ПОЕЗІЯ УВИРАЗНЕНЬ

 

Олександр ХОМЕНКО

 

Рецензія на: Іван Андрусяк. Писати мисліте. – К.: Факт, 2008

 

Якщо йти за Гердеровою формулою: «Народи — думки Бога», то поетице «думки», репліки й ситуативності шляхетної панниПоезії. Щодо кожного з них вона має свій задум, кожному окреслює напрямні й потенціює внутрішню логіку розгортання його письма, концептуалізуючи в тексті те, що годен сказати лише він і ніхто інший. Звичайно, вербалізувати нині повноту «задуму» поетичного надчасся щодо Івана Андрусяка важко — а чи й можливо взагалі? — проте одна з іпостасей його оприявнюється наразі з усією карбованою виразністю. Своєю бутністю посеред океану поплутаних дискурсів доби Іван навіч потверджує, що найкращі Павли постають із Савлів, що в писанні найважливіше — те неодмінне «занадто», яке єдине не дає авторові зупинитися в духовному зрості, забронзовіти в набутому куценькому досвіді, аби потім решту життя приторговувати ним зі знижкою.

Бо коли на початку 90-х «новодеґенеративний» Андрусяк, ніби шкаралупу перестиглого горіха, розламуючи українську метафору й розкладаючи гуцульських мольфарів на кушетках віденських психоаналітиків, шокував перестигло-цнотливий спілчанський загал текстами на кшталт «ми останні пророки в країні вчорашніх богів // ми останні предтечі Великого Царства Диявола», навряд чи хтось і втямив, що на його шляху до високої традиції необхідний і цей досвід.

Коли 2001-го вийшов друком його «Сад перелітний», Анатолій Дністровий завважив, що в творчості поета починається новий період, який він назвав «умиротвореним». Гадаю, натепер, після з’яви «Часникового соку» (2004), «Храбуста» (2006) і — особливо — цьогорічної збірки «Писати мисліте», що за неї мені нижче й ходитиме, вільно з певністю значити, що то був початок етапу «Андрусяка релігійного». Релігійного не в аспекті паразитування на певних темах та рясноті вживання термінів із царини богослужбової практики, а в сенсі особливої інтенсивности тривання у світі, коли він (світ) розгортається як ґрандіозна притча й таїна, а кожна естетична реалія «тут-і-тепер-перебування» омивається тугими хвилями інобуття.

«Писати мисліте» — то книга не так рубіжности й межі, як синтезів і увиразнень. Її семантична вагота якось по-особливому проявлює ту обставину, що і вона, і всі Андрусякові дотеперішні збіркивід «Депресивного синдрому» починаючи — то окремішні скрипти всеосяжного барокового «Алфавіту», у модальностях якого так уподобали відчитувати містерію життя екзегети зрілого нашого БарокоІван Максимович та Григорій Сковорода. І якщо перші її літери були деструктивно-кабалістичними, то нині перед нами — коли півустав викладача піїтики в Могилянській академії, а коли — й козацький скоропис мандрованого дяка. Іван жартома пояснює її назву в той спосіб, що, мовляв, вони після доброї чарки ходили вихилясом, тобто «писали» дорогою літеру «М»: знову ж маємо типову барокову апофатику, де крізь «низьке» просвічує нетутешнім сяєвом «високе».

 

"Сучасність", № 8, 2008

 

 

Хостинг от uCoz