≤¬јЌ јЌƒ–”—я : У—јћ≤“Ќ»÷“¬ќ Ц ™ƒ»Ќќ ћќ∆Ћ»¬»… —ѕќ—≤Ѕ ≤—Ќ”¬јЌЌя ѕ»—№ћ≈ЌЌ» јФ

≤мТ¤ ≤вана јндрус¤ка шанувальникам сучасноњ украњнськоњ л≥тератури не потр≥бно представл¤ти, оск≥льки з початку 90-х рок≥в минулого стол≥тт¤ в≥н Ї активним учасником л≥тературного процесу, одним ≥з найб≥льш самобутн≥х представник≥в молодоњ поез≥њ, учасником леіендарноњ УЌовоњ деіенерац≥њФ, а також не менш ориі≥нальним перекладачем, прозањком ≥ л≥тературним критиком. ¬ласне, з його ≥менем асоц≥юЇтьс¤ будь-¤ка розмова про л≥тературне покол≥нн¤ 90-х. ўойно ≤ван зак≥нчив св≥й перший роман У¬ургунФ, про ¤кий хот≥лос¤ б (≥ не лише про це) поговорити.

Ч ѕочну з загального. ≤ване, чи думав ти коли-небудь, чим Ї дл¤ тебе л≥тература? ¬ ц≥нн≥сному, глобальному сенс≥...

Ч У—екрет ворожби сл≥в у м≥цну форму на потребу часов≥, без чого нема тањни ≥ пророцтва Ц ≥ мова тод≥ п≥сокФ. ÷е з УЋиста до –ишарда  риницькогоФ «б≥інЇва √ерберта в украњнськ≥й ≥нтерпретац≥њ ¬асил¤ ћахна. ƒуже м≥стке, ¤к на мене визначенн¤. ’оча њх, звичайно, ≥снуЇ безл≥ч. ќдин американський поет, наск≥льки ¤ пригадую, свого часу мало не ц≥лу книжку под≥бних визначень написав. ј толку? ¬се одно зТ¤сувати це неможливо, бо воно сприймаЇтьс¤ на р≥вн≥ в≥дчутт≥в чи почутт≥в, ≥ррац≥онально.

Ћюдину завжди вт≥шаЇ причетн≥сть до творенн¤ Ц хай др≥бного, недосконалого, але все одно власного. Ѕо √осподь сотворив людину за —воЇю ѕодобою, Ц саме зв≥дси, очевидно, це питомо людське прагненн¤ творити.  ожен, зв≥сно, може його реал≥зовувати у власних масштабах, але ¤краз масштаби, ¤к ≥ форми чи методи, не грають рол≥ Ц важливе саме прагненн¤.

Ч «араз дуже модно письменниками замовчувати власних Дпопередник≥вФ, Днаставник≥вФ. „и зазнав ти коли-небудь тих чи ≥нших вплив≥в Ц формальних, стильових, св≥тогл¤дних? „и не боњшс¤ говорити на так≥ теми? јдже багато хто в≥д таких запитань дратуЇтьс¤...

Ч ƒратуЇтьс¤, певно, той, хто Ц св≥домо чи п≥дсв≥домо Ц в≥дчуваЇ свою залежн≥сть в≥д стил≥стики, св≥тогл¤ду когось ≥з попередник≥в. Ѕо впливи б≥льшою чи меншою м≥рою в≥дчуваЇ кожен, це р≥ч ц≥лком нормальна. јле декотр≥ потужн≥ творч≥ особистост≥ мають здатн≥сть буквально УковтатиФ ц≥л≥ покол≥нн¤ наступник≥в, ¤к це було, прим≥ром, ≥з Ўевченком та його еп≥гонами. —вого часу Ћ≥на  остенко багатьох УковтнулаФ, а недавно Ц Ѕродський, п≥д ¤кого Ул¤гли ≥ просютьФ б≥льш≥сть наших постмодерн≥ст≥в.

