’ћ≈Ћ№Ќ»÷№ »… ”Ћ№“–≈¬јЌЎ
” ’мельницького ст≥йка репутац≥¤ типового УсередньогоФ обласного центру. ÷е мальовниче под≥льське м≥сто на л≥тературн≥й карт≥ сучасноњ ”крањни асоц≥юЇтьс¤ насамперед з ≥менем ѕавла √≥рника Ц талановитого поета з іенерац≥њ в≥с≥мдес¤тих, в≥домого своњми напрочуд пристрасними, енергетичними текстами, витриманими в рамц¤х традиц≥йноњ украњнськоњ поетики. ¬т≥м, нова √≥рникова зб≥рка У оник на сн≥гуФ побачила св≥т нещодавно в респектабельному столичному У‘акт≥Ф, Ц тод≥ ¤к його попередн≥ книжки (нав≥ть неперес≥чний, знаковий текстово УметеликФ ≥з симптоматичною назвою У—е ¤, причиннийЕФ), видан≥ в ’мельницькому напрочуд жахливо, буквально на газетному папер≥, в кињвських книгарн¤х пом≥чен≥ не були, а Ублукають по рукахФ њх лише дек≥лька завезених самим автором прим≥рник≥в.
—правд≥ не лише у вишуканост≥, а й просто у вибагливост≥ це м≥сто, в сенс≥ книговидавничому, зап≥дозрити дос≥ було непросто. ѕроте до дес¤тка книгарень ≥ книгарен¤ток тут таки збереглос¤, хоча украњнську книжку далеко не в кожн≥й ≥з них Уднем ≥з вогнемФ знайти можна. Ќайчаст≥ше буваЇ так: заходиш у книгарню, запитуЇш продавц¤: Уƒе у вас украњнськ≥ книжки?Ф, Ц й чуЇш у в≥дпов≥дь: Уј ідЇ-та вон там адна кн≥іа ЇстьФЕ ћен≥ взагал≥ розпов≥дали з цього приводу страшн≥ реч≥: в ход≥ зан¤ть обласноњ школи-студ≥њ дл¤ творчо обдарованих д≥тей школ¤р≥, котр≥ ви¤вили в соб≥ талант ≥ бажанн¤ писати художн≥ тексти, скаржилис¤ на декотрих своњх учител≥в, ¤к≥ намагаютьс¤ втовкмачувати д≥т¤м, що писати рос≥йською н≥битоЕ Упрестижн≥шеФ!
No commentsЕ™, щоправда, в м≥ст≥ одна книгарн¤, котранамагаЇтьс¤ систематично працювати з украњнськими видавництвами Ц У нижковий св≥тФ. “ут знаходимо п≥дручники й пос≥бники, дов≥дкову л≥тературу, виданн¤ У альвар≥њФ й Уѕ≥рам≥диФ, книжки лавреат≥в У оронац≥њ словаФ, але нав≥ть сюди втрапл¤Ї лише м≥зерна частина ц≥кавих в≥тчизн¤них видань, тод≥ ¤к рос≥йською попсою прилавки заповнен≥ вщерть. ќ часи, о звичањЕ
¬т≥м, серед м≥сцевих видань на полиц≥ книгарень так само потрапл¤ють далеко не вс≥. јдже њх левова частка Ц книжки, видан≥ на кошти самих автор≥в або залучених авторами спонсор≥в. Ќаклади, котр≥ р≥дко перевищують п≥втис¤ч≥ прим≥рник≥в, видаютьс¤ њм на руки й розповсюджуютьс¤
