÷¬≤“ яЅЋ”Ќ≤
(“арас ѕрохасько. « цього можна зробити к≥лька опов≥дань. Ц ≤вано-‘ранк≥вськ: Ћ≥ле¤-Ќ¬, 2005 / сер≥¤ Ујіресивна б≥бл≥оф≥л≥¤Ф)
≤з цього справд≥ можна було зробити к≥лька
(дес¤тк≥в, сотень) опов≥дань. јбо роман. јбо два-три романи. јбо й епопею.
ќдначе “арас ѕрохасько обмеживс¤ традиц≥йним дл¤ себе нагн≥танн¤м досв≥ду,
витриманим у своњй улюблен≥й сугестивн≥й манер≥ письма. ¬≥дтак новому його
тексту ≥з симптоматичною назвою У« цього можна зробити к≥лька опов≥даньФ
практично неможливо д≥брати жанрового визначенн¤.
¬ласне кажучи, йдетьс¤ про два тексти, перший ≥з
¤кий ≥ дав назву нов≥й книжц≥ ѕрохаська У« цього можна зробити к≥лька
опов≥даньФ, що побачила св≥т у смаковит≥й сер≥њ Ујіресивна б≥бл≥оф≥л≥¤Ф
≥вано-франк≥вського видавництва УЋ≥ле¤-Ќ¬Ф. ƒругий же Ц Уяк ¤ перестав бути
письменникомФ Ц бачитьс¤ стил≥стичним ≥ нав≥ть тематичним Удв≥йникомФ першого,
свого роду Ув≥дображенн¤м у вод≥Ф. ѕро воду, одначе, не дл¤ красного сл≥вц¤
згадано, а лише до того, що обидва тексти ¤вл¤ють собою н≥що ≥нше ¤к
еклектичний пот≥к Ц чи, точн≥ше, плин Ц св≥домости. ѕлин точн≥ше тому, що пот≥к
передбачаЇ бодай с¤кий-такий нат¤к на Убурхлив≥стьФ, тод≥ ¤к тут маЇмо справу з
напрочуд розм≥реною, Укультурно настоЇноюФ теч≥Їю кр≥зьстол≥тн≥х вражень,
спогад≥в, спостежень Ц одним словом, досв≥ду; так вода при своњх глибинних
Упочатках родуФ, ще п≥н¤чись ≥ буруючи, вириваЇ де з коренем, а де без нього
фраіменти д≥йсности Ц артефакти, Ц притому вириваЇ напрочуд густо ≥ старанно, а
в≥дтак неодм≥нно зносить њх у долину, де пот≥к зм≥нюЇтьс¤ на плин, ≥ вс≥ ц≥
артефакти так само густо ≥ старанно Ц кожен по своЇму акуратно виваженому руслу
Ц плавно пропливають перед очима читача Ц хоч ≥ коротко, але так, аби в≥н встиг
оц≥нити њхн≥ найпринадн≥ш≥, найхарактерн≥ш≥ гран≥.
ѕричому милуватис¤ цим плином можна незм≥рно
довше, н≥ж триваЇ ѕрохаськова опов≥дь, котру в≥н у першому випадку обриваЇ
просто на п≥вслов≥, а в другому Ц в≥ддзеркаленому Ц створюючи лише формальну
видим≥сть Узавершенн¤Ф. ¬≥дтак законом≥рно постаЇ питанн¤ про роль автора у
всьому цьому плинов≥. —ебто, нав≥що автор виводить його перед читацьк≥ оч≥ без,
¤к очевидно з тексту, жодного художнього Унадзавданн¤Ф? Ќав≥що ж тод≥ взагал≥
в≥н веде цю мову ≥ про що саме? јдже погл¤ньмо: ¤к перший, так ≥ другий тексти
Ц У« цього можна зробити к≥лька опов≥даньФ ≥ Уяк ¤ перестав бути письменникомФ
Ц Ї не просто схожим, а буквально одним ≥ тим же враженнЇвим плином, там
нер≥дко досл≥вно йдетьс¤ про одн≥ й т≥ ж Упливуч≥Ф артефакти; р≥зниц¤ лише в
тому, що текст перший представл¤Ї њх суц≥льною т¤гл≥стю (це п≥дкреслено нав≥ть
на р≥вн≥ текстовоњ граф≥ки Ц абзацами розбит≥ р≥вном≥рн≥ фраіменти, принципово
не узалежнен≥ в≥д будь-чого ≥ншого Ц реченн¤, думки, звТ¤зност≥ мовленн¤ абощо,
Ц кр≥м фраіменту ≥нтелектуального простору, ¤кий ф≥зично здатне одномоментно
Уохопити окоФ); тод≥ ¤к другий розбитий на чотирнадц¤ть видимо незалежних один
в≥д одного самодостатн≥х звТ¤зних фраімент≥в, що представл¤ють пильн≥ше ¤кийсь
≥з опли¤влених у плин≥ артефакт≥в (це вигл¤даЇ ¤к Ук≥лька опов≥даньФ, зроблених
≥з матер≥алу першого тексту).
ќтож, повторимось, що автор прагне показати таким
чином? ¬≥дпов≥дь даЇ сам ѕрохасько у другому текст≥ своЇњ книжки: У“реба було
прожити так багато ц≥лком незначних рок≥в, щоб нарешт≥ зрозум≥ти, що тим Їдиним
теоретичним питанн¤м, ¤ке по-справжньому викликаЇ зац≥кавленн¤, про ¤ке
хочетьс¤ розм≥рковувати й говорити, ¤ке час в≥д часу не даЇ спокою, Ї питанн¤
памТ¤т≥. ќчевидно, що власноњФ. ≤ через стор≥нку: Уѕроблема моЇњ памТ¤т≥
пол¤гаЇ в патолог≥чно здеформованому принцип≥ в≥дбиранн¤ ≥нформац≥њФ. Ќе
зважаймо на УмансиФ на кшталт Унезначних рок≥вФ ≥ Упатолог≥чноњ здеформованост≥Ф
Ц слабинка Унаграноњ н≥щотиФ, зв≥сно, Ї лише Улегкохудожн≥мФ прийомом. ƒл¤ нас
важливе саме з≥знанн¤: ѕрохаськова книжка Ц про психолог≥ю творчост≥, про те, з
¤ким матер≥алом письменник a priori маЇ справу ≥ ¤к
йому укласти цей матер≥ал у потр≥бну художню форму. ¬ласне, вона про те ж саме,
що й У÷в≥т ¤блун≥Ф ћихайла оцюбинського: У¬се це колись придастьс¤ мен≥ ¤к
матер≥алФ.
” висл≥д≥ не можна не завважити, що коли вже сам
матер≥ал наст≥льки насичений ≥ Ї таким невичерпним джерелом читацького кайфу, Ц
то що вже казати про тексти, ¤к≥ базуватимутьс¤ на ньому. «алишаЇтьс¤ цих
текст≥в лише дочекатис¤!
≤ван јндрус¤к