Ќашу культуру нин≥ УзадавлюЇФ гламур

–озмова з ≤ваном јндрус¤ком, поетом

≤ван јндрус¤к Ц поет, прозањк, л≥тературний критик перекладач. ¬≥н п≥дкорив сучасну украњнську культуру власним л≥тературним св≥тобаченн¤м св≥тотворенн¤м, ¤к≥ критика через символ≥чну метафоричн≥сть охрестила Уплаваючою семантикоюФ. ≤ поез≥¤, проза јндрус¤ка балансуЇ на меж≥ неомодерних тенденц≥й класичноњ поетичноњ форми, запрошуючи поблукати потаЇмними лаб≥ринтами.

Ц ¬и стверджуЇте: Уякщо сучасноњ поез≥њ не буваЇ без ≥нтелекту, то без емоц≥њ не буваЇ поез≥њ взагал≥Ф. ј чого найб≥льше бракуЇ сучасн≥й украњнськ≥й л≥тератур≥? ≤ чи багато в н≥й, на вашу думку, Уб≥лих пл¤мФ незаповнених н≥ш?

Ц ”крањнськ≥й поез≥њ бракуЇ лише адекватних перекладач≥в  основними св≥товими мовами. Ќаша поез≥¤ довол≥ розмањта й повнокровна, щоб використовувати весь широченний рег≥стр можливостей украњнськоњ мови. якби зараз в≥дкрити св≥тов≥ нав≥ть те, що в нас Ї, Ц це вже була би УбомбаФ!

ќднак проблема в тому, що св≥т старанно УрозучуЇтьс¤Ф сприймати поез≥ю ¤к образно-ритмомелодичне мовотворенн¤. ѕоетичн≥ можливост≥ багатьох УвеликихФ мов значною м≥рою вичерпан≥, сам≥ мови все б≥льше стають практично-ужитковими, в≥дтак поети змушен≥ були перейти на верл≥бр Ц с¤к-так, через пень-колоду ритм≥зований мовленнЇвий пот≥к. —першу, в л≥ота чи ¬≥тмена, це було ц≥каво, бо н≥би в≥дкривало нов≥ можливост≥, нов≥ горизонти. јле зараз це загнало поез≥ю в т≥сн≥ рамки ун≥верситетських катедр.

У¬≥льний в≥рш, ¤к в≥льна любов, Ц терм≥нолог≥чний нонсенсФ, Ц це ще на початку минулого стол≥тт¤ констатував структурал≥ст Ѕор≥с “омашевський. јле зараз пануЇ саме цей Утерм≥нолог≥чний нонсенсФ, УмодаФ на нього вже д≥йшла й до нас. ƒехто з украњнських поет≥в уже пише н≥би спец≥ально дл¤ того, щоб його писанн¤ легше перекладалис¤ Ц , за влучним висловом ¬асил¤ √ерасимТюка, Уперекладати маЇ не людинаФ! ÷е не лише зб≥днюЇ нашу поез≥ю, а й презентуЇ њњ св≥тов≥ у вкрай викривленому св≥тл≥.

ј ось ≥з прозою ≥нш≥ проблеми Ц адекватноњ прози в нас нараз≥ майже немаЇ. Ќаша проза поки що вчитьс¤ Узабавл¤тиФ читача Ц см≥шити його, дурити, присипл¤ти, пробуджувати в ньому ¤кесь зв≥р¤че Їство... ј до образного еп≥чного осмисленн¤ непростих психолог≥чних, сусп≥льних, нав≥ть соц≥альних реал≥й початку XXI стол≥тт¤ справа не доходить. “ож сучасну украњнську прозу мен≥ нараз≥ читати нец≥каво Ц так само, ¤к рок≥в дес¤ть тому нец≥каво було читати рос≥йську. Ќин≥ рос≥¤ни своЇ Уги-гиФ, Утрах-бахФ Умать-перематьФ н≥бито вже пережили й починають мислити, а ми ще гигикаЇмо, лаЇмос¤ й паразитуЇмо на Уосновних ≥нстинктахФ. ћожливо, р≥ч у тому, що рос≥¤ни ц≥ дес¤ть рок≥в активно розвивали власний книжковий ринок. якщо й ми, врешт≥-решт, цим займемос¤, то через дес¤ть рок≥в, ≥мов≥рно, й нашу прозу можна буде читати...