за принципом Ум≥ж своњхФ. “ак зазвичай працюЇ ≥ найб≥льше м≥сцеве видавництво Уѕод≥лл¤Ф Ц колишн≥й державний монопол≥ст, ¤кому таким чином вдаЇтьс¤ видавати до трьох дес¤тк≥в книжок на р≥к. «деб≥льшого це твори член≥в м≥сцевоњ ф≥л≥њ Ќац≥ональноњ сп≥лки письменник≥в ”крањни. ¤к художн¤, так ≥ пол≥граф≥чна ¤к≥сть цих видань на серйозну розмову здеб≥льшого не налаштовуЇ, а в≥дтак ≥з-пом≥ж них на певний резонанс здобувс¤ х≥ба документальний том ѕетра арас¤ Уѕроскур≥вське п≥дп≥лл¤Ф, ¤кий розпов≥даЇ про в≥дом≥ под≥њ ƒругоњ св≥товоњ в≥йни на ’мельниччин≥.онкурентом Уѕод≥лл¤Ф виступаЇ видавництво У≈врикаФ, Ц вт≥м, конкуренц≥¤ тут присутн¤ х≥ба в сенс≥ залученн¤ автор≥в, та й то досить умовно. ƒовкола У≈врикиФ здеб≥льшого гуртуЇтьс¤ м≥сцева творча сп≥лка з усе т≥Їю ж майже неодм≥нною тут назвою Уѕод≥лл¤Ф, котра декларуЇ себе альтернативною до Ќ—ѕ” Ц вона обТЇднуЇ м≥сцевих автор≥в, котр≥ свого часу з тих чи ≥нших причин не змогли чи не забажали стати членами сп≥лки Уоф≥ц≥йноњФ. “ут же друкуютьс¤ й м≥сцев≥ рос≥йськомовн≥ автори, що взагал≥ нев≥дь-¤ким чином у ’мельницькому Узаплодилис¤Ф Ц мабуть, в≥тром нанесло. “акож Ї в м≥ст≥ видавництво УѕрометейФ, але останн≥м часом воно працюЇ не так активно.
—п≥льн≥ риси переважноњ б≥льшост≥ продукованих тут книжок Ц жахливий пап≥р, ризограф≥чний друк, однокол≥рн≥ обкладинки ≥з так само жахливого, х≥ба трохи цупк≥шого паперу. Ќе дивно, що жодне з цих видань не УзазвучалоФ, Ц тим паче, що ¤к≥сть текст≥в так само досить умовна. ѕрикметно, що сенс≥ ¤кост≥ ¤к зм≥стового наповненн¤,
так ≥ пол≥граф≥чноњ прикладу хмельничанам далеко шукати не треба, Ц у районному центр≥ ’мельницькоњ област≥ амТ¤нц≥-ѕод≥льському видаютьс¤ ц≥кав≥, актуальн≥ й попул¤рн≥ на всеукрањнському ринку книжки. ¬т≥м, райцентр Ц то лише нин≥шн≥й, ≥ то досить умовний статус, оск≥льки йдетьс¤ про м≥сто з глибоким ≥сторико-культурним кор≥нн¤м, ¤ке свого часу й столицею було, ≥ де видавала своњ книжки ц≥ла пле¤да іранд≥в в≥тчизн¤ноњ л≥тератури Ц досить згадати, що саме тут побачила св≥т перша зб≥рка поез≥й ген≥ального ¬олодимира —в≥дз≥нського. ≤з сучасних камТ¤нецьких видавництв вид≥л¤Їтьс¤ Ујбетка новаФ, що спец≥ал≥зуЇтьс¤ на вуз≥вських п≥дручниках ≥ пос≥бниках, та Уќ≥ёћФ, що в≥ддаЇ перевагу науков≥й ≥сторичн≥й л≥тератур≥, над ¤кою працюють в основному фах≥вц≥ амТ¤нець-ѕод≥льського педагог≥чного ун≥верситету. ѓхн≥ книжки, на в≥дм≥ну в≥д хмельницьких, нер≥дко потрапл¤ють ≥ на кињвськ≥ прилавки та розкладки.«рештою, й у ’мельницькому нам≥чаЇтьс¤ певне пожвавленн¤ ¤к книговидавничого, так ≥ л≥тературного житт¤. ѕовТ¤зане воно насамперед ≥з перењздом до цього м≥ста в≥домого поета-девТ¤тдес¤тника, активного орган≥затора поетично-музичних акц≥й у амТ¤ц≥-ѕод≥ьському й „ерн≥вц¤х ≥ одного з Умотор≥в л≥тпроцесуФ —ерг≥¤ ѕантюка, а в≥дтак ≥ з постанн¤м р≥вно р≥к тому, в березн≥ 2
