ƒуховний скарб нац≥њ
√ригор≥й √усейнов Ц ≥мТ¤ в сучасному в≥тчизн¤ному
письменств≥ б≥льше н≥ж знакове. ” середин≥ девТ¤ностих, коли л≥тературний
процес завмер, здавалос¤, Ђнаглухої, так що нав≥ть книжки виходили вр¤ди-годи й
поширювалис¤ Ђз рук у рукиї, а про л≥тературну пер≥одику й мови не велос¤, вона
була просто знищена Ђдикунством первинного ринкуї, Ц саме тод≥ √ригор≥й
ƒжамалович заснував у ривому –оз≥ часопис Ђ урТЇр ривбасуї. Ќ≥бито ж ≥ м≥сто
це н≥коли дос≥ не було Ђл≥тературною столицеюї, ≥ назва часопису н≥бито
особливою Ђмилозвучн≥стюї не в≥дзначена, та й журнал≥в так само н≥бито
Ђреі≥ональнихї дес¤тки, ¤кщо не сотн≥ Ђусп≥шної засновувались ¤к до того, так ≥
оп≥сл¤, й Ђусп≥шної-таки почили в Ѕоз≥, Ц а Ђ урТЇрї ¤к виходив регул¤рно
нав≥ть у т≥ темн≥ й несусв≥тн≥ роки, коли взагал≥ н≥чого не виходило, так дос≥
й виходить, притому в≥д самого початку зовс≥м не Ђреі≥ональнийї, а обТЇктивно
найкращий сучасний украњнський л≥тературний журнал. ≤ так ≥ дос≥ в≥н
один-Їдиний на всю велику ”крањну л≥тературний часопис, ¤кий зум≥в залучити до
кола своЇњ автури найкращих письменник≥в ус≥х покол≥нь, погл¤д≥в, естетичних
ор≥Їнтац≥й, Утус≥вокФ, творчих орган≥зац≥й ≥ груп упливу, фактично
представл¤ючи читачев≥ украњнську л≥тературу, а не ¤кусь њњ ≥постась.
ќдне слово, хай там ¤к Ц а самим лише Ђ урТЇром
ривбасуї вписав √ригор≥й √усейнов своЇ ≥мТ¤ золотими л≥терами у в≥тчизн¤ну
л≥тературну ≥стор≥ю. ќдначе це, ¤к ви¤вилос¤, насправд≥ був лише початок. ј
дал≥ настав час девТ¤титомника У√осподн≥ зернаФ, ¤кий побачив св≥т у ривому
–оз≥ з 2000 по 2005 роки й удостоЇний року 2006-го Ўевченк≥вськоњ прем≥њ. ÷ей
роман-досл≥дженн¤ √ригор≥¤ √усейнова ви¤вивс¤ не лише креативним мистецьким
текстом, але й воднораз напрочуд доречною (аби не казати УактуальноюФ, бо це
слово останн≥м часом украй пон≥вельоване геть неадекватними пол≥тичними
чинниками) художньою розв≥дкою, Уреставрац≥ЇюФ т≥Їњ ”крањни, ¤кою вона була ≥
могла бути, але ¤кою на роздор≥жж≥ ≥стор≥й њй бути не судилос¤. –озпочавшись ≥з
≥стор≥њ дендропарку У¬есел≥ ЅоковенькиФ, що на ≥ровоградщин≥, книга розкриваЇ
перед читачем ≥стор≥ю украњнськоњ степовоњ пом≥щицькоњ культури, а в≥дтак
м≥ськоњ, сел¤нськоњ та й загалом Ц украњнськоњ культури. –озкриваЇ кор≥нь,
котрий ≥ дос≥ живить нац≥ю.
ќдначе недарма кажуть, що талановита людина Ц
талановита в усьому, ≥ њњ ≥дењ випереджають час. «давалос¤, об≥рван≥ вже
традиц≥њ украњнського меценатства, немаЇ сучасних “ерещенк≥в ≥ ’аненк≥в, про
¤ких √ригор≥й ƒжамалович писав у своњх Ђ√осподн≥х зернахї. јле рано чи п≥зно
вони знову зТ¤вл¤тьс¤ Ц бодай тому, що Ї √ригор≥й √усейнов, ¤кий започаткував
принципово нову дл¤ нас традиц≥ю. ќтримавши за св≥й роман-досл≥дженн¤
Ќац≥ональну прем≥ю ”крањни ≥мен≥ “араса Ўевченка, в≥н усю њњ чималу суму не
використав на власн≥ потреби, нав≥ть на св≥й ун≥кальний журнал не використав, а
Ц поклав у банк на депозит, ≥ на в≥дсотки, що наб≥гли за р≥к (а це так само чимала
сума Ц 15 тис¤ч гривень), заснував власну мистецьку прем≥ю! —в≥това ≥стор≥¤
знаЇ аналоги такого вчинку, але украњнська Ц нараз≥ н≥.
