ПОКРОВА
Пам’яті рядового Лаюка
Іван АНДРУСЯК
Про рядового Михайла Лаюка я, власне кажучи, нічого не знаю. Навіть того, чи був він із Відважним, – себто Юрієм Ласитчуком, боївка якого “квартирувала” в моєму селі, – чи з кимось іншим. Не знаю, чи брав участь у якихось поважних операціях, чи лише в локальних сутичках. Не знаю, як довго був “у лісі” і як його взяли. Не знаю, як довго й де саме “карався, мучився, але не каявсь” і яким чином зумів, відсидівши, повернутися в рідні краї – навіть це було тоді дуже непросто.
Та й що, власне кажучи, про рядового Михайла Лаюка
міг дізнатися тоді я – дев’яти- чи десятилітній хлопчина з простої гуцульської
родини, яка пережила більше ніж достатньо для того, щоби принаймні з дітьми
розмовляти про серйозні речі вкрай обережно. Це нині, “заднім числом” у нас
виявляється стільки “сміливців”, що хоч греблю гати, – але чомусь мені вперто
здається, що переважна більшість цих “сміливців” у ті часи зовсім не
колгоспниками працювали...
Я знав вуйка Міся (так у нас кажуть на Михайла –
Місьо) Лаюка, неперевершеного масаря, який умів так начиняти ковбаси, паштетові
й кров’янки, так готувати вуджену шинку й сало, як не умів, а нині тим паче не
вміє ніхто. Навіть мій тато – так само, до речі, Місьо, – хоча тато й дуже
близький до цього, особливо тепер, із віком; а його ж саме вуйко Місьо і вчив.
Так, я знав вуйка Міся Лаюка, який приходив до нас зазвичай двічі на рік, перед
Різдвом і Великоднем, щоб заколоти свиню й наготувати всієї тієї смакоти, яка
українцям смакує завжди у скоромні дні, а на Різдво й Великдень особливо; і з
ним приходила дивовижна фольклорна магія передчуття Свята і не менш дивовижна й
фольклорна магія кулінарного чаклунства. Годі й уявити, щоб я, бахур,
переймався в цей час будь-чим іншим! Ясна річ, я дзиґликом крутився довкола
нього, буквально “носом” зазираючи до всього, що він робив, – і чудувався, і
мав за велике щастя, коли він доручав мені маленьку “місію причетності” на
кшталт “подай-принеси”, а коли щось поважніше доручав – то взагалі... Вуйко
Місьо приходив до нас, звісно, значно частіше, особливо влітку, коли неодмінно
залишав у нас ровер, ідучи по гриби, а відтак вони з дідусем (так само, до
речі, Місем) подовгу сиділи десь у затінку, розмовляючи про своє, але то вже
було мені не так цікаво, бо для бахура влітку є ціла купа значно ефектніших
занять, ніж наслухання неквапної розмови двох літніх чоловіків, які, до того ж,
не надто й толерували мою коло них у цей час присутність...
Так що я знав вуйка Міся Лаюка, але про рядового
Михайла Лаюка й не підозрював до одного надзвичайно неприємного дня, коли в
райгазеті з підозрілою тепер назвою “Радянська Гуцульщина” якось не написали
про те, що українські буржуазні націоналісти, підтримувані світовим
імперіалізмом, оті кляті бандерівці, у яких руки по лікті в крові, все ще дуже
небезпечні, все ще виношують свої несусвітні мрії про (жах який) незалежну
соборну Україну, і найстрашніше те, що декотрі з цих катів і вбивць чомусь не
по сибірах сидять, а спокійнісінько живуть поміж нас, зачаївшись і вдаючи з
себе чесних радянських людей, як ось, скажімо, такий собі Михайло Лаюк...
Я так розумію, що в каґебістів була тоді чергова
кампанія з “профілактики” і т.д.; що вуйка Міся не заарештували й не посадили
наново лише через те, що він був уже занадто старий і немічний, аби його
всерйоз могли видати за “головоріза”, а в них під ту пору були значно молодші
“клієнти”, такі як поет Тарас Мельничук, якого десь тоді й судили в Косові за
книжку “Чага” (єдиний, до речі, в історії сов’єцького судочинства випадок, коли
офіційно судили саме за вірші!). Але все це я розумію тепер – а уявіть собі, ЩО
я міг розуміти тоді, дев’яти- чи десятилітнім бахуром, коли про одного з
фактично моїх дитячих кумирів аж (аж!?!) районна газета написала, що у нього
руки по лікті в крові радянських людей. І коли дідусь, мій найкращий у світі й
найулюбленіший дідусь сказав після цього на адресу тієї райгазети і всього, що
за нею стояло, кілька ТАКИХ слів, яких я від нього ані до того, ані опісля
ніколи більше не чув. І коли бачив, як люди – звичайні, як писала райгазета,
“радянські” люди, “колгоспники” – після цього з ТАКОЮ повагою віталися... ні,
не з вуйком Місем, а з рядовим УПА Михайлом Лаюком!
...На Покрову буде рівно двадцять років, як нема
на світі мого дідуся. Механік від Бога, він через це захоплення позбувся в
молодості ока (вибила пружина, коли ремонтував замок), а тому й не воював. Коли
через наше село проходив фронт, він викопав у Межидорогах криївку і в ній, як
це не дивно, переховався. А дідусева сестра тета Васюта (Василина) сховатися не
зуміла – її чоловіка “за связь с бандой” убили, а її з двома дітьми погнали в
Сибір. Меншу дочку Марусю родичі на пересильному пункті зуміли викупити, а
старшого сина Василька у тифозному бараку з’їли щури... А тета повернулася – і
ще, хвалити Бога, жива, і читає Біблію...
Утім, про все це я вже писав – і в повісті
“Реставрація снігу”, і в романі “Вургун”. А про рядового Михайла Лаюка не писав
нічого. Бо що я міг знати про рядового Михайла Лаюка?! Анічогісінько! Крім,
звісно, того, що сталося.
Що, власне кажучи, З МЕНЕ СТАЛОСЯ...