≤ван јдрус¤к:
Ћ≥тература завжди нац≥ональна
11 с≥чн¤ 2010
™ низка персон з ¤ких твор¤ть
≥дол≥в у сучасноњ
украњнськоњ л≥тератури. „и не вбачаЇте ви в цьому
загрози?
÷е не
маЇ стосунку до власне л≥тератури. “ут радше йдетьс¤ про л≥тературний процес
Ц Ђбурл≥нн¤ї ≥дей, тенденц≥й, концепц≥й, груп, тус≥вок, моди тощо. ” кожн≥й
тус≥вц≥ своњ авторитети чи, ¤к ¬и кажете, Ђ≥долиї (¤ таких химерних сл≥в
вол≥ю остер≥гатис¤); часом це насл≥док особистоњ
(б≥льше людськоњ, н≥ж власне л≥тературноњ)
харизми того чи ≥ншого автора, а часом Ї
продуктом технолог≥й, котр≥
застосовуЇ видавець. ” кожному раз≥, Ђзагрозуї
тут може вбачати х≥ба представник конкуруючоњ тус≥вки, або ж видавець-конкурент.
я вол≥ю так≥ реч≥ сприймати з гумором. ≤ виснувати про те, ц≥кавий чи не ц≥кавий мен≥ той чи ≥нший письменник,
з його твор≥в,
а не з тус≥вочного позиц≥онуванн¤.
„и Ї у книгах ¤кась особлива сусп≥льна функц≥¤ окр≥м того, щоб слугувати розвагою дл¤ вузького кола ≥нтелектуальних сноб≥в? „и вбачаЇте
ви в
друкован≥й книз≥ Їдину форму л≥тератури? „и ж ≤нтернет н≥ чим
не г≥рший?
™дина форма ≥снуванн¤ л≥тератури Ц художн≥й текст. ” ¤кий спос≥б в≥н
буде оприлюднений, залежить
в≥д техн≥чних
можливостей доби. ќсобисто мен≥ паперова
книжка нараз≥ найзручн≥ша Ц
бодай тому, що прот¤гом тис¤чол≥ть людство виробило велику культуру сприйн¤тт¤ художнього тексту саме через посередництво зшитих чи склеЇних
один ≥з одним аркуш≥в паперу. Ќов≥тн¤, електронна книжка маЇ ≥нш≥ переваги Ц легший, прост≥ший доступ до нењ читача, менше в≥дбиранн¤
такого необх≥дного сучасн≥й
людин≥ ф≥зичного
життЇвого простору; проте власну культуру сп≥лкуванн¤ з читачем њй
ще треба витворити, ≥ це дуже
тривалий ≥ непростий процес.
ј культура Ц це життЇва необх≥дн≥сть дл¤ кожноњ людини, а зовс≥м не Ђрозвага ≥нтелектуальних сноб≥вї. Ќайб≥льша
б≥да ’’ стор≥чч¤ пол¤гаЇ,
¤к на мене, в тому, що людство
Ц ≥ це стосуЇтьс¤
далеко не лише так званого пострад¤нського
простору, а й ус≥Їњ зах≥дноњ цив≥л≥зац≥њ Ц сприйн¤ло на в≥ру маркс≥вську тезу про економ≥ку ¤к
Ђбазисї ≥ культуру ¤к Ђнадбудовуї.
÷е перевернуло св≥т
≥з н≥г на голову, й тепер мусимо
¤комога швидше в≥д цього р¤туватис¤
Ц зокрема й почерез розширенн¤ культурного
простору за допомогою нов≥тн≥х
технолог≥й.
ѕисанн¤ та читанн¤ книг потребуЇ багато часу. ÷ей же час можна витратити на проживанн¤ реальних ситуац≥й, на д≥њ та життЇв≥
вибори, ¤к≥ дають "б≥льше драйву". як≥ аргументи ви
можете навести накористь того, що
справд≥ сл≥д
читати книги, ≥ взагал≥, велик≥ тексти?
Ќ≥¤ких. “ому що кожна людина мусить
д≥йти до цього
сама. ƒ≥йти, власне кажучи, до усв≥домленн¤ первинност≥ культури дл¤ власного розвитку. ”св≥домить Ц добре, не усв≥домить Ц загине. ѕриродний доб≥р
Ц штука жорстока, але в≥д нењ н≥куди
не д≥тис¤Е
„ому в ”крањн≥ Ї ≥ндустр≥њ книжкових
магазин≥в та видавництв, але немаЇ ≥ндустр≥њ украњнськоњ л≥тератури? ћоже, вона в≥джила себе так само,
¤к в≥н≥лов≥ плат≥вки? „и маЇ
держава витрачати кошти на п≥дтримку л≥тератури,
¤кщо њњ громад¤ни
не робл¤ть цього - не купуючи книг в достатн≥й к≥лькост≥?