÷е Ц щодо незаповнених н≥ш. ј Уб≥лою пл¤моюФ дл¤ нас дос≥, на превеликий жаль, залишаЇтьс¤ велика украњнська л≥тература XVII Ц початку XVIII стол≥тт¤. як на мене, це був пер≥од найвищого нараз≥ розвитку в≥тчизн¤ного письменства. “а значноњ частини ключових текст≥в найкращих тод≥шн≥х автор≥в дос≥ нав≥ть не перевидано! —аме тут на нас чекають колосальн≥ в≥дкритт¤!

Ц —учасному л≥тераторов≥ важлив≥ше написати добру книжку чи проп≥арити себе?

Ц ѕисьменник, ¤кому важлив≥ше проп≥арити себе, Ц не письменник! “ак≥й ≥стот≥ пр¤ма дорога до карп, дереш≥в, по¤ркових, іуд≥мових та ≥ншого гламурного болота! Ѕудь-¤ка справа потребуЇ щонайменше профес≥йного п≥дходу, себто п≥аром мають займатис¤ п≥арщики, а письменник маЇ творити художн≥й текст.  рапка.

Ќашому книжковому ринку катастроф≥чно бракуЇ ≥нституц≥њ л≥тературних агент≥в, ≥з ними ринок був би значно профес≥йн≥шим.

Ц ћистецтво пол≥тика: наск≥льки ц≥ пон¤тт¤ взаЇмоповТ¤зан≥ в наш≥й держав≥? ¬ чому про¤вл¤Їтьс¤ њхн¤ повТ¤зан≥сть?

Ц ѕол≥тика завжди намагаЇтьс¤ контролювати мистецтво Ц ¤кщо не так криваво, ¤к у 1937-му, коли ф≥зично винищили все УпритомнеФ, то бодай так по-хамськи, ¤к зараз, коли те саме УпритомнеФ вит≥сн¤ють на марг≥неси так званими економ≥чними методами. ÷е тому, що пол≥тика в нас тод≥, тепер не Ї нац≥ональною, вона спр¤мована не на розвиток нац≥њ, а на збереженн¤ Уб≥л¤ коритаФ т≥Їњ чи ≥ншоњ купки авантюрист≥в. „асом дехто з митц≥в кидаЇтьс¤ в нењ, можливо, з найкращими нам≥рами, але все зак≥нчуЇтьс¤ тим, що коли його допускають Удо коритаФ, найкращ≥ нам≥ри в≥дразу ж розв≥юютьс¤.

« одного боку, ми вс≥ залежн≥ в≥д пол≥тики, бо коли вона УпхаЇтьс¤Ф скр≥зь, то просто немаЇ куди под≥тис¤; з ≥ншого Ц ми дуже добре памТ¤таЇмо ще д≥д≥вську настанову Утриматис¤ подал≥ в≥д того, що смердитьФ. ” цьому й пол¤гаЇ повТ¤зан≥сть: краще було б подал≥, але немаЇ куди под≥тис¤...

Ц „и вважаЇте себе бунтарем? якщо так, то в чому пол¤гаЇ ваш спротив?

Ц “а н! Ѕунт Ц то в≥кове, а ¤ вже з того в≥ку вийшов.  оли ми с≥мнадц¤ть рок≥в тому з≥ —тепаном ѕроцюком та ≤ваном ÷ипердюком створювали л≥тгурт УЌова деіенерац≥¤Ф, ми були бунтар¤ми. ј зараз мен≥ найц≥кав≥ше писати дл¤ д≥тей. ѕро ¤кий уже бунт можна вести мову? “ут зовс≥м ≥нш≥ ц≥нност≥...

Ц ¬и часто говорите про розмежуванн¤ Ул≥тературиФ УпопсиФ. „и можна зд≥йснити це розмежуванн¤ не лише в теор≥њ, а й на практиц≥, ¤ким чином?

Ц Ќормальний розвиток видавничоњ справи й л≥тературноњ пер≥одики все розставить на своњ м≥сц¤. якщо в≥н буде... ≤ тод≥ одн≥ видавництва спец≥ал≥зуватимутьс¤ на серйозних книжках, а ≥нш≥ Ц на Утуфт≥Ф. ¬же ≥з зовн≥шнього вигл¤ду книжок, а також ≥з огл¤ду на те, на ¤к≥й полиц≥ в книгарн≥ вони розм≥щен≥, буде все зрозум≥ло. ≤ в серйозних виданн¤х можна буде прочитати критику про серйозн≥ книжки, а в бульварних Ц рекламу про бульварн≥. «алежно в≥д того, ¤кий читач що шукаЇ... Ѕо зараз усе гамузом Ц це дезор≥ЇнтуЇ.