003-го, У¬идавництва —ерг≥¤ ѕантюкаФ. «а цей час видано поки що небагато книжок, але пора становленн¤ минаЇ усп≥шно Ц тут насамперед звертають увагу на хоч ≥ не УнавороченуФ (бо можливост≥ все таки ще не т≥), але бодай на елементарно пристойну пол≥граф≥ю, через що виданн¤ У¬—ѕФ виг≥дно вир≥зн¤ютьс¤ з-пом≥ж ус≥х ≥нших м≥сцевих видань.“ут зТ¤вилис¤, зокрема, двотомний пос≥бник УѕравознавствоФ —. –атушн¤ка й ћ. иданчук, зор≥Їнтований на учн≥в 10-11 клас≥в середньоњ школи; неспод≥вано добротно написана ≥ впор¤дкована документальна книга ветерана ќлекс≥¤ ћакаревича Уƒень жовтоњ тро¤ндиФ, присв¤чена проскур≥вському п≥дп≥ллю час≥в ƒругоњ св≥товоњ в≥йни.
ѕривертаЇ увагу також започаткована сер≥¤ Ућистецька ел≥та ѕод≥лл¤Ф, промовтором ¤коњ виступаЇ м≥сцевий поет ¬олодимир ќл≥йник. ƒо 50-р≥чч¤ в≥домого актора й режисера, орган≥затора знаного далеко поза ’мельницьким моно-театру У утФ ¬олодимира —мотрител¤ в ц≥й сер≥њ зТ¤вилас¤ книжка Ќ. ѕол¤нськоњ, де на документальних матер≥алах ц≥каво розпов≥даЇтьс¤ про творч≥сть юв≥л¤ра. ≤нше виданн¤ ц≥Їњ сер≥њ також юв≥лейне Ц приурочене до 75-р≥чч¤ ¬≥ктора —евц¤. як це не парадоксально, але саме в далекому в≥д мор¤ ’мельницькому живе й працюЇ один ≥з найталановит≥ших сучасних украњнських художник≥в-марин≥ст≥в. ƒокументальна книжка про нього щедро ≥люстрована ¤к≥сно пол≥граф≥чно в≥дтвореними кольоровими репродукц≥¤ми його картин Ц дл¤ хмельницького книговиданн¤ це поки що чи не Їдиний прецедент.
јле, зв≥сно ж, поет —ерг≥й ѕантюк ≥ в рол≥ видавц¤ звертаЇ головну увагу на тексти художн≥. “ут особливу увагу привертаЇ друга зб≥рка в≥рш≥в молодоњ хмельницькоњ поетки, члена јсоц≥ац≥њ украњнських письменник≥в ≈льв≥ри ћолдован У“≥нь у шухл¤д≥Ф. Ѕо поет≥в ≥з глибоким л≥ричним даром нин≥ в нас майже нема Ц ѕавло √≥рник, –оман —киба ≥Е майже все. “ак, тексти ≈льв≥ри ще м≥сц¤ми надто Усир≥Ф, ще емоц≥¤ веде њњ письмо майже неконтрольовано, але:
«ах≥д сонц¤, здаЇтьс¤, наврочили Ц
ћимовол≥ чи, може, на зло,
≤ тепер у вогн≥ у пророчому
ƒогораЇ пташине крило.
” поез≥¤х ≈льв≥ри ћолдован вражаЇ ¤кесь неймов≥рне вм≥нн¤ дошукуватис¤ сут≥ слова, його не ст≥льки граматичного, ¤к семантичного корен¤; абсолютна в≥дсутн≥сть у нењ в≥домого кожному Удосв≥дченомуФ (¤кщо так≥ ≥снують у природ≥) поетов≥ остраху перед неолог≥змом. ” нењ слово св≥же, н≥би щойно народжене, н≥би не т¤ж≥Ї над ним постмодерний флер нагромадженн¤ знак≥в-значень.