≤ндустр≥¤ л≥тератури
Ц це, даруйте на нечемному слов≥, ах≥не¤. Ќе
≥снуЇ в природ≥ ≥ндустр≥њ л≥тератури! ≤снуЇ ≥ндустр≥¤ книжки, ¤ка включаЇ видавництва, книгарн≥ й книжкову
пер≥одику. ≤ саме цього в нас нин≥ Ц мушу ¬ас розчарувати Ц нема.
ј чому нема Ц це запитанн¤ сл≥д
адресувати не письменникам,
а чиновникам ≥ б≥знесменам.
Ќе треба вимагати в≥д письменника б≥льше, н≥ж в≥н
може занести! раще хай кожен займаЇтьс¤ своЇю справою: письменник Ц пише, продавець Ц продаЇ, а
держава Ц створюЇ умови, за
¤ких украњнський книжковий б≥знес був би ф≥нансово
виг≥дною справою.
” нас поки що, на
жаль, усе навпаки. „иновники св≥домо Ц ≥, ¤сна р≥ч, не безкорисно особисто дл¤ себе Ц здали книжковий ринок ≥ноземн≥й ≥ндустр≥њ; а некомпетентн≥ журнал≥сти (це ¤ не про ¬ас, але про багатьох ¬аших колеі), догоджаючи цим чиновникам, намагаютьс¤ переконати громаду, що в усьому н≥бито
винн≥ письменники, бо Ђњхн≥ книжки не продаютьс¤ї! ÷е Ц брехн¤ є1.
ј брехн¤ є2 пол¤гаЇ в тому, що держава н≥бито спри¤Ї украњнськ≥й книжц≥. Ќавпаки: практично вс≥ д≥њ держави в ц≥й царин≥,
Ц ¤кщо дивитис¤ на них
системно, а не в контекст≥ перманентноњ
виборчоњ бравади, Ц Ї в кращому випадку
некомпетентн≥стю, але значно част≥ше Ц просто злочином.
—к≥льки в нас ≥снуЇ на
всю велику ”крањну
книгарень? —к≥льки в тих книгарн¤х украњнських книжок? як часто не спец≥ал≥зована,
а загальнопол≥тична пер≥одика
звертаЇ увагу на книжки, хоч би найрезонансн≥ш≥?
—к≥льки пол≥тик≥в прочитати за своЇ житт¤ бодай одну украњнську
книжку? „ому т.зв. найрейтиніов≥ш≥ телеканали вперто
не хочуть допустити в св≥й етер
нав≥ть Ђ¬еч≥рню казкуї, не кажучи вже про спец≥ал≥зован≥ л≥тературно-мистецьк≥ програми? „ому Їдина л≥тературна
програма, котра ¤кимось дивом усе ще ≥снуЇ на державному телеканал≥,
на час вибор≥в припин¤Ї вих≥д в етер?
ѕогл¤ньмо правд≥
у в≥ч≥: в нас зроблено
все дл¤ того, щоби загнати
л≥тературу, взагал≥
культуру на марі≥неси. ¬се, що робитьс¤ письменниками,
видавц¤ми, людьми, ¤к≥ намагаютьс¤ працювати в книжковому б≥знес≥, Ц робитьс¤ не завд¤ки, а всупереч.
ѕодумаймо: ¤к≥ можливост≥ маЇ нин≥ украњнський письменник дл¤ того, щоби працювати в л≥тератур≥?
∆одн≥с≥ньких! Ќа те, щоби написати добрий роман, треба покласти ¤к м≥н≥мум р≥к житт¤,
Ц а на що в≥н цей р≥к ≥снуватиме?
ћанною небесною харчуватиметьс¤? ” нас не ≥снуЇ жодноњ Ц н≥ державноњ, н≥
приватноњ Ц стипенд≥њ, ¤ка
б давала письменников≥ змогу
зосередитис¤ на творчост≥
бодай м≥с¤ць-два. ћало того: про це н≥хто й мову
не заводить. «ате вс≥ дивуютьс¤, що так слабо в наш≥й л≥тератур≥ представлений романний жанр. ≤ вс≥м хочетьс¤
повчити письменник≥в, що ≥ ¤к њм
писати, та ще й перетворити њх
на продавц≥в книжок!