”пливи ж бувають дуже р≥зними, ≥ поети, котр≥ також займаютьс¤ поетичним перекладом, це чудово знають. ” того ж ¬асил¤ ћахна, котрого ¤ дуже люблю ¤к поета ≥ шаную ¤к людину, час в≥д часу виразно прочитуЇтьс¤ «б≥інЇв √ерберт чи ™гуда јм≥хай; у мого друга ёр≥¤ Ѕедрика Ц ¬ерлен ≥ –≥льке. ” мене ≥нод≥ УвилазитьФ ≈двард ≈стл≥н  амм≥ніс, ¤кого ¤ перекладаю, ≥нод≥ Ц «еров, —в≥дз≥нський, “арас ћельничук чи √ерасимТюк, ¤ких ¤ просто люблю ≥ ¤ких найчаст≥ше перечитую. ≤нод≥ УвиловлююФ в себе ¤к≥сь рем≥н≥сценц≥њ з ¬≥нграновського чи барокових поет≥в, до котрих мене активно УприлучилаФ дружина  атрус¤, ¤ка њх досл≥джуЇ, Ц але все це радше на р≥вн≥ стил≥стики, своЇр≥дного перегуку, переосмисленн¤ формального прийому, подекуди цитуванн¤, почасти полем≥ки тощо. Ќе думаю, чесно кажучи, що мен≥ вже загрожуЇ Упоглинанн¤Ф кимось, бо виразн≥, характеристичн≥ захопленн¤ притаманн≥ зазвичай юност≥, а з в≥ком усталюЇтьс¤ власне баченн¤, власне в≥дчутт¤ св≥ту. јле ¤кби в≥дчув раптом, що Ул≥гФ п≥д когось, Ц у¤в≥мо соб≥ таку фантастичну ситуац≥ю, Ц то навр¤д чи перестав би писати, не зм≥г би. јле точно перестав би друкуватис¤, заки не випручаюсь.

ƒо реч≥, ц≥каво простежувати в к≥лькох молодших поет≥в моњ впливи. ÷е ≥нод≥ вигл¤даЇ дуже кумедно, а ≥нод≥ й мен≥ в≥д того Ї над чим подумати. Ќормальна нагода погл¤нути на себе н≥би збоку, почерез криве дзеркало, завважуючи, чого сл≥д позбуватис¤Е

ј фундаментальн≥, формуюч≥ впливи Ц вони закладаютьс¤ в юност≥, нав≥ть у дитинств≥. Ќа мене найпотужн≥ший уплив справив ‘ранко. я малим читав страшенно багато й страшенно безсистемно Ц все, що м≥г д≥стати у себе в сел≥, та й що м≥г збагнути самотужки. ј взагал≥, любив поласувати, то мен≥ батьки давали грошей завжди трохи б≥льше, н≥ж треба було на шк≥льний об≥д, Ц ще коп≥йок по 20-30 Уна булочкуФ. ≤ ¤ на тих УбулочкахФ добр¤че таки економив, так що в≥д класу десь шостого ¤к м≥н≥мум раз на м≥с¤ць вибиравс¤ соб≥ п≥сл¤ урок≥в чотири к≥лометри п≥шки до  осова Ц у книгарн≥. ѓх тод≥ в м≥ст≥ аж дв≥ було, причому в ту, що на центральному майдан≥, Угектари поез≥њФ традиц≥йно завозили, ≥ ¤ в тих УгектарахФ пасс¤ пост≥йно. ≤ десь ≥з класу восьмого мене почали Учорти хапатиФ в≥д того читанн¤ Ц в сенс≥ Уу мене й самого не г≥ршеФ. Ѕували, звичайно, вин¤тки, Ц пригадую, прим≥ром, шок в≥д першоњ зб≥рки ≤вана ћалковича, котру ¤ тод≥ всю напамТ¤ть знав, ≥ дос≥ чимало памТ¤таю, Ц але здеб≥льшого було чорне розчаруванн¤.

“ак от, ¤краз тод≥ видавали ‘ранк≥в пТ¤тдес¤титомник, ≥ мен≥ припадком один ≥з том≥в до рук потрапив Ц ≥ все!  ≥лька рок≥в ¤ буквально з ‘ранком л¤гав ≥ з ‘ранком прокидавс¤. ¬≥н мене навчив розум≥ти л≥тературу, навчив њњ читати по-людськи, та певно, й писати навчив. ≤ коли мене у в≥йсько забрили, ¤ вз¤в ≥з собою У« вершин ≥ низинФЕ Ўевченка, до реч≥, ¤ дл¤ себе по-справжньому в≥дкрив значно п≥зн≥ше, вже п≥сл¤ ≥нституту, ≥ дос≥ люблю його лише п≥знього, в≥д циклу У¬ каземат≥Ф починаючи. ј от ‘ранка Ц всього; ≥з проколами, з упередженн¤ми, з в≥дверто слабкими речами, з банальним, сир≥ч дуже небанальним зароб≥тчанствомЕ ÷е, зрештою, надто особист≥ реч≥.