ѕрикметн≥ серед поетичних книжок У¬идавництва —ерг≥¤ ѕантюкаФ також зб≥рка талановитого поета з ≥вано-франк≥вщини ћихайла Ѕатога У рањна пТ¤них пророк≥вФ Ц верл≥брове здеб≥льшого в≥дчитуванн¤ часу й людини в ньому; витримана в рамц¤х традиц≥йноњ поетики книжка м≥сцевоњ авторки ћар≥њ Ѕудз≥нськоњ “епло долоньФ; зб≥рка ексцентричних текст≥в ¬олодимира «ахарТЇва УƒоФ.
÷≥каво, що зараз видавництво готуЇ ще одну книжку з назвою УƒоФ. ѓњ автором Ї Ушироко в≥домий у вузьких колахФ кињвський екзот, завс≥дник попул¤рноњ серед столичних богем≥ст≥в кавТ¤рн≥ на роз≥ ѕушк≥нськоњ й ѕрор≥зноњ ≤гор •ерус. Ўанувальником нечисленних, але влучних •ерусових еп≥грам Ї згадуваний уже –оман —киба, ¤кий ≥ зорган≥зував виданн¤ ц≥Їњ зб≥рки у своњй ф≥рмов≥й Ум≥н≥атюрн≥йФ сер≥њ У ультреваншФ. ј назва УƒоФ ви¤вилас¤ наст≥льки близькою обидвом авторам Ц «ахарТЇву ≥ •ерусу, що жоден ≥з них не захот≥в поступитис¤. “ож тепер вс¤ справа в трактуванн≥ Ц залишаЇтьс¤ спод≥ватис¤, що в одного з них книжка зветьс¤ прийменником, а в ≥ншого Ц нотою. ƒо реч≥, в Укультреванш≥вськ≥йФ сер≥њ ≥мен≥ –омана —киби готуютьс¤ й ≥нш≥ зб≥рки, зокрема дебютна Ќатал≥ ‘урси.
ƒо реч≥, кињвських автор≥в —ерг≥й ѕантюк залучаЇ дуже активно, ≥ не лише в Укультреванш≥вськомуФ контекст≥. «араз у пал≥турному цеху працюють над новою книжкою в≥домого поета й попул¤рного роман≥ста јнатол≥¤ ƒн≥стрового Уѕокинут≥ м≥стаФ Ц поеми й верл≥бри з нењ, публ≥кован≥ в л≥тературн≥й пер≥одиц≥, вже спричин¤лис¤ до жвавоњ дискус≥њ. ¬иходить зб≥рка в резонансн≥й сер≥њ У«она ќв≥д≥¤Ф, зорган≥зован≥й јсоц≥ац≥Їю украњнських письменник≥в. ј в друков≥ тим часом не менш резонансна книжка Ц У“юльпани й димар≥Ф Ц перше не лише украњнське, а й узагал≥ сх≥дноЇвропейське виданн¤ поез≥й одного з найб≥льших американських поет≥в минулого стол≥тт¤ ≈дварда ≈стл≥на амм≥ніса, перекладених ≤ваном јндрус¤ком ≥ атериною Ѕорисенко. “ут же готуЇтьс¤ ще одне напрочуд ц≥каве виданн¤, цього разу документальне Ц У«бережемо памТ¤ть про подвигФ Ц спогади ветеран≥в ƒругоњ св≥товоњ в≥йни у записах њхн≥х онук≥в ≥ правнук≥в.
“ак що недарма —ерг≥¤ ѕантюка останн≥м часом усе част≥ше бачать у иЇв≥ Ц цими й де¤кими ≥ншими книжками, ≥де¤ми ¤ких поет ≥ видавець поки що не посп≥шаЇ д≥литис¤ з журнал≥стами, його видавництво активно готуЇтьс¤ вийти на всеукрањнський ринок.
≤ван јндрус¤к