коли ще не вм≥в њх записати.
“ож ¤к би банально це не
звучало, а л≥тература ≥ Ї моњм житт¤м.
Ѕодай тому, що через нењ (чи то пак Ц завд¤ки њй!) з мене посл≥довно
не вийшло: а) вербовецького
іазди (попри наполегливе бажанн¤ батьк≥в); б) шк≥льного учител¤
(попри педагог≥чну першу осв≥ту);
в) державного чиновника (попри другу осв≥ту ≥ пТ¤тир≥чний стаж держ≠службовц¤); г) УзубраФ журна≠л≥стики
(бо дл¤ цього треба було писати насамперед
про пол≥тику, а мен≥ все корт≥лос¤ про л≥тературу).
ј також не вийшло пи¤цюги (до чого неодм≥нно спричинивс¤ б пункт
УаФ), затурканого ≥стерика
(пункт УбФ), вузьколобого Учинуш≥Ф
з≥ скл¤ними очима (пункт УвФ) чи цин≥ка (пункт УгФ). ј вже що вийшло
Ц то ви≠йшлоЕФ Ц жартома розпов≥даЇ про себе
один ≥з ¤скравих автор≥в сучасноњ украњнськоњ л≥тератури, нешаблонний, а в≥дтак не кожному доступний поет, прозањк, перекладач, досв≥дчений критик ≥ редактор ≤ван јндрус¤к.
—ьогодн≥ пан јндрус¤к Ц г≥сть У√азетиФ.
ƒит¤ча л≥тература
Ц доросла в≥дпов≥дальн≥сть
Ц ”се част≥ше л≥тературн≥ критики зауважують Ц Ујндрус¤к дитин≥ЇФ, маючи на уваз≥, що все час≠т≥ше ви звертаЇтьс¤ до написанн¤ дит¤чоњ л≥тератури, ¤ку вважаЇте Увищим п≥лотажемФ
дл¤ письменника. Ѕа б≥льше,
свою Удит¤чуФ л≥тературу називаЇте ≥нод≥ нав≥ть б≥льш
УдорослоюФ. як≥ ознаки ц≥Їњ Удорослост≥Ф?
Ц ÷ими
словами лише намагавс¤ привернути увагу колег до того, що працювати дл¤ д≥тей
Ц це передовс≥м величезна в≥дпов≥дальн≥сть. ќстанн≥м часом довол≥ часто маю змогу виступати перед малечою, сп≥лкуватис¤ з д≥тьми
р≥зного в≥ку Ц в≥дтак бачу, з
¤кою величезною дов≥рою вони сприймають кожне мовлене, а тим паче написане слово. ѕричому що менш≥
д≥ти Ц то б≥льша дов≥ра! « цього випливаЇ, що ми, письменники,
¤к≥ працюють дл¤ д≥тей, Ц фактично не маЇмо права на помилку. Ѕо кожна наша помилка
обходитьс¤ занадто дорого. ƒит¤ча
л≥тература Ц це доросла в≥дпов≥дальн≥сть.
Ц —вого часу ви розпов≥дали, що ваш≥ Умал¤вкиФ (так ≤. ј. н≥жно говорить про своњх д≥ток, Ц У√азетаФ) Ї повноправними сп≥вавторами, бо не лише оц≥нюють, п≥дказують, слушно критикують, а нав≥ть сам≥ УпровокуютьФ сюжети. як д≥лите
гонорари? ўо порадите кожному читачев≥ повчитис¤ в≥д
своњх д≥тей?
Ц ќдин ≥з моњх найулюблен≥ших
казкар≥в ≥ м≥й добрий старший друг •урам ѕетр≥ашв≥л≥ каже, що дитина
Ц це повноц≥нна особист≥сть, ¤ка в≥д
дорослого в≥др≥зн¤Їтьс¤ лише тим, що
маЇ трохи менший досв≥д. я додав би, що вона цим
досв≥дом не лише не навчена, але й
не обт¤жена ≥ не засм≥чена, ¤к нер≥дко ми, доросл≥. “ому у своњх Умал¤вокФ учус¤ щодн¤
≥ всього Ц передовс≥м щирост≥, в≥дкритост≥, доброти. ј своњ УгонорариФ вони отримують завжди Ц п≥клуванн¤, турботу
≥ любов (усм≥хаЇтьс¤).
