У–ќ«–≤«Ќ≈Ќ≤ ѕ≈–Ћ»Ќ» ¬≈Ћ» ќ√ќ Ќјћ»—“јФ

(ѕередмова до зб≥рника У∆арт≥влив≥ коломийкиФ, ¤кий готуЇтьс¤ до друку в кињвському видавництв≥ УЎколаФ в упор¤дкуванн≥ ≤вана јндрус¤ка)

 

У—лухаючи њх одну за одною, сп≥ван≥ безладно, принаг≥дно сел¤нами, нам, певно, ≥ в голову не приходить, що се перед нами перекочуютьс¤ розр≥знен≥ перлини великого намиста, частки великоњ епопењ сучасного народного житт¤Е зведен≥ докупи в систему, що гуртуЇ њх в≥дпов≥дно до зм≥сту, вони складаютьс¤ на широкий образ нашого сучасного народного житт¤, безм≥рно багатий детал¤ми ≥ кольорами, де бачимо сльози й радощ≥, працю ≥ спочинки, турботи ≥ забави, серйозн≥ мисл≥ ≥ жарти нашого народу в р≥зних його розверстуванн¤х, його сус≥д≥в, його соц≥альний стан, його житт¤ громадське й ≥ндив≥дуальне в≥д колиски до могили, його традиц≥њ й в≥руванн¤, його громадськ≥ й етичн≥ ≥деали. ¬се цеЕ наповнюЇ нас правдивими гордощами, коли в т≥м поетичн≥м дзеркал≥ бачимо здорову, чисту та так рухливу ≥ невтомно творчу душу нашого народуФ.

÷≥ слова ≤вана ‘ранка чи не найточн≥ше передають суть ≥ дух ун≥кального ¤вища украњнськоњ усноњ народнопоетичноњ творчост≥ Ц коломийки. ÷¤ м≥н≥-п≥сн¤, радше присп≥вка, наст≥льки м≥цно ув≥йшла в побут украњнц¤, найперше карпатц¤, гор¤нина, що нав≥ть тепер, у добу пост≥ндустр≥ал≥зац≥й й глобал≥зац≥њ, коли Упор¤дку денномуФ н≥бито зовс≥м ≥нш≥ реч≥, Ц а все одно год≥ соб≥ у¤вити житт¤ без нењ.  олись коломийка супроводжувала людину пост≥йно: нею зустр≥чали народженн¤ дитини, њњ перш≥ кроки й перше слово, становленн¤ њњ взаЇмин ≥з ровесниками й старшими, њњ ¤к першу, так згодом ≥ щоденну працю; ба нав≥ть коломийка, поруч ≥з тремб≥тою й церковним дзвоном, проводжала людину в останню путь. ј що вже казати про пору закоханн¤, про молодеч≥ розваги, танц≥, неодм≥нн≥ жарти й см≥шки Ц таких коломийок особливо багато ≥ вони особливо попул¤рн≥. ≤ саме вони л¤гли в основу нашоњ книжки.

