ƒекл≥нац≥¤ поез≥њ
ѕоет у св≥т≥ шоу ≥
б≥знесу
оли за перебудови в УЅерезол≥Ф ¤ писав про те, що
украњнську поез≥ю давно час оц≥нювати за европейськими м≥рками, одна пан≥, що
т≥льки бралас¤ до польових досл≥д≥в, не пос≥дала себе з обуренн¤. ¬она вважала,
буц≥м наша поетична творч≥сть заслуговуЇ лише на специф≥чн≥ м≥сцев≥ спроби
поц≥нуванн¤, розроблен≥ в тод≥шн≥й —ѕ” та ≤нститут≥ л≥тератури.
я щоразу т≥ марниц≥ пригадую, коли
зустр≥чаюс¤ з ц≥кавими ≥менами, котрим тим часом пощастило не належати до
кланових бездарних ≥Їрарх≥й. Ѕо доробок ≤вана јндрус¤ка, з ¤кого боку не
погл¤неш (≥ з іендерного, ≥ з нормального), ц≥лком заслуговуЇ на пор≥вн¤нн¤ з
¤вищами заруб≥жноњ постмодерн≥стичноњ поез≥њ.
” Ђпокрайн≥х записахї (у Ђнотатках на берегахї Ц аби було
зрозум≥л≥ше дл¤ перес≥чного читача) до останньоњ зб≥рки автора Ђƒерева ≥ водиї
(’арк≥в, 2002) Ћеон≥д ”шкалов називаЇ в≥рш≥ п. јндрус¤ка сол≥локв≥Їм.
—ол≥локв≥й Ц це промовл¤нн¤ актором у пТЇс≥ Ђвнутр≥шнього монологуї.
ћожна сперечатис¤ про окрем≥ твердженн¤ п≥сл¤мови (чи Ї
богонатхненним образ вавилонських р≥чок чи, точн≥ше, канал≥в; чи належить сто
тридц¤ть сьома псальма ƒавиду; чи Ї богонатхненним образ знищуваних д≥тей
тощо), але пом≥чена критиком г≥пертекстов≥сть дискурсу ≥ запровадженн¤ терм≥ну
Ђсол≥локв≥йї на означенн¤ жанру л≥ричноњ поез≥њ в постмодерн≥зм≥ Ц можна
зарахувати до справжн≥х прозр≥нь. Ќе приведи лишень, Ѕоже, аби в нас почали
масово творитис¤ сол≥локв≥сти на кшталт метафорист≥в ≥ спов≥дальник≥в.
÷≥каво, що текст першого р≥вн¤ в п. јндрус¤ка сам по соб≥ не
складний. „асом в≥н близький до авторськоњ п≥сн≥, часом Ц до метафоризму, ¤к
його тлумачили у в≥с≥мдес¤т≥ й девТ¤ност≥, але за своЇю естетикою спор≥днений з
концепц≥Їю брандмауеру або сараю в арх≥тектур≥ постмодерн≥зму. ј вже в≥дтак
починаютьс¤ складн≥ виходи на поетичн≥ кластери р≥зних епох ≥ народ≥в. ќдн≥
прочитуютьс¤ просто (¤кщо це улюбленець јндрус¤ка п. √ерасимТюк або јнтонич чи
ще хтось ≥з наших в≥домих зах≥дних поет≥в), ≥нш≥ алюз≥њ другого й третього
р≥вн¤ треба пошукати у н≥мц≥в, австр≥йц≥в, пол¤к≥в, американц≥в. “обто
зручн≥сть постмодерн≥зму пол¤гаЇ в тому, що на кожному р≥вн≥ ≥нтелектуальних
можливостей можна прочитати своЇ. ≤ читач з простими запитами також не буде
писати до ¤кого-небудь органу-притулку дл¤ рад¤нських л≥тератор≥в, зойкуючи про
модернову незрозум≥л≥сть твор≥в ≤вана јндрус¤ка. “ак само буваЇ з полотнами
знакомитих мал¤р≥в та опусами музик.
≤ в цьому, звичайно, Ї чимала заслуга харк≥вського
видавництва Ђјктаї, ¤ке вм≥Ї знаходити й публ≥кувати справжню поез≥ю, а не ту
бридню, котру п≥дпирають р≥жн≥ іранти, фонди, банкиЕ ≤ це природньо, бо см≥тт¤
доживе до найближчоњ весни й позмиваЇтьс¤ в риштаки, в забутт¤.
≤ все-таки Ї у нас поети ще й ≥ншого напр¤му, творч≥сть ¤ких
виростаЇ з п≥знього концептуал≥зму й близька до в≥ртуальноњ поез≥њ, що повол≥
приходить на зм≥ну постмодерн≥зму. я маю на оц≥ Ђ«вичн≥ реч≥ї ќлес¤ ≤льченка,
що з ними мен≥ поталанило познайомитис¤ приватно. ѕоет јндрус¤к Ц за
п. ”шкаловим Ц актор у нин≥шн≥й крим≥нальн≥й пТЇс≥, котру
можна було б назвати Ђѕрезидентськ≥/парламентськ≥ вибори на √ончар≥вц≥ї, а п.
≤льченко Ц сумний холоднуватий ф≥лософ, схильний до глибоких поетичних
узагальнень.
якщо мен≥ дозволить п. ”шкалов, то ¤ хот≥в би йому
заперечити, що не може Ђдуша поетаї перебувати Ђген-ген унизуї н≥ Ђстр≥мчастоњ
л≥ствиц≥ воплоченьї, н≥ просто драбини сусп≥льноњ ≥Їрарх≥њ. —правжн≥й поет
разом з≥ своЇю душею йде радше за настановою ™шуа Ц Ђа ви такими не будьтеї.
«асада ≥накшебутност≥ Ц найперша дл¤ поета ≥ дл¤ нас, його шанувальник≥в. ƒай
Ѕоже, щоб до цього схилилис¤ й видавц≥, пом≥чаючи не т≥льки тих, хто осп≥вуЇ, тобто
пропагандист≥в, асен≥затор≥в реформ, а й тих, хто просто мислить разом з нами,
створюЇ поетичну тканину дл¤ людей та ≥стор≥њ.
Ѕо, щиро кажучи, сучасна поез≥¤ дедал≥ б≥льше нагадуЇ наш
шоу-б≥знес, де виступаЇ дедал≥ б≥льше митц≥в без голосу, слуху; вони не вм≥ють
грати, у них поган≥ музичн≥ ≥нструменти, сп≥ваки не вивчали сценрух, у них
нетреноване т≥ло. “ого т≥лький й Ї, що іранти, продюсери й промотори.
Ћесь √ерасимчук