Іван АНДРУСЯК: “МОРАЛЬ НЕ КУЛЬТИВУЮТЬ – НЕЮ ПРОСТО ЖИВУТЬ”

 

Інтерв’ю інтернет-виданню “Діалоги”

 

– Чи згодні Ви з тією думкою, що з розпадом Радянського Союзу наше суспільство втратило старі радянські моральні імперативи, а нових українських так досі й не сформувало?

– Я взагалі не розумію, про які «радянські моральні імперативи» може йти мова. Про «моральний кодекс будівника комунізму», з якого кепкували ще за сов’єтів усі, хто бодай трішки мав клепку в голові? Та не смішіть людей!

Ні ж бо – Російська імперія, насамперед в її сов’єцькому інваріанті, якраз дощенту винищувала (їхньою мовою кажучи, «витравлівала кальоним желєзом») усталені віками народні моральні імперативи, базовані насамперед на християнських цінностях. А сформульовані були ці імперативи чітко, мудро й загальнодоступно ще в Нагірній Проповіді Христа, у Десятьох Заповідях. Зруйнувавши в народі віру, насаджуючи «войовниче безбожжя», сов’єти якраз і розхитали ті «стовпи», на яких тримався світ, – а ми тепер, безпам’ятні, ще говоримо про якусь «радянську мораль»!

Так само марна справа вигадувати тут щось «новоукраїнське» – будь-які подібні спроби наперед приречені на поразку. Святий Димитрій Ростовський – великий український поет і мислитель Дмитро Туптало – дуже мудро завважував свого часу, що Мойсеєві Скрижалі – це закон, даний для розбудови держави, тоді як Нагірна Проповідь Ісуса – моральні імперативи для духовного розвитку людини, особистості. Ясна річ, мова йде не про буквальне розуміння Скрижалів у сенсі практичного втілення принципу «око за око», а про те, що дух будь-яких державних законів (у нашій традиції – починаючи вже від Руської Правди) a priori передбачає суспільне покарання за суспільний переступ, тоді як дух християнства передбачає якраз глибоко особисте покаяння за свій особистий переступ – і без цього покаяння неможливий поступ людини, її духовне вдосконалення. Відтак нема потреби вигадувати якісь «новоукраїнські моральні велосипеди», а необхідно всього лише пригадати, хто ми такі, звідки взялися, навіщо живемо в цьому світі. І це пригадування неодмінно приведе нас до старожитніх українських моральних устоїв, які закладалися ще в язичницькі часи і остаточно викристалізувалися з прийняттям християнства, котре сформувало цілісний світогляд, «уливши» в дохристиянський уклад життя українця моральний первень Нагірної Проповіді.

Тут є, одначе, дуже суттєва заввага. Ведучи мову про старожитні моральні цінності, я зовсім не маю на увазі «лубкове» чи «шароварно-гопачкове» їх розуміння, усталене в свідомості багатьох сучасників під упливом трактування сов’єцькою школою вітчизняого письменства XIX століття. Просто кожен новий час – і постмодерний тут аж ніяк не виняток – закономірно адаптує засадничі моральні постулати до своїх соціальних, економічних умов, до свого укладу життя. Адаптує сам і органічно – але тільки за умови, що людина, особистість, має в собі успадкований із покоління в покоління особистий моральний стрижень; що людина вихована у вірі – й ця віра постійно дає їй персональні, особисті відповіді на те, як реагувати на все нові й нові виклики. У сов’єцькі часи у нас якраз і було зруйноване оце поняття особистої віри – тож тепер душа не має опертя. Вона вперто й інтенсивно шукає його – намагається опиратися хто на ідеологію, хто на маскульт, хто на новітні або чужорідні релігійні вчення, хто на ще инші симулякри; але це, звісно, нічого не дасть, бо нічого дати не може – симулякр створює лише ілюзію опертя, котра рано чи пізно руйнується, і тоді «падіння» буває дуже болюче.