Ц УЅезв≥дпов≥дальна
й бездумна УпопсаФ догризаЇ
дорослу л≥тературу, а тепер ще й
до д≥тей пхаЇтьс¤Ф,
Ц зауважили ви ¤кось. як≥ книги н≥защо не дозволили б читати своњм д≥т¤м?
”загал≥, у с≥мТњ
јндрус¤к≥в багато табу?
Ц ћи з
дружиною вол≥Їмо не накладати
табу, а так сп≥лкуватис¤ з д≥тьми, щоби
вони сам≥ доходили розум≥нн¤,
що њм ц≥каве
й корисне, а чого краще уникати.
ѕрим≥ром, п≥д
час л≥тн≥х кан≥кул бабус≥ УприсадилиФ Ћ≥зу на телесер≥али. Ќу, дивитьс¤ бабус¤ вечорами
¤кесь УмилоФ, й онучка б≥л¤ нењ
тулитьс¤, сп≥лкуютьс¤ соб≥ Ц добре. јле в≥дтак уже в иЇв≥ бачимо: приходить донька з≥ школи,
в≥дразу ж умикаЇ телев≥зор ≥ УживеФ
там. ≈, н≥ Ц треба про це поговоритиЕ ≤ дл¤ початку домовл¤Їмос¤
з Ћ≥зою про те, що коли вже вони так ≥з бабусею УзвиклиФ Ц ≥ сп≥лкуютьс¤ про це по телефону, враженн¤ми обм≥нюютьс¤, Ц то нехай оберуть соб≥ ¤кийсь один сер≥ал, найменш гидотний, а не дивл¤тьс¤ все п≥др¤д. Ќу, ≥
з бабусею, зв≥сно, про це саме домовл¤Їмос¤.
ќсь так воно триваЇ м≥с¤ць, другий Ц а ми час в≥д часу розпитуЇмо,
про що там ≥детьс¤ й чому, привчаЇмо
до критичного погл¤ду, а не просто до безглуздого Упоглинанн¤Ф всього, що Ї
на екран≥. “ак зб≥гаЇ ще м≥с¤ць Ц ≥
бачимо, що Ћ≥за все част≥ше забуваЇ про той сер≥ал, що в нењ вже
Ї реч≥ ц≥кав≥ш≥:
музикою захопилас¤, книжки
про це штуд≥юЇ, братик на г≥тар≥ вчить гратиЕ «апитую нещодавно: У„ого ж св≥й сер≥ал
не дивишс¤?Ф Уј, Ц каже, Ц воно дурнеФ!
ѕро щаст¤
та... нещаст¤
Ц Ућо¤ мр≥¤: написати щось таке, що
читали б через сто-дв≥ст≥ рок≥вФ, Ц сказали ви в одному з ≥нтервТю. ÷≥каво,
написали вже таку р≥ч? якими
творами хот≥ли б ув≥йти у шк≥льн≥ хрестомат≥њ?
Ц Ѕоюс¤
хрестомат≥й, а своЇњ в них присутност≥ боюс¤ ще дужче! У–ад¤нськеФ
вивченн¤ л≥тератури, ¤ке за
своЇю суттю не зм≥нилос¤ н≥ на йоту ≥ в украњнськ≥й школ≥, Ц це моторошна
р≥ч, ¤ка намертво вбиваЇ в дитини ≥нтерес до письменства й художньоњ культури
загалом.