 оломийка Ц коротенька, зазвичай двор¤дкова п≥сн¤-присп≥вка, кожен р¤док ¤коњ маЇ, ¤к правило, чотирнадц¤ть склад≥в. ÷ей ун≥кальний в≥ршовий розм≥р, ¤кий так ≥ зоветьс¤ коломийковим, ви¤вивс¤ напрочуд УгнучкимФ у своњй сут≥, придатним дл¤ передач≥ найр≥зноман≥тн≥ших емоц≥й, в≥д ¤скравоњ радост≥ до глибокого смутку.  оломийки в≥дтак пречудово надаютьс¤ ¤к до того, аби слугувати присп≥вками до запальних гуцульських танц≥в Ц гуцулки чи, знову ж таки, коломийки; так ≥ з не меншим усп≥хом допасовуютьс¤ до прот¤жних сумовитих мелод≥й. «давалос¤ б, ц≥ чотирнадц¤ть склад≥в довол≥ одноман≥тн≥, передбачають н≥бито не так багато ймов≥рних вар≥ац≥й Ц однак насправд≥ вони вм≥щають ц≥лий всесв≥т! ƒосить згадати, що в одному лише сел≥ ’одовичах на —трийщин≥ фольклористи-музикознавц≥ записали 41 вар≥ант коломийкового насп≥ву, Ц а в  арпатах кожне село мало власн≥, н≥ на ¤к≥ ≥нш≥ не схож≥ його вар≥анти. ѕод≥бного прикладу неможливо знайти в жодн≥й ≥нш≥й культур≥ св≥ту. У“реба дивуватис¤, ¤к коломийкова мелод≥¤, не зм≥нюючи в н≥ч≥м свого основного строю, приймаЇ то сумний, то веселий характер; раз нав≥ваЇ безмежний сум ≥ меланхол≥ю, другий раз дише силою, енерг≥Їю ≥ весел≥стю молодого житт¤; от тому-то коломийкова форма надаЇтьс¤ однаково до переданн¤ траг≥чних ≥ веселих момент≥в народного житт¤Ф, Ц писав ‘≥ларет  олесса.

«в≥сно, запальн≥ коротеньк≥ п≥сеньки в≥дом≥ багатьом народам св≥ту. ” пол¤к≥в це краковТ¤ки та мазурки, у словак≥в Ц коломайки, у серб≥в Ц коло, в н≥мц≥в Ц Schnadahüpfen (кравецьк≥ п≥дскоки) ≥ Gassenhauer (вуличн≥ п≥сеньки), у француз≥в Ц vaudevilles (весел≥ куплети), в узбек≥в Ц кошук, у рос≥¤н Ц частушки, у каракалпак≥в Ц косик, у туркмен≥в Ц гошки, в азербайджанц≥в Ц гошма, в ≥ндонез≥йц≥в Ц пантуни. ќднак ус¤ справа в тому, що б≥льш≥сть з них довол≥ вузькофункц≥ональн≥, придатн≥ дл¤ передач≥ лише окремих настроњв ≥ душевних стан≥в людини, тож вони Уан≥ багатством тем, ан≥ ¤рк≥стю колориту, р≥знор≥дн≥стю тону та правдив≥стю чутт¤, ан≥ числом не можуть ≥ти в пор≥вн¤нн¤ з нашими коломийкамиФ, Ц писав ≤ван ‘ранко.

—ам же коломийковий розм≥р ви¤вивс¤ наст≥льки ун≥версальним, що ним складалис¤, та й дос≥ складаютьс¤, далеко не лише коломийки. ÷е стосуЇтьс¤ ≥ народноњ творчост≥, й авторськоњ л≥тератури. —каж≥мо, ним створен≥ де¤к≥ ≥сторичн≥ п≥сн≥ Ц про смерть Ќеча¤ в 1650 р., про Ѕондар≥вну, забиту паном  аньовським в к≥нц≥ XVIII ст. та ≥н. ћало того: в≥домо, що писець одного з акт≥в доби визвольноњ в≥йни 1648 Ц 54 рок≥в, пробуючи нове гус¤че перо, записав на акт≥ коломийку.

¬≥дтак коломийковий розм≥р був дуже попул¤рний в украњнських поет≥в епохи бароко, у т≥м числ≥ й у знаменитого Ћазар¤ Ѕарановича. ”крањнськ≥ п≥сн≥ св≥дчать, що цей розм≥р уже був у наш≥й п≥сенност≥ в середин≥ XVII ст., а в польськомовних джерелах (пригадаймо, що п≥д ту пору украњнська л≥тература творилас¤ не лише украњнською мовою, а ще польською та латиною) його документально заф≥ксовано ще ран≥ше Ц в книз≥ 1559 року, Ц на це вказував, зокрема, ≤ван ‘ранко в статт≥ Уƒо ≥стор≥њ коломийкового розм≥руФ. ≤, ¤сна р≥ч, не можна в цьому контекст≥ не згадати “араса Ўевченка, ¤кий написав цим розм≥ром чимало прекрасних твор≥в Ц в≥н знав його не лише з народних джерел, а насамперед ≥з бароковоњ поез≥њ, з ¤кою був добре знайомий (пригадаймо хрестомат≥йне У≥ списую —ковородуФ). ѕрикметно, що в Ўевчнка це так само тексти найр≥зноман≥тн≥ших тональностей Ц в≥н передаЇ коломийковим розм≥ром, у найкращих народних традиц≥¤х, ≥ сум, ≥ рад≥сть...