Ц «а вашими спостереженн¤ми, чи простежуютьс¤ ¤к≥сь тенденц≥њ щодо зм≥н у культур≥ нашого сусп≥льства, л≥тератур≥ зокрема?

Ц  епсько простежуютьс¤. Ќашу культуру нин≥ буквально УзадавлюЇФ гламур. ƒо цього конче необх≥дно виробл¤ти ≥мун≥тет Ц але нараз≥ мало хто знаЇ, ¤к це робити.

Ц як≥ в нашому соц≥ум≥ ≥снують стереотипи про особист≥сть письменника та його творч≥сть?

Ц “а багацько... ¬ у¤в≥ одних украњнський письменник Ц бомжуватого вигл¤ду закомплексований стариган, ¤кий кожному зустр≥чному вправл¤Ї м≥зки Уч≥чкою-мар≥чкою-смер≥чкою-калиною-украњноюФ завжди б≥дкаЇтьс¤. ¬ у¤в≥ ≥нших Ц в≥чно пТ¤ний цин≥чний молодик ≥з набитою УпланомФ цигаркою в зубах, ¤кий без матюка слова сказати не вм≥Ї.ще щонайменше к≥лька дес¤тк≥в таких самих Утип≥вФ Ц в≥д Убожев≥льногоФ до УглибокодумногоФ... —ловом, Ї з чого посм≥¤тис¤. ≤ з кого Ц теж...

Ц як≥ психолог≥чн≥ механ≥зми в≥д≥грають б≥льшу роль у ваш≥й творчост≥ Ц рац≥ональн≥ чи ≥ррац≥ональн≥, лог≥чн≥ чи ≥нтуњтивн≥?

Ц ≤ррац≥ональн≥, ≥нтуњтивн≥.

Ц —вою Удит¤чуФ л≥тературу називаЇте ≥нод≥ нав≥ть б≥льш УдорослоюФ. як≥ ознаки ц≥Їњ Удорослост≥Ф?

Ц ƒитина Ц читач значно приск≥плив≥ший, ¤ нав≥ть сказав би жорсток≥ший, ан≥ж доросла людина. ÷ей читач не пробачаЇ жодноњ хиби, жодноњ нат¤жки, не кажучи вже про фальш. ѕисати дл¤ д≥тей Ц це дуже серйозне випробуванн¤, але й найб≥льший кайф дл¤ письменника. Ѕо в≥д дорослого н≥коли не буде такого безпосереднього й такого миттЇвого в≥дгуку, в≥дгомону, ¤к в≥д дитини.  оли ¤ бачу, що м≥й текст пробудив у дит¤чих очах проблиски живого розуму, Ц це не просто надихаЇ, це окрилюЇ!

ј Удоросл≥шеФ це тому, що дитина дивитьс¤ на св≥т ще незамуленим оком, тому сприймаЇ його саме таким, ¤к в≥н Ї. —приймаЇ часто серйозн≥ше, поважн≥ше, глибше, н≥ж доросла людина, ¤к≥й усе довкола давно вже Уприњлос¤Ф. ўоби захопити своњм текстом таку дитину, треба дуже багато вкласти в той текст... Ћюбов≥ насамперед!

Ц як ставитес¤ до критичних чи, навпаки, компл≥ментарних в≥дгук≥в? ≤ чи важливий дл¤ вас контакт ≥з читачами?

Ц ƒо будь-¤ких в≥дгук≥в ставлюс¤ ≥з зац≥кавленн¤м, а до розумних критичних Ц ≥з вд¤чн≥стю. Ќа жаль, розумних критичних в≥дгук≥в дуже мало! я мр≥ю, щоб нарешт≥ знайшовс¤ критик, ¤кий би мене аргументовано, розумно, ірунтовно УрозтрощивФ. ј то вс≥ хвал¤ть, хвал¤ть... ѕоки що ¤ сам соб≥ Ц найжорсток≥ший критик, це зле.

–озмовл¤ла Ћ≥д≥¤ …онка

«в≥дси: http://www.gazeta.lviv.ua/articles/2008/06/12/31905/

 

Хостинг от uCoz