” моњй нов≥й зб≥рц≥ У„асниковий с≥кФ, ¤ка зараз готуЇтьс¤ до друку у видавництв≥ У‘актФ, Ї сонетний цикл УTemporisФ Ц свого роду спроба внутр≥шнього д≥алогу з тими особистост¤ми, ¤к≥ справили на мене посутн≥й уплив, в≥д —тефана яворського до ¬асил¤ √ерасимТюка. јле сонета У‘ранкоФ там немаЇ Ц ¤ не зм≥г його написати так, ¤к в≥дчуваю. ћожливо, поки що не зм≥г, а може й н≥коли не зможу. —правд≥, це дуже особисте.

Ч “и нещодавно зак≥нчив роман Д¬ургунФ. ѕро що в≥н?

Ч ÷е так просто не сформулюЇш Ц про щоЕ ћен≥ взагал≥ нец≥каво писати УпроФ. ƒо статей воно х≥ба достосовуЇтьс¤, до есењв, до студ≥й ¤кихось, себто, до Уобслуговуванн¤ л≥тературиФ, але до самоњ л≥тератури Ц принаймн≥ так, ¤к ¤ њњ дл¤ себе мислю Ц н≥. ћен≥ це принципово: л≥тература маЇ говорити УщосьФ, а не Упро щосьФ. якщо УпроФ Ц це попса, котра теж потр≥бна, але з котрою ¤ ¤к автор вол≥ю справи не мати.

”загал≥ ж, те, що Ї моЇю, так би мовити, УпрозоюФ, почалос¤ ¤кось само собою. —вого часу, ще в перш≥й половин≥ 90-х, мен≥ випало на долю працювати в  ос≥вськ≥й районн≥й ком≥с≥њ, котра гучно називалас¤ Уз поновленн¤ прав реаб≥л≥тованихФ, Ц хоча йшлос¤, на жаль, не ст≥льки про реальне поновленн¤ прав, ¤к про т≥ крихти, котр≥ держава н≥бито Ув≥дшкодовувалаФ люд¤м, невинно висланим ≥з р≥дних крањв чи засудженим за п≥дтримку ќ”Ќ-”ѕј. Ѕагатющий матер≥ал, глибинний, ≥стинний Ц про природу людини, про те, ¤ким дивовижним чином ц¤ природа ви¤вл¤Їтьс¤ ≥нод≥ в критичних ситуац≥¤хЕ ƒо того ж, матер≥ал живий, п≥дкр≥плений родинними переказами Ц про взаЇмини з уп≥вц¤ми моњх бабус≥ й д≥дус¤, сп≥лкуванн¤ з д≥дусевою сестрою, котру вивезли в —иб≥р, де в тифозному барац≥ щури зТњли њњ маленького сина, а вона в≥дтак утекла з поселенн¤ й зум≥ла повернутис¤ в  арпатиЕ ќдним словом, матер≥ал не просто пропущений кр≥зь душу, а, ¤к то кажуть, висто¤ний у душ≥.

—вого часу ¤ десь вичитав звернен≥ до ¬≥ль¤ма ‘олкнера слова його вчител¤ Ў. јндерсона: У ожен ≥з нас спочатку маЇ пригадати, зв≥дки в≥н родом, ≥ т≥льки пот≥м починати навчанн¤. ≤ суть не в тому, де саме твоњ витоки, бо вс≥ витоки однаково важлив≥. ѕамТ¤тати про них треба завжди, памТ¤тати без сорому й збентеженн¤. ¬и, ‘олкнере, с≥льський хлопець, ≥ не знаЇте н≥чого, кр≥м клаптика земл≥ там, у ћ≥сс≥с≥п≥, де ви народилис¤. ≤ це також јмерика.  рих≥тна, н≥кому не в≥дома, але јмерика. —пробуйте об≥йтис¤ без нењ, вит¤гн≥ть њњ, ¤к цеглину, ≥з ст≥ни, ≥ вс¤ ст≥на розвалитьс¤Ф.