ѕрем≥¤ √ригор≥¤ √усейнова отримала назву
Ђ√лодоський скарбї. “ак назвав њњ сам √ригор≥й ƒжамалович на памТ¤ть про одну
ун≥кальну знах≥дку в ≥ровоградських степах Ц батьк≥вщин≥ письменника. ÷е, м≥ж
≥ншим, напрочуд ц≥кава й захоплююча ≥стор≥¤: у червн≥ 1961 року школ¤р
¬олодимир „ухр≥й пастушив на берез≥ р≥чки в сел≥ √лодоси ≥ровоградськоњ
област≥. Ќеспод≥вано його увагу привернув дивний блискучий предмет, ¤кий
проступив ≥з розмитоњ дощами земл≥. ¬≥дтак досл≥дники встановили, що там було
похованн¤ VII стор≥чч¤, причому вельми поважноњ особи.
¬ироб≥в ≥з самого лише золота ви¤вили близько семисот Ц на два з половиною
к≥лограми, а з≥ ср≥бла Ц ще б≥льше. ѕричому виготовлен≥ прикраси були
надзвичайно майстерно, що, на думку вчених, св≥дчить про високий розвиток
украњнського етносу, ¤кий саме тод≥ формувавс¤. “епер глодоський скарб
збер≥гаЇтьс¤ в музењ коштовностей, що на територ≥њ иЇво-ѕечерськоњ лаври, Ц а
прем≥Їю √ригор≥¤ √усейнова Ђ√лодоський скарбї щороку в≥дзначатимутьс¤ доти з
¤кихось причин не в≥дом≥ широк≥й громадськост≥ митц≥, що плекають справдешн≥
скарби духовн≥.
≤деальною в цьому сенс≥ Ї особист≥сть першого
лавреата прем≥њ Ђ√лодоський скарбї. Ќим став кобзар “арас омпан≥ченко, добре
в≥домий завс≥дникам фолк-фестивал≥в, але несправедливо мало знаний широкою
публ≥кою. ” репертуар≥ заснованоњ ним групи Ђ’ореа козацькаї Ц козацьк≥,
запорозьк≥ п≥сн≥ XIII Ц XVIII стол≥ть, духовна музика, п≥сн≥ на тексти великих украњнських поет≥в епохи
бароко —тефана яворського, ƒмитра “уптала, ≤вана ¬еличковського, √ригор≥¤
—ковороди. ћи страшенно мало знаЇмо про цю епоху, котра насправд≥ була часом
найвищого мистецького злету украњнства, Ц ≥ “арас один ≥з небагатьох, хто
в≥дкриваЇ нам њњ по-справжньому, глибоко ≥ зримо. р≥м того, омпан≥ченко Ц
сол≥ст рок-фолковоњ групи Ђ арпат≥¤нsї, граЇ на кобз≥,
бандур≥, л≥р≥, волинц≥. ј ще в≥н збираЇ по вс≥й ”крањн≥ й озвучуЇ нев≥дом≥ або
забут≥ старовинн≥ музичн≥ твори. ’то бодай раз чув його виступ Ц того просто не
м≥г не зачарувати маг≥чний “арас≥в голос ≥ дивовижн≥ п≥сн≥, ¤к≥, кр≥м нього, не
виконуЇ н≥хто.
√од≥ й казати, що сам факт зТ¤ви такоњ прем≥њ
безпрецедентний, що вона утверджуЇ т≥ висок≥ моральн≥, культурн≥, духовн≥
ц≥нност≥, ¤ких нам нин≥ так критично бракуЇ. √од≥ й казати, що доки зграйка
нувориш≥в проголошуЇ себе в р≥зноман≥тних попсово-іл¤нцевих горе-журнальчиках
Ђел≥тоюї ≥ т≥шитьс¤ своњми божев≥льними Ђіламурамиї, Ц тут зароджуЇтьс¤ справжн¤
нац≥ональна ел≥та. “а, завд¤ки ¤к≥й живе нац≥¤. Ќехай хто скаже, що це висок≥
слова, Ц але ж прац¤ ≥ приклад √ригор≥¤ √усейнова, прац¤ “араса омпан≥ченка
заслуговують високих сл≥в. Ќе б≥ймос¤ њх там, де вони доречн≥!
≤ван јЌƒ–”—я