НАВІЩО
«ЕЛЬЗА»
Олег Соловей. Ельза. – Х.:Треант, 2010
Одна
з ключових проблем сучасного письменства – й українське тут не є винятком –
полягає в тому, що воно, попри всі докладені протягом останніх десятиліть
чималі зусилля, так і не змогло виробити єдиної оптимальної стилістики для
художнього відображення часу, в якому ми нині живемо.
Звісно, це аж ніяк не дивно, зважаючи бодай на те, що
світ останнім часом став інформаційно набагато
«меншим», а отже, і його розмаїтість – соціальна, психологічна, культурна,
економічна тощо – сприймається набагато гостріше. Відтак люди мисливі не раз
змушені були констатувати, що жодна стилістика в таких умовах не має ні
найменшого шансу стати панівною. Тим не менше, охота до пошуків такої
стилістики, – хай би це навіть було не більше ніж процесом ловлення вітру, – й
досі залишається одним із найважливіших самозавдань
літератури, якою б різношерстою й дезорієнтованою вона себе не почувала.
Однією
з найцікавіших останнім часом спроб такого пошуку в українській літературі
бачиться проза Олега Солов’я. У його текстах, повістях і невеликому романі, що
увійшли до книжки «Ельза» (Х.: Треант, 2010), часом подибуємо відгомін письма Генрі Міллера та більше Мішеля Уельбека – авторів, на яких також позначилося «ловлення
вітру», чи то пак, стилістики часу. Та все ж цей відгомін не критичний, а
сприймається радше як закономірне взорування до
культурного досвіду, який однак доводиться перепроживати
по-своєму. І головна проблема, якої не може оминути приречений на таке
проживання автор, полягає в тому, що світ часу нинішнього закономірно
сприймається як хаос, а отже, обертаючись у цьому хаосі, неможливо збагнути
його природи: «для артикуляції хаосу не вистачить навіть музики», а відтак
«єдине, що ми можемо робити, – це вигадувати купу не потрібних нікому слів».
Щоб уловити хаос, обмислити його, треба зупинитися самому, почати «забувати
слова» (не всі, зрозуміло, а лише ті, які вигадані, щоб назвати те, що до
називання не надається), – а зупинившись, випадаєш із часу, стаєш «іншим», або
ж, із погляду цього хаосу, – «хворим». Поміж тим, саме «хаос дозволяє мати
якісь ілюзії. Найважче, коли ілюзій уже не лишається – зовсім і остаточно.
Ілюзії мають бути. Інакше життя або й смерть втрачають будь-який свій
щонайменший шанс».
Ось
те «зачароване коло», в якому обертається, силкуючись вирватися й не знаходячи
виходу, проза Олега Солов’я. Закономірно, що така проза не може мати подієвих сюжетів – тут «подією» є будь-яке, щонайнезначніше
втручання зовнішнього світу (= хаосу) в плин розмислів. Сюжет тут вибудовується
за іншими законами – радше тими, котрі прийнято вважати притаманними поетичному
текстові, – нагнітання енергетичної напруги, внутрішнього розвитку образів.
Власне кажучи, сюжетом є розмисел героя – й у висліді
герой набуває рис, притаманних літературному дискурсу «героя нашого часу»: бо
ж, «хворий» на бажання й неможливість осмислити час, він уособлює найголовніше,
чого бракує цьому часові, – біль!
Саме
біль є сюжетом – і героєм – «Ельзи». Саме біль є тим, що втратив утоплений у хаосних перегонах час. Найбільша біда нашого часу в тому,
що хаос є суцільним болем, з яким звикся, якого не відчуваєш у перманентній
гонитві, але він усе ж є і руйнує тебе зсередини, непомітно, – а герой
усвідомлює його, – і тому «хворий», – і тому він «герой» цього часу.
Оце
і є те найголовніше, що каже нам Олег Соловей своєю книжкою. Але почути це, на
жаль, можуть лише ті, хто сам не розучився відчувати цей біль. Себто ті, хто
бодай трішечки «хворі». А про решту чемно промовчимо – хаос-бо любить гру, а
болю боїться. Тому література нашого «часу без стилістики» – це література гри.
Коли ж усі награються – на жаль, аж тоді згадаємо про «Ельзу»...
Іван
АНДРУСЯК