ј–“ј я ¬≤ƒ –»““я —¬≤“”
(ћандруймо
у дивосв≥т! √еограф≥чний атлас дл¤ наймолодших. Ц .: ƒЌ¬ѕ Ђ артограф≥¤ї, 2006)
арти Ц не гральн≥, зв≥сно, а географ≥чн≥, Ц не
зр≥вн¤ютьс¤ з жодними ≥ншими дов≥дковими виданн¤ми за вм≥стим≥стю, сир≥ч
≥нформативн≥стю, а кр≥м того, мають дл¤ юного читача-користувача вкрай важливу
й ц≥нну властив≥сть учити символ≥чного сприйн¤тт¤ св≥ту. “ож не дивно, що вдал≥
картограф≥чн≥ виданн¤ дл¤ малеч≥ можуть бути не менш усп≥шними, н≥ж, скаж≥мо,
вдал≥ виданн¤ казок, Ц у цьому нас переконуЇ бодай ось цей атлас Ђћандруймо у
дивосв≥тї, п≥дготовлений фах≥вц¤ми ¬олинського держун≥верситету ≥мен≥ Ћес≥
”крањни сп≥льно з ƒЌ¬ѕ Ђ артограф≥¤ї.
¬иданн¤, покликане навчити юного читача аз≥в
Ђсв≥тоор≥Їнтац≥њї й ум≥нн¤ сп≥лкуватис¤ з картами р≥зного штибу й призначенн¤,
витримуЇ вже четверте перевиданн¤, Ц ≥ це, вочевидь, не межа. Ѕо зроблене воно
в≥дчутно з любовТю, м≥стить доступно й здеб≥льшого ц≥каво викладену не лише
картограф≥чну, але й щонайр≥зноман≥тн≥шу п≥знавальну ≥нформац≥ю Ц в≥д карти
зор¤ного неба й астроном≥чних та нав≥ть астролог≥чних даних до в≥домостей про
ареали поширенн¤ тварин ≥ рослин ¤к загалом у св≥т≥, так в ”крањн≥, ба нав≥ть
про нац≥ональн≥ костюми, ремесла, народн≥ промисли ≥Е казки. “аке
Ђр≥зноголосс¤ї Ї запорукою того, що виданн¤ маЇ вс≥ шанси перетворитис¤ дл¤
дитини на Ђнаст≥льнеї, звертатис¤ до ¤кого можна з дуже р≥зних ¤к навчальних,
так ≥ ≥грових привод≥в. р≥м того, цей атлас вир≥зн¤Їтьс¤ такою, загалом, на
жаль, нехарактерною дл¤ тепер≥шн≥х дит¤чих видань (але Ђ артограф≥њї Ц одному з
украй небагатьох видавництв Ц таки притаманною!) рисою ¤к елементарна
грамотн≥сть: нав≥ть ≥з л≥терою Ђії тут усе б≥льш-менш гаразд, ≥ око
спотикаЇтьс¤ лише чомусь об Ђ„≥л≥ї й ЂЅраз≥л≥юї, хоча н≥бито за вс≥ма
тепер≥шн≥ми вар≥¤нтами й ≥нвар≥¤ц≥¤ми правопис≥в ≥ л≥вопис≥в мусить бути таки Ђ„ил≥ї
й ЂЅразил≥¤ї.
“им не менше, загалом високо оц≥нюючи це виданн¤ й
давно вже порекомендувавши його своњм д≥т¤м, не можу не вказати на низку
дивацтв недогл¤д≥в чи незручностей, котр≥ конче потребують виправленн¤ в
подальших перевиданн¤х. ƒуже дивною, скаж≥мо, незручн≥стю Ї закручен≥ Ђпроти
годинниковоњ стр≥лкиї вс≥ колоб≥жн≥ схеми. я розум≥ю, що Ђпроти годинникаї
насправд≥ означаЇ Ђза сонцемї з ор≥Їнтац≥Їю на п≥вн≥ч, адже з точки зору
географ≥њ так н≥бито правильн≥ше, проте сам бачив, ¤к д≥ти плуталис¤ на цьому,
бо звикли до принципово ≥ншоњ традиц≥њ њхнього Ђзакручуванн¤ї. “акож ≥з
особливою пильн≥стю варто поставитис¤ до роботи художника, насамперед на тих
розворотах, де зображено ЂЇдиним ареаломї тварини ≥ рослини певних природних
зон Ц нагромадженн¤ р≥зних в≥дт≥нк≥в одного й того ж кольору тут суттЇво
ускладнюЇ кольоропод≥л, у результат≥ чого Ђакварель розмиваЇтьс¤ї ≥ картинка
сприймаЇтьс¤ таким соб≥ нагромадженн¤м пл¤м, з-пом≥ж ¤ких виокремлювати
потр≥бне Ђзв≥рствої, може, й ц≥каво заради забавки (тим паче, що вигл¤д воно
в≥д цього маЇ вельми кумедний), але про п≥знавальн≥сть можна забути. Ќезайво
було б також уникати розм≥щенн¤ схем на згинах стор≥нок Ц не Ђвит¤гаЇї ще наша
пол≥граф≥¤ так≥ реч≥. «в≥сно, з картами на розворот цього не уникнеш, але жодноњ
потреби Ђв≥др≥зати чверть ёп≥тераї чи Ђрозпанахувати палеозойську еруї немаЇ Ц
невеликий малюнок достатньо лише тр≥шечки посунутиЕ јле найкумедн≥шу штучку
знаходимо на стор≥нц≥ 23, де д≥тей навчають складати план м≥сцевост≥. “ут маЇмо
на малюнку вигл¤д певноњ м≥сцевост≥, а пор¤д Ц њњ план, ≥з ¤кого сл≥дуЇ, що
зображена на малюнку р≥чка течеЕ вгору!
”се це н≥бито й др≥бниц≥, але л≥пше без них
об≥йтис¤ Ц чи не так?
≤ван јЌƒ–”—я