¬≤ƒѕќ¬≤¬ƒ≤ Ќј «јѕ»“јЌЌя √ј«≈“» Ђ¬„≤–Ќ≤… »ѓ¬ї
1. оли в вперше в≥дчули пот¤г до
письменництва?
÷е прийшло ¤кось саме собою. я народивс¤ в дуже
мальовничому гуцульському сел≥, й коли п≥шов до школи, то треба було йти к≥лька
к≥лометр≥в п≥шки Ц через л≥с, видолинками, попри пот≥к, мимо ставка, тод≥ знову
вгору попри л≥сЕ ќдне слово, було це дуже красиво й захоплююче, так що по
дороз≥ в голов≥ неодм≥нно починала крутитис¤ ¤кась мелод≥¤, ¤ка згодом плавно
починала Ђобростатиї словами. ≤ коли ¤ навчивс¤ писати, то почав т≥ слова
записувати, й до зак≥нченн¤ початковоњ школи вже мав к≥лька блокнот≥в з довол≥
нањвними в≥ршиками Ц але саме з них усе й починалос¤Е
2. „и бували у вас у житт≥ розчаруванн¤,
коли тв≥р, скаж≥мо, не бажали друкувати, або п≥сл¤ виходу книги отримували
негативн≥ в≥дгуки? як з цим боролис¤?
ј нав≥що з цим боротис¤?! ¬с≥м догодити неможливо,
та ¤ н≥коли й не ставив соб≥ це за мету. я просто роблю свою справу Ц те, що
мен≥ ц≥каво. якщо це ц≥каво ще комусь Ц ¤ радий; але ¤кщо це когось зач≥паЇ
наст≥льки, що в≥н нав≥ть починаЇ обурюватись Ц ¤ тод≥ ще дужче радий, бо це
означаЇ, що ¤ зум≥в сказати щось важливе, а важливе н≥коли не сприймаЇтьс¤
однозначно.
3. „и важлива вам реакц≥¤ читач≥в на ваш≥
твори?
ƒуже важлива Ц але вин¤тково мого
читача. Ќасамперед Ц людини мисл¤чоњ. ј ¤кщо це читач, ¤кий звик до
Ђполегшеногої тексту й переконаний, що л≥тература мусить його Ђзабавл¤тиї Ц то
мен≥ такий читач нец≥кавий, а отже, нец≥кава ≥ його реакц≥¤. —каж≥мо, в одн≥й
≥з реценз≥й мен≥ нещодавно дор≥кали за те, що ¤ не вживаю у своњх текстах
матюк≥в Ц це, на думку рецензента, дуже погано! як ви розум≥Їте, н≥чого, кр≥м
жалю до ц≥Їњ людини, така реакц≥¤ в мене не викликала.
4. „и були у вас кумири, коли лише
починали писати, та чи залишилис¤ вони дос≥?
я людина в≥руюча, тож кумир≥в не мав ≥ не маю. ј
були ≥ Ї письменники, ¤ких ¤ дуже поважаю й люблю перечитувати. ≤з класик≥в це
насамперед ≤ван ‘ранко, “омас —тернз ≈л≥от ≥
¬олодимир —в≥дз≥нський, ≥з сучасник≥в Ц ¬асиль
√ерасимТюк.
5. як вважаЇте, ¤ка л≥тература потр≥бна
сучасним люд¤м та чи пишете саме у такому стил≥?