я Ї
прихильником ц≥лком ≥ншого п≥дходу:
коли фах≥вц≥ Ц л≥тературознавц≥,
психологи й педагоги Ц визначають
комплекс моральних, етичних
та естетичних ≥дей, котр≥ з д≥тьми
певного в≥ку доречно обговорити в рамках програми з л≥тератури
певного класу, й рекомендують розгорнутий перел≥к твор≥в, у ¤ких ц≥ ≥дењ мають
найкраще художнЇ вт≥ленн¤. ¬≥дтак школ¤р≥ п≥д
ке≠р≥вництвом учител¤ обирають
≥з цього перел≥ку тих автор≥в ≥ т≥ твори, ¤к≥
њм ц≥каво було б прочитати й обговорити, при цьому педагог так спр¤мовуЇ цей виб≥р, щоби
не оминути ключов≥ в ≥стор≥њ л≥тератури постат≥ й тексти.
ј дал≥ Ц на основ≥ прочитаного Ц триваЇ розмова про ц≥нност≥, й принаг≥дно зТ¤совують,
за допомогою ¤ких художн≥х засоб≥в автор подаЇ текст у такий спос≥б, щоб ми в його контекст≥ мали змогу подумати
й поговорити саме про так≥ ц≥нност≥.
Ќа жаль, ан≥ чиновники, н≥ тим паче педагоги до такого п≥дходу нин≥ не готов≥...
Ц Ќе секрет, що письменникам, аби вижити, левову
частку особистого часу
доводитьс¤ витрачати не на власну
творч≥сть, а на р≥зн≥
поверхнев≥ реч≥, за ¤к≥, однак, плат¤ть
непоган≥ грош≥. якби питанн¤ ф≥нанс≥в
не було проблемою, чим займалис¤ б передовс≥м?
Ц “им, чим ≥ займаюс¤.
«в≥сно, залишивши соб≥ лише основну
роботу й в≥дмовившись в≥д додаткових
п≥дроб≥тк≥в. ћо¤ основна
робота Ц л≥тературний редактор видавництва
У√ран≥-“Ф. ћи робимо хорош≥ дит¤ч≥
книжки, а часом ≥ розумн≥ доросл≥. ўо може
бути краще?!
Ц ќднак,
перегл¤нувши асортимент книгарень, ≥з жахом
усв≥домлюЇш, що в≥н в≥дпов≥даЇЕ
сучасному стану речей. Ќа полиц¤х
Ї те, що добре продаЇтьс¤, а в≥дтак легке, в≥дпочинкове, попул¤рне чтиво без нат¤ку на думанн¤Е Ќа вашу думку, чого оч≥кувати п≥сл¤
покол≥нн¤ Уточка.нетФ?
Ц ¬ ≥стор≥њ
завжди бувало так, що епохи Утехн≥чн≥Ф,
так би мовити, зовн≥шнього прогресу, зм≥нювалис¤ епохами УдуховнимиФ Ц прогресу внутр≥шнього. Ќауково-техн≥чний прогрес Ц штука н≥бито
хороша, але насправд≥ в≥н спр¤мований на те, щоби плекати т≥ло
дл¤ його... знищенн¤ (бо технолог≥њ розвиваютьс¤
передовс≥м у в≥йськових ц≥л¤х, а Ублага цив≥≠л≥зац≥њФ Ц це просто њх Упоб≥чний
продуктФ, Удовколав≥йськова ≥нфраструктураФ).
ѕри цьому душу вит≥сн¤ють
на марі≥неси: згадаймо ћарксову теор≥ю про УбазисФ ≥ УнадбудовуФ, де в царину зневажливого пон¤тт¤ УнадбудовиФ в≥дсунуто все людське, тод≥ ¤к базисом вважали все УмашиннеФ, ф≥зичне.
“е, що ми бачимо
на полиц¤х книгарень, на екранах телев≥зор≥в, на газетних ≥ журнальних
розкладках, на в≥тринах Умодних, сучаснихФ мистецьких галерей ≥ на б≥льшост≥ ≥нших Упо≠д≥ум≥вФ, Ц оце засилл¤ все поп≠с≥шоњ попси й усе переступн≥ших
переступ≥в, Ц це ≥ Ї та страшна УнадбудоваФ, ¤ка в постмодерному ви¤в≥, здаЇтьс¤, доходить своЇњ агон≥њ.