—аме ж назву коломийка повТ¤зують ≥з м≥стом  оломиЇю в √уцульщин≥ (тепер ≤вано-‘ранк≥вська область), ¤ке н≥бито засноване угорським кн¤зем  оломаном у 1214 роц≥. «а ≥ншими джерелами, походить вона н≥бито в≥д плем≥нноњ назви Уколомийц≥Ф, тобто, гуцули Ц мешканц≥ району р≥чечки  оломийки на ѕрикарпатт≥. ўе ≥нш≥ досл≥дники повТ¤зують њњ Ц на наш погл¤д, не без п≥дстав Ц ≥з сербським танцем УколоФ ≥ словацькою УколомайкоюФ, вказуючи на те, що вони поход¤ть з≥ сп≥льнословТ¤нського корен¤. «агалом же УколоФ в народн≥й м≥фолог≥њ Ц зокрема, словТ¤нськ≥й, але не т≥льки Ц один ≥з найпопул¤рн≥ших символ≥в...

ƒо нашого виданн¤ ми д≥брали здеб≥льшого весел≥, жарт≥влив≥ коломийки, найперше повТ¤зан≥ з тим, ¤к молод≥ люди, вступаючи в пору зр≥лост≥, приход¤ть на вечорниц≥ чи р≥зноман≥тн≥ гул¤нки, де добирають соб≥ пару, закохуютьс¤ одне в одного, змагаютьс¤ ≥з суперниками за прихильн≥сть д≥вчини чи хлопц¤, зустр≥чаютьс¤, одружуютьс¤ тощо. ћожливо, точн≥шою була б назва Улюбовн≥ коломийкиФ, Ц однак весь цей неодм≥нний УпроцесФ конче в≥дбуваЇтьс¤ ≥з численними жартами й см≥шками, без ¤ких наш життЇрад≥сний народ не обходитьс¤ в жодних житейських ситуац≥¤х, ≥ тому наш≥ коломийки здеб≥льшого таки Ужарт≥влив≥Ф. “ексти до книжки подано за низкою видань: У оломийкиФ (), У”крањнський фольклорФ (), У«акувала зозуленькаФ (), У оломийкиФ (), У≤ бТЇ з глибин в≥к≥в сп≥вуче джерелоФ (), У орост≥в Ц село серед г≥рФ (),У”крањнськ≥ народн≥ п≥сн≥ у записах ¬олодимира √натюкаФ (); також частина текст≥в подаЇтьс¤ в записах упор¤дника, зроблених у селах  ос≥вського району ≤вано-‘ранк≥вськоњ област≥.

ќтож, приЇмного вам прилучанн¤ до цих Урозр≥знених перлин великого намистаФ. ј заодно й, можливо, сп≥втворенн¤. „ому ж н≥ Ц адже в √уцульщин≥ й дос≥ в багатьох селах складаютьс¤ коломийки. ÷ей жанр народноњ творчост≥ живе й, очевидно, житиме ще довго Ц надто вже в≥н ун≥версальний ≥ Уген≥ально простийФ.

≤ван јндрус¤к

 

 

 

яндекс
«аключи с нами договор на строительство садовых домов из хорошего дерева. . —пециалисты высшего класса косметологи¤  иев вс¤ информаци¤ на сайте. . Bafoni алюминиевый потолок, царский без мебели, факты полезные статьи высокие потолки киев.
Хостинг от uCoz