јЌј–’≤я «јћ≤—“№ ћ≤‘”

ѕопул¤рний письменник порушуЇ проблему, з ¤кою л≥тература не здатна справитис¤ самотужки

 

(—ерг≥й ∆адан. Anarchy in the UKR. Ц ’.: ‘ол≥о, 2005)

 

ќт уже ц≥ в≥с≥мдес¤т≥! ≈поха наймахров≥шого застою й найкухонн≥шоњ см≥ливост≥, часи стих≥йного мовчанн¤ й мовчазноњ стих≥њ. як це не парадоксально, але в нас ≥ще збереглос¤ чимало рел≥кт≥в, готових за цим ностальіувати. ѕринаймн≥ саме в цьому р≥чищ≥ витримана нова книжка попул¤рного письменника молодшоњ (!) іенерац≥њ —ерг≥¤ ∆адана УAnarchy in the UKRФ, ¤ка стала одн≥Їю з под≥Ївих премТЇр цьогор≥чного льв≥вського ‘оруму видавц≥в ≥ одним ≥з найусп≥шн≥ших у сенс≥ читабельност≥ текст≥в сучасного в≥тчизн¤ного письменства.

”т≥м, чутки про те, що ∆адан пише книжку про... анарх≥зм ≥ дл¤ цього нав≥ть мандруЇ з донецьким письменником-авантурником ƒмитром Ѕ≥лим по махновських м≥сц¤х, ≥нтенсивно гул¤ли серед просунутого читацтва ≥ще в≥д минулоњ осен≥, ≥ люди св≥дущ≥ могли цьому х≥ба дивуватис¤. Ѕо ∆адан справедливо зажив слави блискучого постмодерного стил≥ста, ≥ хоча стиль його Ц ≥скрометний, потоково легкий, добр¤че присмачений ≥рон≥чною печаллю й не завжди нормативною лексикою Ц справд≥ вигл¤даЇ дещо Уанарх≥чнимФ, однак ум≥нн¤ порпатис¤ в ≥сторичних детал¤х чи ≥деолог≥чних перипет≥¤х кропотк≥нсько-бакун≥нського занудства аж н≥¤к не належить до чеснот цього автора. “ак воно й вийшло: книжка постала, всупереч твердженню видавц≥в Ц харк≥вського У‘ол≥оФ, Ц не романом про анарх≥зм, а розхристано Уанарх≥чнимФ за зм≥стом ≥ формою зб≥рником подорожн≥х нотаток, опов≥дань, анекдот≥в, притч, спогад≥в та етюд≥в на тему (даруйте, але розмова про ∆адана вимагаЇ адекватних лексем) Упоф≥і≥стичнихФ в≥с≥мдес¤тих, глибше в≥д ¤ких проникати в ≥стор≥ю авторов≥ ви¤вилос¤ геть нец≥каво.

≤ н≥чого, що письменник старанно, аж демонстративно плутаЇ анарх≥ю з Упоф≥і≥змомФ Ц бо саме в цьому й криЇтьс¤ ота його, на перший погл¤д, дивна ностальі≥¤ за в≥с≥мдес¤тими не просто ¤к за часом Упершоњ молодост≥Ф, а ¤к р≥ч концептуальна, ¤к сусп≥льний феномен, вартий ¤к м≥н≥мум художньо-≥нтелектуал≥стичного анал≥зу. Ѕо нав≥ть упереджений читач, незвиклий до постмодерних стильових умовностей ≥ обурений де¤кими зворотами й ≥деолог≥чними п≥дходами, легко завважить, що своњ в≥с≥мдес¤т≥ —ерг≥й ∆адан не ≥деал≥зуЇ, а м≥фолог≥зуЇ. —аме так Ц старанно нанизуючи ≥нод≥ кумедн≥, ≥нод≥ траг≥чн≥, а м≥сц¤ми взагал≥ абсурдн≥ спогади, в≥з≥њ та рефлекс≥њ, автор старанно намагаЇтьс¤ з матер≥алу, ¤кий очевидно до цього не надаЇтьс¤, все одно створити певний м≥ф. ћ≥ф про час, коли все н≥бито було анарх≥чно весело, абсурдно ц≥каво, банально екстраваіантно, елементарно просто, страшно красиво, дивовижно н≥¤к. ћ≥ф про творенн¤ св≥ту з р≥зноман≥тного лайна, ¤ке лише потрапл¤Ї п≥д руку Ц але все одно про творенн¤ св≥ту.