ћ≥ж ≥ншим, у сам≥й лише ¬аршав≥ книгарень б≥льше, н≥ж у вс≥й ”крањн≥. ћ≥ж ≥ншим, 31 грудн¤ в харк≥вськ≥й книгарн≥
Ђ™ї ус≥ завезен≥ туди прим≥рники нового роману ќксани «абужко роз≥брали заЕ годину. ќто й думаймоЕ
¬ ”крањн≥ ст≥льки розмов
про нац≥ю, сп≥льноту, що ми забуваЇмо, що окр≥м нац≥њ
ми ще й представл¤Їмо
людство. „ому так?
–озум≥ю ¬аше бажанн¤ винайти велосипед Ц але проблема в тому, що велосипед
уже винайдено. ’очетьс¤ комусь цього чи н≥, та л≥тература Ц завжди нац≥ональна! ÷е випливаЇ з
самоњ њњ природи. я не знаю жодноњ б≥льш-менш усп≥шноњ спроби створити Ђкосмопол≥тичнийї, Ђнаднац≥ональнийї
чи ¤кий-небудь ≥нший под≥бного штибу текст. “им часом ус≥ вершинн≥ тексти св≥тового письменства
Ц це кв≥нтесенц≥¤ певноњ нац≥ональноњ традиц≥њ, висловлена кр≥зь призму гуман≥стичного св≥тогл¤ду. “ож мушу вас розчарувати:
на жаль, сучасне украњнське
письменство, ¤к на мене, замало
нац≥ональне.
«в≥сно, це
стосуЇтьс¤ прози, передовс≥м великоњ прози, але не поез≥њ. Ќавпаки: сучасна украњнська поез≥¤ Ц завд¤ки колосальним можливост¤м мови, глибин≥ й
розмањттю нац≥ональних версиф≥кац≥йних традиц≥й, гуман≥стичному св≥тосприйн¤ттю
Ц зараз обТЇктивно Ї одн≥Їю з найкращих
у св≥т≥. ѕоетами такого р≥вн¤, ¤к ¬асиль √ерасимТюк,
¬асиль √олобородько, ќлег Ћишега
чи ћикола ¬оробйов, пишалас¤ б будь-¤ка з найрозвинен≥ших
св≥тових л≥тератур,
Ц ось лише ми чомусь цього недобачаЇмо, нав≥ть н≥би Ђсоромимос¤ї
цього, боњмос¤ бути самими
собою, все нам треба насл≥дувати ¤кесь
м≥ф≥чне ЂчЇловЇчЇствоїЕ
Ќазв≥ть к≥лька найб≥льш позитиних под≥й 2009 року повЇ'¤заних з украњнською
л≥тературою.
«аснуванн¤ письменником —ерг≥Їм √рабарем л≥тературного
клубу ЂЅ≥бл≥ографї; зТ¤ва Ђ”крањнськоњ л≥тературноњ газетиї; вих≥д
ц≥лоњ низки добрих книжок Ц Ђћузей покинутих секрет≥вї ќксани «абужко, Ђўе одна молитваї о. яна
“вардовського в перекладах ƒзв≥нки
ћат≥¤ш, Ђ≈льзаї ќлега —оловТ¤, Ђ¬иб≥рї ≥ Ђ ава меланжї —ерг≥¤ √рабара, Ђ„орний воронї
¬асил¤ Ўкл¤ра, Ђ“ам, де п≥вденьї ќлес¤ ”ль¤ненка, Ђ¬ень¤м≥н л≥тературноњ с≥мТњї ћихайла —лабошпицького, Ђ—ни √анса ’ристи¤наї
Ћес≥ ¬орониноњ, поетичних зб≥рок “араса √ригорчука, “араса ‘едюка, ѕавла ¬ольвача, јнатол≥¤ ƒн≥стрового, ќлега оцарева, —ерг≥¤ ∆адана, книги останн≥х в≥рш≥в ¬олодимира «атулив≥тра Ц це лише те, що
згадав ЂзльотуїЕ
Ѕес≥ду в≥в ёр≥й арапет¤н, ’ќ–ќЎ»еЌќ¬ќ—“»
ќриі≥нал тут: http://horoshienovosti.com.ua/index.php?id=4&text=9749&part=all