—ашко —≥вченко
Ўукайте лев≥в в ”крањн≥
≤ван јндрус¤к. ƒуби ≥ леви: статт≥ та есењ Ц .: √ран≥-“,
2011. Ц 168 с.Ц (—ер≥¤ De profundis).
„и могли б ви коли-небудь
подумати, що у могутн≥х в≥кових украњнських дубах ховаютьс¤ душ≥ визнаних
здавна корол≥в природи Ц лев≥в? ≤ саме про присутн≥сть цих екзотичних тварин,
споконв≥ку зображуваних багатьма украњнськими майстрами гончарства, нам
нагадують розк≥шн≥ зелен≥ гриви оп≥шн¤нських дуб≥в,
переконуЇ письменник ≤ван јндрус¤к в одному з≥ своњх есењв.
Ћегкий подих минулого в≥дчуваЇ читач зб≥рки Ђƒуби ≥ левиї, ¤ка вир≥зн¤Їтьс¤
своЇю з≥бран≥стю та вр≥вноваженою ц≥л≥сн≥стю, ¤ку њй дають, ¤к властиво дл¤
цього жанру л≥тератури, зовс≥м р≥зн≥ за тематикою твори.
¬≥дпов≥дно до традиц≥й есењстики, невеличка книжечка јндрус¤ка слугуЇ своЇр≥дною
шпаринкою до св≥ту автора, у ¤кому реал≥њ перепл≥таютьс¤, а часом, ≥ зовс≥м
зливаютьс¤ (н≥велюютьс¤), з ≥люз≥¤ми, думками та м≥фами. „итач стаЇ св≥дком
розвитку душ≥ одн≥Їњ людини ≥ в той же час ц≥лоњ нац≥њ, а можливо ≥ св≥ту, ¤кий
вдало ≥нтерпретовано через призму сучасного баченн¤. „аси рад¤нського союзу та
процв≥таючий колгосп десь на √уцульщин≥ р≥зко контрастуЇ ≥з руњнами, ¤к≥ лишилис¤
в≥д нього з приходом мат≥нки Ќезалежност≥, а з ним т≥сно повТ¤зуютьс¤ сотн≥
людських доль. —трах тод≥шн≥х покол≥нь перед злою тотал≥тарною владою та
безд≥¤льн≥сть, протиставл¤Їтьс¤ сьогодн≥шн≥й людськ≥й байдужост≥ та нов≥й уже
безд≥¤льност≥.
–≥дн≥ автора та близьк≥
по духу люди, бутт¤ кожного з ¤ких прос¤кнуте р≥зними життЇвими ≥стор≥¤ми
промовл¤ють ≥з книги до нас, ¤к каже сам ≤ван јндрус¤к: ЂЕживою народною
культуроюї; Ђўось б≥бл≥йно-украњнське Ї в цих зворушливих постат¤х, у цих
шл¤хетних обличч¤хЕї. ÷е ≥ прабабус¤ ≤вана, атерина …осип≥вна ћамчук ≥з безмежними знанн¤ми народних п≥сень; д¤дько,
р¤довий ”ѕј ћихайло Ћаюк; вуйна
яковиха з ун≥кальною ступою дл¤ пиханн¤
пшениц≥; ≥ так≥ близьк≥ його душ≥ ген≥њ слова ¤к з≥тхаючий
важким житт¤м украњнський поет-десидент “арас
ћельничук; нев≥дкритий по справжньому люд¤м ≥ дос≥ ћикола Ѕажан,з≥
своЇю важкою ношею Ђр≥зьбленоњ т≥н≥ї; √ригор≥й —коворода; ћикола ул≥ш; ћикола √ололь з≥ своњм рев≥зором та зв≥сно ж “арас √риговорич Ўевченко ≥з щоденником та роздумами у ньому.
якимись дуже украњнськими у виклад≥ ≤вана јндрус¤ка постають ≥ всесв≥тньов≥дом≥
французи, письменник ћ≥шель ¬ельбек з≥ своЇю ≥деЇю
самотност≥ та ф≥лософ ∆ан Ѕорд≥¤р Ц автор теор≥њ симул¤кр≥в, що своЇю несправжн≥стю
та ≥м≥тац≥йн≥стю заполонили усе та вс≥х.
™ серед
опов≥дей-роздум≥в ≥ обуренн¤ сьогодн≥шн≥ми антикультурними
та антиукрањнськими тенденц≥¤ми. јвтор жорстко сприймаЇ ≥дењ ЂсовТЇцькогої та москвоф≥льського характеру, згадуючи арла
ћаркса, питанн¤ моральност≥, ¤коњ власне у рад¤нський пер≥од год≥ було ≥
шукати, православну церкву ћосковського патр≥архату, ѕут≥на та його
прихильник≥в, що побачили у ньому певною м≥рою божество. ¬одоночас
тихенько вход¤ть у наше житт¤ ≥ вже згадуван≥ украњнськ≥ оп≥шн¤нськ≥
леви, образ ¤ких ум≥ло та дбайливо створений руками майстр≥в гончарноњ справи.
Ћеви, що так невимушено, погойдуючи пухнастою гривою серед украњнських степ≥в, вкор≥нилис¤ в образ≥ величного украњнського твор≥нн¤ Ц
ƒуба.
”с≥ ц≥ есењ р≥зного штибу колективно та, за словами самого
јндрус¤ка, ЂЕн≥жно п≥дштовхують до ненавТ¤зливих, зате в≥чних людських
розмисл≥в про те, що головне в житт≥ ≥ ¤к≥ вони справжн≥ ц≥нност≥Еї ¬≥дчути ц≥
роздуми св≥домоњ чистоњ украњнськоњ душ≥ ¤скравого представника творчоњ
≥нтел≥генц≥њ сьогоденн¤ та пожити ними впродовж 29 есењв
корисно буде кожному, хто маЇ потребу в роздумах та хоч зр≥дка обертаЇтьс¤ у
минуле ≥ оц≥нюЇ все, що було та Ї нин≥ ≥ все, що ми втратили та чим збагат≥ли,
а збагат≥ли ми принаймн≥ на ще одну гарну книжечку, ¤ка допомагаЇ ос¤гнути
украњнську душу та њњ життЇв≥ прагненн¤Е
ќриі≥нал тут: http://vsiknygy.net.ua/shcho_pochytaty/10776/