Ћ≤“ѕ–ќ÷≈— ¬ ≈ѕќ’” ѕ≈–≈ћ≤Ќ

 

« точки зору стародавн≥х китайц≥в жити в добу перем≥н Ц найт¤жче з усього, що може сп≥ткати людину. ј водночас ≥ найц≥кав≥ше, ¤кщо погл¤нути на це з точки зору традиц≥йноњ дл¤ нас Ївропейськоњ культури. “ак чи ≥накше, обидв≥ тези однаковою м≥рою стосуютьс¤ не лише самоњ людини, але ≥ њњ творчост≥ Ц Їдиного, що людина справд≥ залишаЇ п≥сл¤ себе на земл≥. “ворч≥сть перех≥дних пер≥од≥в, епох перем≥н завжди особлива, вона н≥би вбираЇ в себе тривожну енергетику зламу, метаЇтьс¤ в надривному пошуку нових ц≥нностей, доки наново не в≥днайде њх серед ц≥нностей в≥чних.

ћежа ’’ ≥ ’’I стол≥ть дл¤ украњнськоњ культури ¤краз ≥ Ї такою добою перем≥н. ќмр≥¤не здобутт¤ державноњ незалежност≥ супроводжувалос¤ к≥лькома феЇричними спалахами народноњ енерг≥њ й нац≥онального креативу, проте спричинилос¤ п≥д цю пору не до розкв≥ту, а радше до занепаду в≥тчизн¤них культурних ≥нституц≥й, а здобутт¤ свободи слова в постколон≥альн≥й крањн≥ нер≥дко сприймалос¤ ¤к вседозволен≥сть, а отже н≥вел¤ц≥¤ слова. ÷е справило шоковий вплив на в≥тчизн¤ну л≥тературу, з ¤коњ за одну мить зникли ц≥л≥ покол≥нн¤ письменник≥в, адепт≥в старанно насаджуваного доти так званого Усоц≥ал≥стичного реал≥змуФ. —п≥лка письменник≥в втратила монопол≥ю на л≥тературний процес: утворювались р≥зноман≥тн≥ неп≥дконтрольн≥ њй л≥тературн≥ угрупованн¤, обТЇднанн¤, асоц≥ац≥њ, Утус≥вкиФ неформального характеру, а в≥дтак ≥ јсоц≥ац≥¤ украњнських письменник≥в Ц перша (але в перспектив≥, вочевидь, далеко не останн¤) формальна спроба обТЇднати л≥тератор≥в не за банальною приналежн≥стю до цеху, а за мистецьким св≥тогл¤дом. ≤з поширенн¤м ≥нтернету почали зТ¤вл¤тис¤ р≥зноман≥тн≥ мережев≥ л≥тобТЇднанн¤. ¬се це спричинилос¤ до суттЇвого, буквально революц≥йного розширенн¤ жанрово-стил≥стичноњ пал≥три украњнського письменства, однак дезор≥Їнтувало читача. ƒо того ж, руйнац≥¤ староњ рад¤нськоњ системи книгорозповсюдженн¤ наклалас¤ на злочинну безд≥¤льн≥сть державних ≥нституц≥й щодо формуванн¤ в≥тчизн¤ного ≥нтелектуального ринку, в результат≥ чого державна незалежн≥сть ”крањни дос≥ супроводжуЇтьс¤ культурною окупац≥Їю. ¬≥дтак украњнський читач маЇ м≥н≥мальн≥ можливост≥ бути об≥знаним бодай ≥з найц≥кав≥шими ¤вищами р≥дного л≥тературного процесу.

÷е, власне кажучи, ≥ Ї т≥ реал≥њ, з ¤ких постала ц¤ книжка. ѓњ завданн¤-м≥н≥мум Ц бодай у найзагальн≥ших рисах ознайомити ¤комога ширше коло молодих читач≥в ≥з най¤скрав≥шими зразками творчост≥ найб≥льш знакових сучасних письменник≥в. ѕроте найб≥льш знакових не ст≥льки з точки зору упор¤дника, ¤к з погл¤ду укладач≥в навчальноњ програми загальноосв≥тньоњ школи.