„ому? Ќав≥що це все? Ќевже тут лише постмодерна гра заради гри ¤к спос≥б зруйнувати нав≥ть пон¤тт¤ про м≥ф ¤к такий? ясна р≥ч, не все так просто ≥ не все по¤снюЇтьс¤ самим лише анарх≥змом, постмодерн≥змом чи нав≥ть (≥ще раз даруйте) Упоф≥і≥змомФ. ≤з ц≥Їњ викривленоњ системи координат насправд≥, ¤к мен≥ здаЇтьс¤, випливають реч≥ значно глибш≥ й серйозн≥ш≥. Уѕросто такФ буваЇ лише в поганих письменник≥в, ким ∆адан очевидно не Ї. «ате в≥н у вс≥й своњй творчост≥ Ї виразним представником украњнського урбан≥стичного —ходу Ц в≥дносно молодого (в ≥сторичному вим≥р≥) соц≥ально-психолог≥чного коніломерату, дл¤ ¤кого напрочуд гостро постала проблема само≥дентиф≥кац≥њ. јдже м≥ф Ц це завжди розмова про те, Ухто ми, зв≥дки вийшли ≥ ¤к стали тим, ким ЇФ. ѕроблема цього коніломерату, художн≥м виразником ¤кого й виступаЇ —ерг≥й ∆адан, у тому, що в≥н справд≥ вийшов ≥з хисткого алкогольного застою в≥с≥мдес¤тих, ≥з епохи кваз≥нац≥ональних неадекватностей, ≥з часу, коли все було наст≥льки ж просто, наск≥льки й н≥¤к.

јле ж люди Ц вони жив≥, вони потребують не лише матер≥ального, а й ц≥нностей справжн≥х, системи ц≥нностей; вони потребують м≥фу, котрий витлумачував би њхнЇ самоусв≥домленн¤; вони потребують власноњ культури. ’ай ¤коњсь Ц аби культури!

—аме зв≥дси ∆адан ≥ творить свою Уанарх≥юФ. “ворить кваз≥м≥ф бодай ≥з того, що Ї, Ц бо н≥хто ≥нший не пропонуЇ цим люд¤м справжнього, живого нац≥онального м≥фу в так≥й форм≥, аби вони могли в≥дчути себе орган≥чно до нього причетними. ясна р≥ч, це небезпечн≥ ≥гри Ц але ж письменник просто в≥дгукуЇтьс¤ на попит, заповнюючи вакуум. „и можна в цьому звинувачувати письменника? «в≥сно, н≥. јле ¤к же тод≥ бути? ўо д≥¤ти з ус≥Їю ц≥Їю (без лапок) anarchy in the Ukraine, неправильною в сам≥й своњй сут≥, але ж очевидною?

ѕитанн¤ залишаЇтьс¤ в≥дкритим. Ќад вар≥антами в≥дпов≥д≥ мусимо або замислитис¤ й запропонувати щось натом≥сть, або ж залишити все ¤к Ї Ц але Ukraine буде не зовс≥м такою, ¤к хот≥лос¤ б у¤вл¤ти...

≤ван јндрус¤к

яндекс
»нформационные стойки из ≈вропы - напольные стойки. »зготовление рекламных стоек. . ѕервоисточник смешных анекдотов. . ¬ нашей каталоге авто вы найдете 180 000 комплектаций автомобилей. . √лавна¤ ƒобавить анекдот —в¤зь с нами. . Ќемного смешных историй из реальной жизни ёмор на пјзитивче√,ру. . »зучение теоретических основ јнализа состо¤ни¤ и использовани¤ трудовых ресурсов предпри¤ти¤.
Хостинг от uCoz