†У“ќ“≈ћФ Ѕ≈« “јЅ”, јЅќ ‘–ќ…ƒ ѕќƒј¬—я Ѕ ” ƒ¬≤–Ќ» »
” ћогил¤нц≥ презентували скандальний роман
—тепана ѕроцюка
—кандал Ц руш≥й реклами, але не л≥тератури; у нењ
своњ закони ≥ власне св≥тоусв≥домленн¤. “им не менше, де¤к≥ письменники б≥льшою
або меншою м≥рою усп≥шно намагаютьс¤ використати скандал ¤к спос≥б чи нав≥ть
метод привертанн¤ мед≥йноњ, а в≥дтак ≥ читацькоњ уваги до свого тексту. ѕричому
б≥льш≥сть цих скандал≥в, ¤к це не парадоксально, Узациклен≥Ф на сексуальн≥й
тематиц≥. ѕ≥онеркою на цьому поприщ≥ в нашому письменств≥ була, ¤к в≥домо,
ќксана «абужко з њњ Уѕольовими досл≥дженн¤ми украњнського сексуФ, а в≥дтак
естафету перехопила ≤рена арпа з њњ ц≥лковитою в≥дсутн≥стю тексту ¤к
художнього ¤вища, зате оголеними св≥тлинами авторки в чолов≥чих журналах...
ѕредставники ж Умужньоњ половиниФ в≥тчизн¤ного
письменства дос≥ скандалили здеб≥льше не так сексуально, ¤к ≥нтелектуально Ц
скаж≥мо, ¬асиль Ўкл¤р оголосив про нам≥р в≥дредагувати на сучасний штиб Уѕов≥юФ
ѕанаса ћирного, ≥ це спричинилос¤ до зливи обурливих в≥дгук≥в на кшталт Уруки
геть в≥д класикаФ. оли ж в≥н нарешт≥ њњ все-таки в≥дредагував, усе ви¤вилос¤
не так страшно, ¤к запов≥далось, а навпаки: профес≥йно Ув≥дт¤вши зайвеФ Ц
текстов≥ занудства, Ўкл¤р надав творов≥ текстов≥ св≥жого диханн¤, не порушивши
закладеноњ класиком структури, ≥ ћирного, здаЇтьс¤, п≥сл¤ цього справд≥ стали
читати б≥льше.
Ќатом≥сть основоположником першого в сучасному письменств≥ Учолов≥чого секс-скандалуФ став, ¤к це не парадоксально, в≥домий ≥вано-франк≥вський письменник —тепан ѕроцюк. ѕарадоксально Ц бо наприпочатку девТ¤ностих вдало дебютував ¤к поет-аваніардист, але до к≥нц¤ минулого дес¤тир≥чч¤ писав уже поез≥њ з в≥двертим, аж до декларативност≥, христи¤нським ≥ нац≥ональним пафосом. Ќа початку ж дес¤тил≥тт¤ нин≥шнього в≥н зТ¤вивс¤ на суд читача вже в ≥постас≥ роман≥ста, ≥ його У≤нфекц≥¤Ф ви¤вилас¤ чи не першим пом≥тним твором про житт¤ сучасного м≥стечка з його соц≥альними г≥пернегараздами ≥ перманентним депресивним синдромом. «а хрон≥чного браку таких твор≥в У≤нфекц≥юФ сприйн¤ли на ура Ц академ≥к ≤ван ƒзюба нав≥ть висував њњ на Ўевченк≥вську прем≥ю, на жаль, безрезультатно. ¬≥дтак зТ¤вивс¤ естетський роман ѕроцюка У∆ертвопринесенн¤Ф про пошуки й розчаруванн¤ постмодерного мистецького середовища, а тепер нарешт≥ У“отемФ Ц напрочуд жорсткий, м≥сц¤ми до в≥двертих УжитейськихФ вульгарностей, роман, ¤кий розкриваЇ перед читачем жах≥тт¤ сексуальних невроз≥в. Ќа минулому тижн≥ його презентували в иЇво-ћогил¤нськ≥й академ≥њ за участю автора ≥ видавц¤ Ц молодого, але вельми перспективного ≥вано-франк≥вського видавництва У“≥пов≥тФ, ¤кому не забракло см≥ливост≥ братис¤ за такий текст.