«даЇтьс¤, доба постмодерн≥зму давно вже мусила
привчити вс≥х до того, що нин≥ в жодному мистецтв≥ немаЇ ≥ не може бути стилю
ун≥версального, дом≥нуючого. ѕостмодерн≥зм може багато чим не подобатись, але
його однозначний позитив у св≥тосприйн¤тт≥: кожна людина ун≥кальна, неповторна,
в≥дтак кожен ≥з нас маЇ право обирати соб≥ власн≥ естетичн≥ пр≥оритети й на них
будувати своЇ житт¤. “ому сучасному читачев≥ потр≥бна дуже р≥зна
л≥тература Ц починаючи в≥д дурнуватих (на моЇ особисте сприйн¤тт¤) ж≥ночих
роман≥в ≥ зак≥нчуючи нер≥дко дуже ц≥кавими, але ж нер≥дко й в≥дверто деб≥льними
(знову ж таки, на моЇ особисте сприйн¤тт¤) слем-текстами
чи блоіами. ѕом≥ж цими крайнощами Ї дуже й дуже
багато всього, що потр≥бно сучасному читачев≥ Ц дес¤тки, ¤кщо не сотн≥ род≥в,
жанр≥в, вид≥в л≥тератури. ƒесь там к≥лька невеличких н≥ш займаю ≥ ¤ Ц почасти
¤к поет, трохи ¤к дит¤чий письменник, часом ¤к критик ≥ перекладачЕ
якщо ж ви про моду на те чи ≥нше чтиво Ц то мене
це жодним чином не переймаЇ. Ћ≥тература ≥ мода зазвичай не мають м≥ж собою
н≥чого сп≥льного.
6. „и важливо дл¤ письменника перебувати у
такому соб≥ стан в≥чноњ закоханост≥? як особисте житт¤ позначаЇтьс¤ на ваш≥й
творчост≥?
Ќу, тут теж не буваЇ однозначних рецепт≥в. «наю
письменник≥в, ¤ким найкраще пишетьс¤ Ђу в≥чному ≥нтимному пошукуї, але знаю й
таких, кому значно важлив≥ший Ђнад≥йний тилї. ћен≥ ж найдорожча гармон≥¤, ¤ку
¤, д¤кувати Ѕогу, в≥дчуваю ≥ в с≥мТњ, ≥ в творчост≥.
7. „и у вас близьк≥ друз≥ серед сучасних
украњнських письменник≥в та чи належите ви до ¤кихось письменницьких
угрупувань?
“ак повелос¤, що майже вс≥ моњ близьк≥ друз≥ Ї
сучасними украњнськими письменниками. « двома ≥з них Ц —тепаном ѕроцюком та ≤ваном ÷ипердюком Ц
ми свого часу створили л≥тгурт ЂЌова деіенерац≥¤ї, ¤кий в≥д≥грав ключову роль у нашому творчому
становленн≥.
8. як вважаЇте, ¤к≥ тенденц≥њ зараз
переважають у сучасн≥й украњнськ≥й л≥тератур≥?
“¤ж≥нн¤ до повноти Ц до максимально повного
розмањтт¤ стил≥в ≥ жанр≥в.
9. „и робите соб≥ ¤к≥сь подарунки п≥сл¤
вдалого виходу книги? який спос≥б в≥дпочинку вважаЇте найкращим?
ћ≥й найкращий в≥дпочинок Ц це к≥лька л≥тн≥х
тижн≥в, ¤к≥ ¤ традиц≥йно проводжу з≥ своЇю с≥мТЇю в сел≥ уземин≥
на берез≥ ¬орскли. ÷е ун≥кальн≥ крањ Ц ≥сторичний √елон,
описаний ще √еродотом. —аме там мен≥ найсв≥тл≥ше думаЇтьс¤ ≥ найлегше пишетьс¤.
10. Ќад чим зараз працюЇте?
ѕро те, що в робот≥, ¤ вол≥ю не розпов≥дати. Ћише
про те, що вже написане ≥ готуЇтьс¤ до друку. ÷е пов≥сть дл¤ д≥тей Ђ—орокопуди,
або як Ћ≥за ≥ —тефа втекли з домуї Ц така соб≥ легка, весела, пригодницька р≥ч,
¤ка, тим не менше, опов≥даЇ д≥т¤м про чимало суттЇвих житейських речей. ј ще Ц
переклад знаменитоњ Ђкот¤чоњ книжкиї “омаса —тернза
≈л≥ота Ђ отознавство в≥д —тарого ќпосумаї, за ¤кою
був поставлений не менш знаменитий мюзикл Ђ ≥шкиї. р≥м того, незабаром вийде з
друку мо¤ книжка опов≥дань про дитинство пТ¤ти славетних людей, зокрема ƒмитра
“уптала (св¤того ƒимитр≥¤ –остовського), √ригор≥¤ в≥тки-ќсновТ¤ненка, “араса Ўевченка, Ќ≥ла ’асевича й ќлекси ƒовбуша.