÷≥ слова мен≥ буквально вТњлис¤ в душу. Ѕо справд≥: ¤ за своЇю природою с≥льський хлопець, котрий не знаЇ н≥чого, кр≥м клаптика земл≥ в сел≥ ¬ербовець  ос≥вського району на √уцульщин≥. ÷е мо¤ м≥фолог≥¤, це мо¤ л≥тература, м≥й дискурс, ≥ парадигма, ≥ симул¤кр ≥з топосом на додачу! ∆оден ≥нший св≥т ≥ жодних ≥нших людей ¤ не зможу розкрити в текст≥ так, ¤к цей св≥т ≥ цих людей. ќбТЇктивно д≥¤ вс≥Їњ моЇњ прози в≥дбуваЇтьс¤ на ¤кихось пТ¤ти квадратних к≥лометрах довкола хати, в ¤к≥й ¤ народивс¤. ќвиди, зв≥сно, можуть розширюватис¤ чи звужуватис¤, але важливо не це Ц важливо те, що на цих пТ¤ти к≥лометрах в≥дбулос¤ ≥ в≥дбуваЇтьс¤ ст≥льки, що дай Ѕоже мен≥ виписати бодай ¤кусь тис¤чну долю. Ѕо це м≥й вургун Ц без лапок, Ц ¤кий сидить у мен≥, вимагаЇ поњти його молоком, а не, скаж≥мо, соком фейхоа, й п≥дсв≥домо значною м≥рою визначаЇ мою повед≥нку й мою долю.

Ч „ому ти назвав його романом-новелою? ÷е формальний експеримент чи в текст≥ йдетьс¤ про б≥льш важлив≥ реч≥?

Ч ѕро експериментуванн¤ ¤к таке мен≥ йшлос¤ ¤кнайменше. ’оча, з ≥ншого боку, все, що ¤ намагаюс¤ робити, так чи ≥накше Ї експериментом. Ѕо творч≥сть сама по соб≥ Ц експеримент, ≥накше це попса, а попса Ц це не творч≥сть, а робота. –≥д зан¤тт¤, точн≥ше.

” мене просто був матер≥ал, ¤кий мене Утиснув ≥зсерединиФ ≥ ¤кий ¤ ¤к поет осмислював, так би мовити, образно-символ≥чно. ѕритому розум≥в: цей матер≥ал не те щоб не надаЇтьс¤ до поез≥њ Ц ще й ¤к надаЇтьс¤, але потребуЇ водночас б≥льш Уеп≥чнихФ засоб≥в омисленн¤, сюжетного оформленн¤. “ак, власне, й писалас¤ У–еставрац≥¤ сн≥гуФ, мо¤ перша пов≥сть на цьому матер≥ал≥, ≥ У¬ургунФ теж. ѕричому текст У≥шовФ з мене н≥би УсамФ, обираючи соб≥ форму й ведучи нею мене буквально Уза рукуФ. ¬се, що мен≥ залишалос¤ Ц не стимулювати себе штучно, силувати себе не писати н≥чого тод≥, коли оптимальна форма (¤ це в≥дчував ¤кось ≥нтуњтивно) ще не визр≥ла. ¬ласне, ¤ писав просто роман, а написав роман-новелу, ≥ зрозум≥в це десь тод≥, коли була вже готова половина тексту, ≥ дал≥ в≥д мене б≥льше н≥чого не залежало, ¤к лише заф≥ксувати на папер≥ другу половину.

Ч ’то в тоб≥ останн≥м часом б≥льше переважаЇ: поет чи прозањк. „и не суперечать ц≥ ≥постас≥ одна одн≥й?

Ч я взагал≥ не вважаю себе прозањком. Ѕо проза Ц це перш за все сюжет. √рубо кажучи: на 70 в≥дсотк≥в сюжет, на 20 Ц мова, ≥ лише на 10 Ц стиль ≥ все решту. ј в мене ¤краз навпаки. ” У¬ургун≥Ф Ї трохи прози, але вона п≥дкреслено ходульна, нарочито штучна.