Нині якраз критична маса українців перебуває в пошуку такого опертя, і в нас є тільки один-єдиний шлях для морального поступу нації – особистий духовний поступ кожного, який мусить початися з національної, мовної, культурної, духовної самоідентифікації, з «підключення» до того кореня, який живив українство протягом тисячоліть. Будь-які инші шляхи, зокрема й спроби «почати все спочатку», писати свою духовну історію «з чистого листа», ведуть до катастрофи.

– Чи є проблема втрати моральних цінностей та «вільного прочитання» стандартів поведінки суто українською, чи ж вона є частиною всесвітньої тенденції?

– Справа, звісно, не в поведінці, а в згаданій уже «розхитаності» духовного опертя. Якщо в постсов’єцькому світі до цього спричинилася людиноненависницька політика російських імперкомуністів, то в решті християнського світу – ліберальні ґлобалізаційні тенденції, органічні й закономірні в економіці, але руйнівні для духовно-культурної сфери. Йдеться насамперед про американський «м’якший» (порівняно з брутально-цинічним російським) варіант націонал-шовінізму з його нав’язуванням симулякру власного «способу життя» (симулякру – бо насправді саме американське суспільство в переважній своїй більшості, навпаки, доволі консервативне, а подекуди взагалі пуританське; і виходить, що одні цінності культивуються «для себе», а инші виносяться «на експорт»).

Мушу тут, одначе, наголосити, що, констатуючи російський та американський «внески» в цю тенденцію, я насправді дуже далекий від того, аби пропаґувати щось на кшталт «пошуку ворога» чи иншу подібну дурню, а тим паче звинувачувати конкретні народи, котрі, до слова, страждають від цього не менше. Просто згадані чинники вплинули та й продовжують упливати на ці процеси справді доволі вагомо в сенсі геополітичному – і зіґнорувати це з міркувань «політкоректності» чи якихось инших було б неправильно. Але насправді це хоч і вагомі, та все ж тільки окремі чинники, що спричиняються до «розгублення» моральних цінностей, – а на кожен національний організм діє таких чинників, більших чи менших, цілий комплекс. Першопричиною ж його доречно, очевидно, вважати те, що людство наразі дійшло чергової критичної фази свого розвитку, зіткнулося з цілою низкою новітніх викликів і переживає згадуваний уже процес адаптації засадничих житейських постулатів до змінених умов життя. Такі фази людство вже не раз переживало – і завжди народжувало нову якість. Не сумніваюся в тому, що саме так станеться й тепер – ось лише не певен, що іще за нашого життя, цей процес може бути доволі тривалий.

– Чи існує зв'язок між кризою моральних пріоритетів та зрослим добробутом суспільства? Чи ж ціннісні проблеми виникають з инших причин?

– Це лише один із факторів, так би мовити, «допоміжний» – і проявляється він, як ви розумієте, далеко не скрізь. Ключові ж причини не в тому, що людина «має» або чого «не має», а в самій людині.

– Що породило нинішній культ ґламуру та показного багатства? Чи існує межа жаги споживання?

– Молодь за всіх часів потребувала, потребує й потребуватиме у своєму становленні прикладу. І якщо особистим прикладом завжди були, є і будуть насамперед батьки, то функцію прикладу суспільного в стабільні часи зазвичай виконують духовні особи, письменники, філософи, вчені, педагоги – одним словом, мислителі (у деяких народів навіть юродиві – так би мовити, «нестандартні мислителі», але все одно ключовою для них є функція розмислу). У часи ж непевні, коли попередні способи мислення вже не знаходять належного відгуку в серцях людей, а нових, адекватніших до ситуації, ще не вироблено, – тоді функцію прикладу самовільно перебирає на себе те, що «спливло на воді під час бурі», що спокійнісінько гнило собі на дні, де йому й місце, а тут його винесла хвиля, і воно, втішившись у своєму невігластві, прагне «показати себе».