√оловн≥ш≥ героњ У“отемуФ Ц конче
чолов≥ки, ≥ конче ¤кщо не надламан≥ псих≥чно чи нервово, то вже точно
Унадщерблен≥Ф. ƒекотр≥, ¤к автор≥в УулюбленецьФ (в≥дверта Улюбов-ненавистьФ до
цього персонажа простежуЇтьс¤, ¤к кажуть, неозброЇним оком) л≥кар-офтальмолог,
просто ман≥¤кальн≥. ∆≥нки тим часом Ц персонаж≥ маловиразн≥, але здеб≥льше
мазох≥стичн≥. « фройд≥вським комплексом Удит¤чих настирливих травмФ (р¤док ≥з
ѕроцюкового ж в≥рша) тут м≥сц¤ми в≥двертий УпереборФ Ц людей ≥з УнормальноюФ (а
що таке норма ≥ хто њњ встановлюЇ Ц лог≥чно запитаЇ допитливий читач, ≥ матиме
рац≥ю) псих≥чною орган≥зац≥Їю на стор≥нках У“отемуФ практично не спостер≥гаЇмо.
¬≥дтак житейськ≥ жахи в героњв нагромаджуютьс¤ з ¤коюсь безпросв≥тною
посл≥довн≥стю: б≥дн≥сть, жорстокий характер батька, с≥мейн≥ чвари, майже
обовТ¤зково хтось ≥з родини дисидент Ц з ус≥ма соц≥альними насл≥дками цього в
сов≥цькому сусп≥льств≥. ƒал≥ Ц нещаслив≥ коханн¤, сексуальн≥ неврози, аборти,
алкогол≥зм, обраний не до душ≥ фах, заздр≥сно-вороже середовище. ƒо того ж,
схильн≥сть героњв до раптових пристрастей, нер≥дко фатальних. ≤ Ц думанн¤,
думанн¤, думанн¤Е
“иповий нараз≥ ѕроцюк≥в персонаж Ц
передчасно стар≥ючий (незалежно, двадц¤ть йому чи сорок Ц це стан душ≥)
≥нтел≥іент родом ≥з села, над≥рваний, але не в≥д≥рваний в≥д патр≥архального
с≥льського Укорен¤Ф (принаймн≥, в≥н прекрасно усв≥домлюЇ, що в сел≥ йому робити
вже н≥чого, в≥н н≥коли туди не зможе повернутис¤, але величезна частка його
душ≥, та й, зрештою, стар≥ батьки все одно залишилис¤ там, ≥ все це нер≥дко
спричин¤Ї дискомфорт). ¬≥н сп≥знав у ранн≥й молодост≥ м≥ських УвольностейФ, але
в≥дтак призвичањвс¤ до м≥ста, ¤к до Унеминучого лихаФ, ≥ вс≥ма силами
намагаЇтьс¤ в ньому зреал≥зуватис¤ ¤к особист≥сть. ƒо цього сл≥д додати, що цей
персонаж Ц людина небезталанна, думаюча (м≥сц¤ми нав≥ть мисл¤ча), дл¤ ¤коњ
багато важать морально-етичн≥ ц≥нност≥, але ¤ка њх за першоњ ж нагоди
поневажаЇ, в≥дтак жорстко картаючи себе за це. јле водночас це людина здеб≥льшого
УнезручнаФ в сп≥лкуванн≥, нервова, амб≥тна, ≥з загостреним почутт¤м
справедливост≥. ј справжн≥м, а не просто поверховим, сюжетом роману Ї болючий
процес Увростанн¤Ф ц≥Їњ людини в житт¤, њњ Упритиранн¤Ф з житт¤м, намаганн¤
п≥длаштувати себе до нього, але найчаст≥ше Ц його до себе.
„итати це, ¤сна р≥ч, не просто важко, а дуже
важко. опанн¤ в псих≥ц≥, а тим паче в псих≥ц≥ сексуального, ¤кщо ≥нод≥ й
вимагаЇ скальпел¤, то вже точно це мусить бути ≥нструмент дуже тонкий ≥ в руках
справд≥ майстерного психох≥рурга. ћ≥сц¤ми це ѕроцюку вдаЇтьс¤, але м≥сц¤ми
непросто позбутис¤ враженн¤, що автор намагаЇтьс¤ Уперефройдити ‘ройдаФ, ≥ то
так, що самому ‘ройдов≥ п≥сл¤ цього залишаЇтьс¤ х≥ба податис¤ в дв≥рники. “им
не менше, з У“отемомФ в≥тчизн¤не письменство плавно починаЇ повертати соб≥
досв≥д звертанн¤ до таких УслизькихФ тем, закладений ≥ще, ¤к в≥домо,
јгатангелом римським, ¬олодимиром ¬инниченком ≥ ¬≥ктором ƒомонтовичем. як
м≥н≥мум пере скандалити њх ѕроцюку вдалось Ц але от читача його роман потребуЇ
все-таки специф≥чного.
≤ван јндрус¤к
†УЌародне
словоФ, є 46, 2005