јле з У¬ургуномФ ¤ трохи в≥дчув, що таке проза. “од≥, коли зрозум≥в, що одного з моњх героњв у роман≥ мус¤ть убити. ≤ десь зо п≥втора року не м≥г виписати сцену вбивства, бо виходило не так, ¤к маЇ бути в мене, а виходила проза. ≤ от ¤кось ≥ду на роботу, купую по дороз≥ У”крањну молодуФ Ц ≥ з газети д≥знаюс¤, що одного з моњх потенц≥йних героњв (а ¤ ж казав, що у мене все в≥дбуваЇтьс¤ на реальних пТ¤ти к≥лометрах квадратних територ≥њ) убили насправд≥! ∆итт¤ саме продовжило творити м≥й роман!!! ѕ≥сл¤ цього ¤ ще п≥втора року не м≥г за це братис¤Е “а й узагал≥ той розд≥л мен≥ видаЇтьс¤ найг≥рше виписаним. јле знаЇш, попри вс≥ умовност≥, попри розум≥нн¤ того, що такоњ взаЇмозалежности просто не може бути, що це банальне сп≥впад≥нн¤, а н≥¤ка не м≥стика, попри знущальницьке самого себе в цьому переконуванн¤, Ц а все-таки десь у закутку душ≥ н≥ та й прошмигне думка: от ¤кби ти, ≤ване, не Утеливс¤Ф, а написав, то людина може би й жилаЕ ƒурн¤, звичайно, але страшноЕ

¬бивцю Ц того, реального Ц так, до реч≥, й не знайшли, а все д≥йсно списали на б≥долаху бомж¤ (саме так у нас кажуть: бомж¤!)  олю, так само виписаного ц≥лковито з натури Ц х≥ба слово У¤видаФ про нього з≥ словника √р≥нченка насправд≥ вз¤лос¤. јле й це не проблема, бо коли ¤ його в сел≥ ¤видою назвав Ц слово прижилос¤! “ак роман почав дотворювати житт¤. ќтака от поез≥¤ ≥ проза виходитьЕ

“ак що в мене, ¤к бачиш, св≥тов≥дчутт¤ не прозањка. ÷е не значить, що колись мен≥ не буде ц≥каво вз¤тис¤ за власне прозовий текст, але зараз ¤ дл¤ цього не бачу сюжету. «даЇтьс¤, сюжет≥в довкола Ц хоч греблю гати, а насправд≥ це дуже в≥дпов≥дально. « У¬ургунаФ могла вийти власне проза, там Ї сюжетн≥ л≥н≥њ, що надаютьс¤ до цього, Ц але тод≥ њх, певно, мав би розробл¤ти не ¤.

Ч як ти ставишс¤ до л≥тературного сам≥тництва? як≥, на твою думку, в нього переваги та недол≥ки?

Ч Ѕоюс¤, що це Їдино можливий спос≥б ≥снуванн¤ письменника. Ћ≥тературн≥ гурти, друз≥, приналежн≥сть до т≥Їњ чи ≥ншоњ л≥тературноњ орган≥зац≥њ, сп≥впрац¤ з тими чи ≥ншими виданн¤ми чи видавництвами (колись, можливо, й л≥тературними аіентами) Ц це все форми позиц≥онуванн¤ письменника в л≥тературному процес≥. јле з л≥тературою можна бути лише сам на сам. я мав честь належати до л≥тгурту УЌова деіенерац≥¤Ф, тод≥ ми з≥ —тепаном ѕроцюком та ≤ваном ÷ипердюком справд≥ творили щось ц≥каве й неповторне в л≥тпроцес≥; нин≥ ¤ позиц≥оную себе ¤к член јсоц≥ац≥њ украњнських письменник≥в ≥ маю за честь бути в ц≥й орган≥зац≥њ разом з тими письменниками ≥ з тими людьми, ¤ких ¤ шаную, Ц але все одно в л≥тератур≥ ¤ Ї тим, що ¤ пишу, а не тим, до чого ¤ належав чи належу. ¬ контекст≥ УЌовоњ деіенерац≥њФ ми з≥ —тепаном та ≤ваном свого часу це дуже ч≥тко збагнули: ¤кщо й дал≥ триматис¤ гурту, то сл≥д або робити з цього ¤кийсь комерц≥йний проект ≥, грубо кажучи, реЇструвати його в Ум≥нТюст≥Ф чи де там у б≥са таке реЇструють Ц але н≥хто з нас до под≥бних речей орган≥чно не надававс¤; або ж перетворювати все це д≥ло на шоу ≥ з письменник≥в ставати ¤кимись гал≥мими УкавеенщикамиФ абощо Ц це просто см≥шно. “ак що нин≥ УЌова деіенерац≥¤Ф залишилас¤ красивою леіендою, ≥ це, по-моЇму, чудово.