оли конаЇ
епоха Ц це дуже неприЇмна, моторошна р≥ч,
Ц а вона в нас уже майже п≥втора
стол≥тт¤ конаЇ... ясна р≥ч, п≥сл¤
всього цього мусить плавно, тривало, бол≥сно народитис¤ новий пер≥од, де на перший план вийдуть духовн≥ ц≥нност≥. јле ж ¤к≥ страшн≥ катастрофи мус¤ть статис¤, щоби людство могло переродитис¤!!! ѕро це знаЇ лише Ѕог...
Ц Ќе секрет, що дит¤ча книжка Ц це б≥знес, ≥
далеко не найг≥рший. ƒит¤ча
книга Ї, мабуть,
найб≥льшою Уперехресною станц≥ЇюФ б≥знесу й л≥тератури. ўо≠правда,
нараз≥ лише дл¤ видав≠ц≥в. јвтор
у цьому б≥знес≥ Ц поки що одна з
найслабших ≥ найг≥рше оплачуваних ланок. як завадити такому розвитку стану
речей?
Ц Ќайг≥рше
оплачувана Ц так, але найслабша Ц з цим
¤ не пого≠джуюс¤. ’ороших дит¤чих
письменник≥в в ”крањн≥ справд≥ не так ≥ багато Ц але
вони Ї, ≥ творчий потенц≥ал б≥льшост≥ з них нараз≥ не розкрито. √адаю, що Ц ¤к це не парадоксально почути в≥д
мене Ц зарадити справ≥ тут передовс≥м може розвиток нац≥онального видавничого б≥знесу. ¬же казав ≥ не боюс¤ повторити ще раз: нам би з дес¤ток-два таких видавництв,
¤к У√ран≥-“Ф, ¤к≥ працюють насамперед ≥з сучасним украњнським
дит¤чим письменником, Ц ≥ тод≥ склалас¤
б ситуац≥¤ здоровоњ конкуренц≥њ м≥ж б≥знесменами-видавц¤ми, ¤ким виг≥дно було б залучати до сп≥впрац≥ найкращих автор≥в ≥ в≥дкривати
нов≥ ≥мена, шукати нов≥ талановит≥
тексти. Ќа жаль, поки що у У√раней-“Ф конкурент≥в
практично немаЇ Ц ≥нш≥ хорош≥ дит¤ч≥ видавництва,
¤ких в наш≥й держав≥ буквально к≥лька, мають власн≥ Ун≥ш≥Ф
в б≥знес≥, тож наш≥ ≥нтереси дуже
р≥дко перетинаютьс¤.
“а найг≥рше, що вс≥ ми Утовчемос¤Ф на ринку иЇва ≥ к≥лькох
обласних центр≥в, тод≥ ¤к велика ”крањна зазвичай ≥ не п≥дозрюЇ, що виход¤ть класн≥ дит¤ч≥ книжки; а хто й знаЇ, той не завжди маЇ змогу
придбати своњй дитин≥ бодай к≥лька з них...
Ќу, та це вже сфера культурноњ
пол≥тики, точн≥ше Ц њњ злочинноњ в≥дсутност≥.
” нашому видавничому б≥знес≥ поки що
Укрутитьс¤Ф не так багато грошей, щоби
видавц≥ Ц нав≥ть найкращ≥, найкреативн≥ш≥, найзд≥бн≥ш≥ б≥знесмени Ц могли УнакритиФ ”крањну книгарн¤ми без розумноњ, стимулюючоњ державноњ п≥дтримки. ƒержав≥
ж, ¤к бачимо, немаЇ д≥ла до таких Удр≥бницьФ,
¤к книжка, культура, дитина, майбутнЇ.
Ќав≥ть за кращих час≥в, коли при влад≥ були н≥бито Упритомн≥ш≥Ф
люди, не було д≥ла, Ц а тепер, коли у владних каб≥нетах позас≥дали ц≥ моторошн≥ типи,
серед ¤ких Ї й в≥дверт≥
мерзотники, то й погот≥в немаЇ над≥њ.
«алишаЇтьс¤ спод≥ватис¤ лише на власн≥ сили Ц ≥
не опускати рук...
–озмовл¤ла ќксана ∆ила
ќриі≥нал тут: http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2010/03/18/40846/