У¬ ’ј“÷≤ «≤ —“ќ–≤Ќќ Ф
ќсь уже трет≥й р≥к у „ерн≥вц¤х зреал≥зовуЇтьс¤ ун≥кальний молод≥жний л≥тературний проЇкт. ”н≥кальний Ц бо Їдиний нараз≥ на всю велику ”крањну приклад реальноњ п≥дтримки молодих митц≥в у своЇму реі≥он≥. ћаю на уваз≥ прем≥ю ≥мен≥ ¬адима овал¤, чи то б пак, л≥тературний конкурс ≥з такою назвою дл¤ молодих поет≥в, заснований 2002 року мистецькою аіенц≥Їю
У—ок≥лФ.ѕринцип тут законом≥рний: на конкурсн≥й основ≥ провадитьс¤ в≥дб≥р поданих юними поетами рукопис≥в, за результатами ¤кого чотирьом найкращим авторам в≥дтак вручаЇтьс¤ Упрем≥¤Ф Ц њхн≥ ж таки дебютн≥ поетичн≥ зб≥рки. ћушу ще раз наголосити: це Їдиний в ”крањн≥ реі≥ональний л≥тературний конкурс, переможц≥в ¤кого справд≥ видають. Ќещодавно було п≥дбито п≥дсумки другого, минулор≥чного конкурсу, ≥ його переможц¤м знову вручено надзвичайно ошатн≥ м≥н≥атюрного формату зб≥рочки, що за ф≥нансовоњ п≥дтримки молод≥жного Уп≥дрозд≥луФ м≥сцевоњ влади побачили св≥т у видавництв≥ Ућ≥стоФ накладом 400 прим≥рник≥в кожна. ” наших умовах в≥с≥м дебютних книжок Ц це вже неабищо, так що приклад черн≥вчан вартий насл≥дуванн¤ ¤к м≥н≥мум в ус≥х обласних центрах!
—еред нин≥шн≥х лавреат≥в прем≥њ ≥мен≥ ¬адима овал¤ в молод≥жних л≥тературно-тус≥вочних колах поза „ерн≥вц¤ми в≥домими Ї х≥ба ≥мТ¤ Ѕогдана ≤льницького Ц одначе, не ¤к поета, а ¤к барда. ¬≥н уже Ї автором справжнього х≥та Ц п≥сн≥, назву котроњ записуЇ одним словом ¤к УјлетинетаФ. якби в ”крањн≥ був нормальний музичний ринок, ≥ ¤кби наш≥ теле- й рад≥оканали хоч трохи звертали увагу на справд≥ талановитих украњнських музикант≥в, а не на безголосих довгохвостих УфЇфочЇкФ, сир≥ч њхн≥х щедрих Успонсор≥вФ, тод≥ Ц ¤ абсолютно в цьому певен Ц УјлетинетаФ по к≥лька раз≥в на день лунала би в етер≥, а њњ нехитрий текст знали б напамТ¤ть добрих дв≥ третини п≥дл≥тк≥в. ому пощастило чути цю р≥ч, той не зможе з цими м≥ркуванн¤ми не погодитис¤.
«б≥рочка студента-ф≥лолога ќстапа Ќожака У охаючи серп ≥ молот постмодерн≥змуФ виказуЇ активн≥ творч≥ пошуки автора, найперше законом≥рн≥ в його юному в≥ц≥ захопленн¤ поверховою, формальною стороною мистецтва. ¬т≥м, Ї над≥¤, що УналовчившисьФ, в≥дшл≥фувавши форму, в≥н ≥з часом навчитьс¤ УвливатиФ в
нењ мудр≥сть зм≥сту. “акож студентка-ф≥лолог (щоправда, романо-германський) “ањс≥¤ «апл≥тна у зб≥рц≥ УЅезр≥чч¤Ф переймаЇтьс¤ пошуками ≥деалу, УпрописуючиФ його в гармон≥њ природи й почутт≥в. Ќайц≥кав≥шою ж у Учетв≥рц≥Ф бачитьс¤ зб≥рка У—огр≥шити з –аФ студентки-правниц≥ ёл≥њ Ўешур¤к, Ц тут чуЇтьс¤ вже не лише вправн≥сть, а й св≥тогл¤д; тут ц≥кава тематична й формальна розмањт≥сть; тут мисленн¤ на р≥вн≥ образ≥в:ѕов≥тр¤ стомлене, тому густе-густе.
¬овки його гризуть ≥ г≥рко плачуть
¬≥д болю, в≥д напруги ≥ думок,
„ому не можна вмерти, та й усе?
„ому це сонце дос≥ не з≥йшло,
„ому мовчать ус≥ рад≥останц≥њ,
„ому складаЇ на узл≥сс≥ Ќой
ћ≥цн≥ велик≥ стовбури смерек?
÷е вже атмосфера, це вже л≥тература.
ўоправда, справедливости ради мушу одразу завважити Ц загалом художн¤ ¤к≥сть текст≥в Удругоњ хвил≥Ф дебютант≥в дещо поступаЇтьс¤ Ухвил≥ перш≥йФ, де були вже ц≥лком сформован≥ й самодостатн≥ поети, так≥ ¤к ≤ніа ейван. ÷е зрозум≥ло: Уконцентрац≥¤Ф талановитих дебютант≥в в одному м≥ст≥, Ц та ще й там, де й доти про них
не забували, Ц природно не може бути надто великою. ¬т≥м, ≥ на це Ї рада Ц адже конкурс оголошено ¤к всеукрањнський, себто, участь у ньому можуть брати автори не лише черн≥вецьк≥.як памТ¤ть про ¬адима овал¤ це законом≥рно Ц напрочуд талановитий поет, що надто рано й траг≥чно загинув, сприймаЇтьс¤ нин≥ свого роду символом усього покол≥нн¤ девТ¤тдес¤тник≥в, а його в≥дом≥ слова У¤ ≥ще живу в хатц≥ з≥ стор≥нокФ звучать у цьому контекст≥ взагал≥ вражаюче.
¬≥драдно, що поруч ≥з конкурсом ≥мен≥ ¬адима овал¤ живуть Уу хатц≥ з≥ стор≥нокФ ≥ його тексти. –азом ≥з другою четв≥ркою зб≥рок конкурсант≥в черн≥вчани знайшли можлив≥сть Ц за спри¤нн¤ американки ѕол≥ни ¬олинець та м≥сцевоњ Угромади р≥днов≥р≥в У¬ерховинаФ Ц перевидати Їдину посмертну ¬адимову зб≥рку У«акоханий падреФ, доповнивши њњ також неопубл≥кованою доти сцен≥чною постановкою У«ошит шалуФ, ≥люстрованою самим автором. “аким чином нова зб≥рка, що отримала назву У ажан. ѕроекц≥¤ ноч≥Ф, включаЇ всю в≥дому дос≥ творчу спадщину поета.
«алишаЇтьс¤ спод≥ватис¤, що конкурс-прем≥¤ ≥мен≥ ¬адима овал¤ ≥снуватиме й надал≥, ≥ через р≥к ми говоритимемо про нових лавреат≥в.
≤ван јндрус¤к