ј щодо сам≥тництва, то Ї ще й ≥нш≥ його форми Ц ¤к кажуть, екстремальн≥. як у ѕетра ћ≥д¤нки чи  ост¤ ћоскальц¤ Ц живеш у глибок≥й пров≥нц≥њ, т¤жко іаруЇш ф≥зично, щоби прожити, але зате маЇш плавну незашорен≥сть мисленн¤, незалежну в≥д УстоличнихФ ≥нтелектуальних ≥ псевдо≥нтелектуальних мод, ≥ дл¤ т≥Їњ ж Устолиц≥Ф залишаЇшс¤ красивою й екзотичною леіендою. як ти знаЇш, ¤к спробував свого часу такого житт¤, але недовго. ћожливо, в мене просто ≥нший тип характеру, Ц бо на в≥дстан≥ законом≥рно щось втрачаЇтьс¤, але разом ≥з цим щось в≥дчуваЇтьс¤ гостр≥ше. ÷е б≥льше залежить в≥д самоњ людини. ≈кстрему ж ≥ тут не бракуЇ, та й іаруванн¤ також Ц сотн≥, а може вже й тис¤ч≥ статей у пер≥одиц≥ н≥чим не легш≥ в≥д, прим≥ром, сапанн¤ бур¤ка чи вал≥нн¤ л≥су: так само головне звичка. ћен≥ здаЇтьс¤, що сам≥тництво Ц орган≥чний стан дл¤ кожного письменника, позав≥дносно до зовн≥шн≥х умовностей.

Ч „и розр≥зн¤Їш дл¤ себе конТюнктуру та ДсправжнюФ л≥тературу? „и ДпрочитуЇшФ через таку опозиц≥ю сучасну украњнську л≥тературу?

Ч Ѕезперечно. ≤ одразу ж мушу констатувати: ¤ так само, ¤к ≥ майже вс≥ л≥тератори (припустимо теоретично, що десь Ї ун≥куми, ¤к≥ цього не робл¤ть або н≥коли не робили) пер≥одично працюю на конТюнктуру. јле т≥льки в ≥постас≥ журнал≥ста, критика, редактора, упор¤дника, перекладача тощо, Ц бо берус¤ за редагуванн¤, впор¤дкуванн¤, перекладанн¤ текст≥в ≥ за написанн¤ нехудожн≥х текст≥в за винагороду Ц зароб≥тну платню чи гонорар. ќт ≥ все. јле за написанн¤ художн≥х текст≥в на умовах Узамовленн¤Ф чи бодай часових рамок не берус¤! “ак само про ¤кесь прогнозуванн¤ чи нав≥ть обдумуванн¤ Укомерц≥йного усп≥хуФ ¤когось художнього тексту ≥ мови бути не може! я чудово розум≥ю, що це УнесучасноФ, що в постпостмодерному св≥т≥ ≥нш≥ правила гри, що Ї ринок, ≥м≥дж, топ-лист ≥ йоханий бабай, Ц але в т≥м то й р≥ч, що дл¤ мене це не гра, а серйозно. ћожливо, занадто серйозно. ћожливо, це упередженн¤, комплекс Ц нехай. ћен≥ хочетьс¤ зберегти в соб≥ у ставленн≥ до л≥тератури дещицю ¤коњсь св¤тост≥, тањнства.