Усе, на що здатні ці так звані публічні люди – це показувати публіці свою, у прямому й переносному значенні, спідню білизну. На це нині є попит у людей молодих, із несформованою психікою, а також у людей із психікою деформованою, котрих, щоправда, завжди критична меншість. Констатуючи руйнівну роль усіх цих, за влучним визначенням музиканта Юрія Шевчука, «поющіх трусов» (як і «трусів, які пишуть те, що вони вважають книжками», «трусів, які засідають у парламенті», «трусів, які ведуть телепрограми» тощо), я все ж не схилявся б до її катастрофічности – з тієї банальної причини, що людське тіло, при свій красі його вигинів і при всій одночасно їх-таки потворності, є насправді дуже обмеженим «простором», який неможливо «відкривати» (як у прямому, так і в переносному значенні) безконечно. І далеко не всім молодим людям, котрі потрапили в це «коло притягання», воно суттєво зашкодить – дуже швидко ці люди виростуть, знайдуть собі пару, народять дітей, і саме життя їх від дурні «відучить». А до того часу, може, й мислителі щось таки – та «придумають»…

– Чи згодні Ви з тією думкою, що сьогодні ЗМІ переважно виконують функцію деморалізації нації?

– На жаль, так. Річ у тім, що ця сфера, на моє глибоке переконання, потребує дуже жорсткого контролю з боку суспільства, і з боку держави теж. У нас же виходить так, що під благовидним приводом «свободи слова» власники ЗМІ в погоні за баришами кинулися культивувати абсолютну вседозволеність – і всяк боїться сказати їм що-небудь усупір, щоб його не вважали «ворогом вільної преси». Але ж даруйте: цигарки і алкоголь дітям цілком закономірно продавати заборонено – та чому тоді можна газету «Бульвар»?! Від неї ж дитині шкода зовсім не менша, а по-моєму, й більша. І взагалі: хіба не є кричущим порушенням свободи слова той факт, що, приміром, у Харкові чи Донецьку неможливо днем з вогнем знайти в пресових кіосках і на розкладках жодної української газети – зате відверто порнографічного характеру друкована продукція продається на кожному кроці?!

Ні, ця ситуація вимагає нагального і дуже жорсткого перш за все державного регулювання. Ба навіть моральної цензури – виключно в тому сенсі, що видання можуть собі бути які завгодно, хай і порнографічні в тому числі, але останні мусять продаватися виключно у спеціальних місцях на кшталт секс-шопів, клубів, барів, борделів тощо, де до них буде максимально ускладнений, а краще взагалі неможливий доступ неповнолітніх. І загальнодоступний «телепакет» узагалі не повинен містити каналів бульварного і порнографічного штибу; хто ж хоче такі канали – той мусить за них додатково платити, купуючи спеціальні декодери. І подібне стосується не лише ЗМІ, а й реклами – та, що розрахована на збудження сексуальних інстинктів, може розміщатися виключно на каналах, доступних через декодери; і ігрового бізнесу – усіх штибів «однорукі бандити» можуть розміщатися лише в спеціально призначених для дорослих розваг не просто приміщеннях, а районах міста, і доступу неповнолітнім туди бути не повинно. Усе це – очевидні речі, самі собою зрозумілі, котрі жодної «свободи» не порушують, а навпаки – забезпечують свободу розвитку особистості, дають змогу людині самій обирати собі телеканали, журнали, газети, розваги, а не нав’язувати їй усе це. Рано чи пізно ми мусимо прийти до такого розуміння.

– Де і ким повинні культивуватися суспільні стандарти та цінності?

– Вони ніде і ніким не повинні «культивуватися» – ними кожна людина мусить просто жити. Жити – і все. Мораль – це як повітря, яким дихаємо, як вода, як органічна людська потреба спілкуватися, працювати, відпочивати, насолоджуватися, сміятися, плакати – жити. І кожен із нас мусить, не афішуючи, дбати про них так само, як дбає про те, щоби були в нього на столі хліб і до хліба, щоб його діти не ходили босі-голі, щоб вони здобули освіту, зреалізували себе… Так живе кожна нормальна людина, не «культивуючи», не напоказ, а тому, що вона – людина.

Яндекс
Флеш мини игры на двоих скачать бесплатно. Игры на двоих. . Начинайте планировать ваш отпуск, вылеты и страны пневматика киев. . Бесплатная доставка, обслуживание дизельные насосные станции. . ресторан Кремлевский обед Комплекс москва .
Хостинг от uCoz