ЯК
ПОВЕРНУТИСЯ В ЛІТЕРАТУРУ
(Пролегомени
до прочитання «Чорного ворона» Василя Шкляра)
Сучасна
українська проза повільно – часом навіть здається, що дуже повільно – нарощує
м’язи. Наразі вона уявляється мені в ролі трохи дистрофічного тінейджера, який
старанно, але майже безуспішно намагається маскувати свою худорбу барвистими
заморськими вдяганками (нерідко придбаними на розкладках секонд-генду),
– але це мало допомагає, коли треба не просто побавитись, а підняти бодай трохи
серйозну ношу. Втім, прийти до тями після десятиліть соцреалізму – справа не
така проста, як здається; тож коли на рік у нас з’являються один-два романи з непокривленим хребтом і бодай трохи нарощеними на кістках
м’язами – я схильний розцінювати це як прогрес.
Найсвіжішим наразі таким текстом бачиться мені роман «Чорний Ворон», або «Залишинець» Василя Шкляра. Зараз
про нього дуже багато розмов, конструктивних і деструктивних, більшість із яких
(тих, де йдеться про сам твір, а не про якісь довколалітературні
рефлексії, незалежно від міри їх слушності) у тій чи іншій формі зводиться до
тематичної актуальності. Очевидно, що підстави вести про це мову є, – бо я,
скажімо, забув уже, коли в нас востаннє виходив друком новий повноцінний
історичний роман, – та все ж визначальними, як на мене, тут мають бути дещо
інші речі.
Для
початку я волів би звернути увагу на те, що Шкляра
знають передовсім як автора кількох «модних» текстів та кшталт роману «Ключ».
Ті тексти вирізняються від загального потоку т. зв.
полегшеного чтива (читай: «попси») лише тим, що вони професійно прописані, що
герої в них мають характери, а не просто характеристики, й сюжети проектуються
на суспільні реалії, де-не-де заторкуючи (але не
розворушуючи) дещицю справжніх, а не надуманих проблем. У висліді,
скажімо, я – по кількох роках прочитання «Ключа» – вже просто не згадаю, про що
там мова; пам’ятається лише відвертий дисбаланс між формальним і змістовим,
який фізики зазвичай характеризують як «спробу мікроскопом забити цвяха».
Утім,
нині вже мало хто пам’ятає (а молодші просто не знають), що Шкляр
починав не з трилерів, а з прози тютюнниківської
школи – стилістично-психологічної. Такої прози теперішній привчений не думати
читач, не кажучи вже про зведених до «рівня трьох літер» критиків, просто
«боїться». Саме це, вочевидь, і спричинило Шкляреве
звертання свого часу до легших жанрів. Та в тому й річ, що робота в царині «масовізму» для доброго письменника теж не минає марно –
вона вчить сюжетної динаміки, котра, як показує не лише українська, а й світова
практика, зазвичай є найбільшою проблемою класних стилістів.
Ось
тут, як мені видається, й захованого першого «ключика» (прошу не плутати з
«Ключем») роману «Чорний ворон» – цей текст засвідчує повернення його автора з
«попси» в літературу. Причому повернення це базоване на спробі поєднання різних
досвідів – і це вже достатня причина для того, щоби констатувати певну
унікальність «Чорного ворона» в контексті сучасного українського літературного
процесу. Бо досі був лише один подібний прецедент – із романом Леоніда
Кононовича «Тема для медитації», написаним після «детективного» періоду його
творчості. Однак Кононовичів роман (який я схильний оцінювати дуже високо), на
жаль, був помічений лише інтелектуальним читачем, а ширшого розголосу не набув
– вочевидь, через ту ж текстову динаміку. Шклярів
роман натомість не лише перетворює поодинокий факт на тенденцію, але й дає шанс
(завдяки, як це не парадоксально, врахуванню автором свого «попсового»
досвіду) на утвердження цієї тенденції в читацькій свідомості.
Логічний
і ще один момент: поєднання стилістики й динаміки в наших умовах не може бути
вдалим без виходу на елементи міфотворчості. Тут і великий плюс, і велика
пастка «Чорного ворона» – бо йдеться про спробу творення національного міфу,
який в українській традиції не може не бути романтичним, а отже, підсвідомо
спрощувати складне й героїзувати те, що в панівній нині ліберальній традиції
давно вже (від себе скажу: на жаль) перестало сприйматися за героїчне. Однак це
вже тема спеціальної розмови, котра виходить за власне літературні рамці.
Іван АНДРУСЯК