— ќ¬ќ–ќƒ≤јЌј ¬≤ƒ ѕ–ќ‘≈—ќ–ј ”Ў јЋќ¬ј
—ем≥нар≥й Ц УжанрФ у наш≥й науков≥й л≥тератур≥ останнього часу дещо призабутий, притому геть несправедливо, ¤кщо зважити на чималу практичну ц≥нн≥сть такого типу видань ¤к у навчальному процес≥, так ≥ в робот≥ власне науков≥й. “им не менше, за останнЇ дес¤тил≥тт¤ жодного пом≥тного виданн¤ в ц≥й сфер≥ ¤ пригадати не можу, Ц ≥ тим ц≥нн≥шою бачитьс¤ в цьому контекст≥ зТ¤ва в харк≥вському видавництв≥ УћайданФ майже девТ¤тсотстор≥нкового фундаментального тому У√ригор≥й —коворода: сем≥нар≥йФ.
«рештою, в тому, що сем≥нар≥њ зТ¤вл¤ютьс¤ довол≥ таки р≥дко, немаЇ н≥чого дивного, ¤кщо зважити, що робота над такого типу виданн¤ми вимагаЇ справд≥ енциклопедичних знань ≥ неаби¤коњ скрупульозност≥, а в≥дтак провадитьс¤ зазвичай ун≥верситетськими кафедрами або ж в≥дд≥лами наукових ≥нституц≥й. “им не менше, автором книжки, про ¤ку йде мова, Ї не творчий колектив, а один учений, одначе цей учений Ц доктор ф≥лолог≥њ й ф≥лософ≥њ, професор ’арк≥вського нац≥онального педун≥верситету ≥м. √. —. —ковороди Ћеон≥д ”шкалов, чиЇ реноме пров≥дного в≥тчизн¤ного скородинознавц¤ п≥дтверджене ц≥лою низкою новаторських праць, зокрема монограф≥¤ми УЌариси з ф≥лософ≥њ √ригор≥¤ —ковородиФ (1993), У√ригор≥й —коворода ≥ антична культураФ (1997), У”крањнське барокове богомисленн¤. —≥м етюд≥в про √ригор≥¤ —ковородуФ (2001), а також найповн≥шим нараз≥ б≥бл≥ограф≥чним дов≥дником Уƒва стол≥тт¤ сковород≥¤ниФ (2002).
—л≥д завважити, що це вже другий сем≥нар≥й, присв¤чений творчост≥ найб≥льшого украњнського барокового письменника й мислител¤. ѕершою була книга ‘едора ѕол≥щука, що побачила св≥т ≥ще 1972 року ≥ складалас¤ з 4 розд≥д≥в ≥ 44 тем. ќдначе в≥дтод≥ зТ¤вилас¤ ц≥ла низка першор¤дних студ≥й у ц≥й галуз≥, а до того ж, в≥дкрилас¤ можлив≥сть врахувати досв≥д св≥товоњ сковород≥ани, п≥д ту пору малоприступний украњнським досл≥дникам ≥з позанаукових причин. ¬≥дтак у сем≥нар≥њ пана ”шкалова маЇмо 26 тематичних розд≥л≥в ≥ 309 статей, котр≥ ¤кнайповн≥ше в≥дображають здобутки галуз≥: в≥д б≥ограф≥њ, л≥тературноњ творчост≥, ба нав≥ть педагог≥чних погл¤д≥в —ковороди до детального анал≥зу його ф≥лософських праць, богословських погл¤д≥в, емблематики та символ≥ки в його творах тощо. ‘актично кожна ≥з запропонованих у книжц≥ тем м≥стить б≥бл≥ограф≥чн≥ матер≥али, достатн≥ дл¤ п≥дготовки ¤к м≥н≥мум науковоњ статт≥ чи курсовоњ роботи, а ¤к максимум Ц монограф≥њ чи дисертац≥њ!
«агалом, це виданн¤ маЇ вс≥ шанси прислужитис¤ подальш≥й актив≥зац≥њ студ≥й над феноменом в≥тчизн¤ного барокового письменства, останн≥м часом довол≥ попул¤рних. ÷≥ студ≥й особливо важлив≥ й через те, що —коворода, за словами ƒмитра „ижевського, УЇ останн≥й представник украњнського духовного барока, з другого боку, в≥н Ц украњнський УпередромантикФ: але бароко та романтика Ц саме т≥ пер≥оди духовноњ ≥стор≥њ, що наклали на украњнський дух найсильн≥ший в≥дбиток. ќтож, —коворода стоњть у центр≥ украњнськоњ духовноњ ≥стор≥њФ.
Ќасамк≥нець не можу не завважити, що наклад книжки, приуроченоњ, до реч≥, до двохсотл≥тт¤ ’арк≥вського нац≥онального педун≥верситету ≥м. √. —. —ковороди, Ц усього лише дв≥ сотн≥ прим≥рник≥в! я розум≥ю, що сем≥нар≥й Ц виданн¤ специф≥чне й на широк≥ читацьк≥ кола не розраховане, проте мен≥ чомусь здаЇтьс¤, що в ”крањн≥ нав≥ть б≥бл≥отек, зац≥кавлених мати у своњх фондах цю книжку, на пор¤док б≥льшеЕ
≤ван јндрус¤к