∆адан, прим≥ром, дивуЇтьс¤, чому ¤ пишу сонети тод≥, коли Увесь св≥тФ давно перейшов на верл≥бри, Ц але ¤к ¤ можу отак от уз¤ти ≥ сказати соб≥: У¬се, ≤ване, гайки, в≥дсьогодн≥ писатимеш с¤к, а не такФ? ≤ не думаю, щоб —ерг≥й колись себе силував, Ц в≥н дл¤ под≥бного надто потужний поет, ≥ пише так, ¤к сам в≥дчуваЇ, а не так, ¤к йому н≥бито замовл¤Ї Увнутр≥шн≥й цензорФ. ѕросто ми в≥дчуваЇмо по-р≥зному, ≥ це нормально, так ≥ маЇ бути.

«вичайно, ¤ теоретично розум≥ю, що конТюнктура й стосовно художнього тексту може бути спокусою; нав≥ть розум≥ю, що тих, хто ц≥й спокус≥ п≥ддаЇтьс¤, мусить бути б≥льш≥сть. јле завжди маЇ бути й критична менш≥сть тих, дл¤ кого орган≥чними, природними Ц в≥д св≥тов≥дчутт¤, в≥д характеру, в≥д вихованн¤ Ц Ї в цьому сенс≥ довол≥ ч≥тк≥ табу. “ому ¤ справд≥ прочитую через таку опозиц≥ю сучасну л≥тературу, ≥ хоч далекий в≥д того, аби ¤кось засуджувати автор≥в, котр≥ спокус≥ п≥ддаютьс¤, але все ж мен≥ особисто ц≥кав≥ше читати автор≥в ≥нших.

Ч ¬решт≥ Ц про поез≥ю. як поживаЇ јндрус¤к-поет? Ќад чим в≥н зараз працюЇ?

Ч „есно кажучи, мене добр¤че вимучив У¬ургунФ, та й п≥сл¤ того, ¤к уклалас¤ зб≥рка У„асниковий с≥кФ, ще дуже небагато часу пройшло. “ак що нов≥ тексти, котр≥ потихеньку зринають, ≥ще не становл¤ть ¤коњсь ц≥лости й не готов≥ до оприлюдненн¤. «азвичай мен≥ потр≥бен ¤кийсь час дл¤ того, аби внутр≥шньо в≥д≥йти в≥д писаного ран≥ше й визр≥ти до чогось нового. Ѕо Ц повертаючись до твого питанн¤ про впливи Ц самопересп≥ви, замиканн¤ себе на власних уже розпрацьованих ≥де¤х, тупе Ул¤ганн¤Ф п≥д себе колишнього не менш бридке, н≥ж упаданн¤ в залежн≥сть в≥д когось ≥ншого. ћусить бути ¤кась еволюц≥¤, ≥накше все це стаЇ нец≥каво. Ќе лише моЇму читачев≥, про ≥снуванн¤ ¤кого ¤ теоретично п≥дозрюю, хоча не зациклююс¤ на цьому. Ќец≥каво буде перш за все мен≥, бо ¤ке ж це в б≥са творенн¤, ¤кщо воно вторинне. ÷е латанн¤ виходить, а не творенн¤!

Ч ≤ване, що би ти побажав письменнику-початк≥вцю?

Ч ѕриродности, орган≥чности. ¬нутр≥шнього усв≥домленн¤ того, чим ти Ї ≥ нав≥що тоб≥ саме л≥тература. «а великим рахунком, це значить до всього прислухатис¤, але насправд≥ слухати т≥льки себе Ц але слухати всерйоз.

ј головне: не перейматис¤ цими модними тепер балачками про те, що л≥тература Ц це гра, ≥ в нењ, отже, сл≥д гратис¤. «вичайно, л≥тературу можна ≥ треба осмислювати в контекст≥ гри, але на р≥вн≥ наукового анал≥зу психолог≥чних, м≥фолог≥чних чи ≥нших нюанс≥в. ќпобутовлюванн¤ ж цього п≥дходу, банал≥зац≥¤ його Ц це дл¤ лайдак≥в ≥ л≥нюх≥в, котр≥ таким чином лише силкуютьс¤ прикрити чи виправдати свою бл≥ду нем≥ч.

–озмову в≥в √л≥б ”спенський.

У нижковий огл¤дФ, 2003

 

яндекс
Хостинг от uCoz