ќдначе тут сл≥д мати на уваз≥, що мова йде про пласт живоњ, не Уканон≥зованоњФ, нуртуючоњ л≥тератури. Ћ≥тератури, котра ще творитьс¤, ще не усталилис¤ в критичн≥й думц≥ та читацьк≥й у¤в≥ њњ головн≥ персонаж≥, њњ вершинн≥ здобутки й найдошкульн≥ш≥ втрати. Ћ≥тератури, котру кожен читач, не кажучи вже про критика, схильний потрактовувати по-своЇму, нер≥дко в корен≥ ≥накше, н≥ж це робл¤ть ≥нш≥ читач≥ й критики. “ака неминуча лог≥ка л≥тературного процесу Ц ледь не щоденно зм≥нюваноњ ситуац≥њ нуртуванн¤ текст≥в та ≥дей, еволюц≥њ погл¤д≥в ≥ тенденц≥й, постанн¤ й в≥дмиранн¤ угруповань, часопис≥в, ≥мен, творчих принцип≥в, зм≥ни художньоњ актуальност≥ й л≥тературноњ УмодиФ. « часом л≥тературний процес стаЇ ≥стор≥Їю л≥тератури, ≥ тод≥ зоддал≥к, ≥з в≥дстан≥ нового художнього досв≥ду, чимало з того, що нам здаЇтьс¤ першор¤дним ≥ важливим або, навпаки, не≥стотним, може Ц чи нав≥ть повинно Ц сприйн¤тис¤ дещо ≥накше. јле л≥тература останнього дес¤тил≥тт¤ (у шк≥льн≥й програм≥ њњ названо УмолодоюФ, що загалом довол≥ кумедно) поки що законом≥рно так не сприймаЇтьс¤. ѓњ головн≥шим творц¤м та ≥нтерпретаторам нин≥ виповнюЇтьс¤ здеб≥льшого 30 Ц 45 рок≥в, вони зазвичай повн≥ сил ≥ творчого потенц≥алу, в б≥льшост≥ з них найкращ≥ твори, ¤к би банально це не звучало, ще попереду, Ц тож укладати з цього матер≥алу хрестомат≥њ вельми ризиковано, бо хрестомат≥йним іл¤нцем ц≥ ≥мена й тексти жодним чином не позначен≥.

ќтож, дозволю соб≥ ще раз наголосити: завданн¤м ц≥Їњ книжки аж н≥¤к не Ї перетворенн¤ присутн≥х тут автор≥в ≥ текст≥в у Ухрестомат≥йн≥Ф, а лише Уор≥Їнтац≥¤ на м≥сцевост≥Ф Ц дати змогу юному читачев≥ самому роз≥братис¤ в непростих сучасних л≥тературних реал≥¤х, запропонувати йому до рук своЇр≥дний Укомпас-пут≥вникФ, послуговуючись ¤ким, в≥н зм≥г би обрати соб≥ напр¤м, школу чи тенденц≥ю до душ≥ й в≥дстежувати њњ подальший поступ чи занепад уже не за хрестомат≥¤ми, а за книжками самих письменник≥в.

≤ на цьому шл¤ху вас, юн≥ друз≥, чекаЇ ц≥ла низка справжн≥х в≥дкритт≥в Ц оск≥льки украњнська л≥тература сьогодн≥ надзвичайно р≥зноман≥тна, багатопланова, сучасна в сенс≥ реакц≥њ на св≥тов≥ мистецьк≥ тенденц≥њ. Ќайперше Ц ≥ саме дл¤ школ¤р≥в це дуже важливо Ц вона позбулас¤ ц≥лоњ низки комплекс≥в, через ¤к≥ вивченн¤ ц≥лих пер≥од≥в украњнського письменства в школ≥ нер≥дко вигл¤дало справою довол≥ таки занудною. «окрема йдетьс¤ про комплект Ухутор¤нськост≥Ф, Ус≥льськодухост≥Ф з одв≥чними образами затурканого й злиденного Уреволюц≥йного сел¤нстваФ ≥ його Усоц≥альноњ рол≥Ф. ÷е не означаЇ, що сучасн≥ письменники перестали писати Упро селоФ; навпаки Ц це означаЇ, що нин≥ л≥тература в≥дмовилас¤ обмежувати себе ≥деолог≥чними схемами, а опов≥даЇ про саму людину, добираючи ≥нтелектуальний, м≥фолог≥чний чи ¤кийсь ≥нший контекст не в залежност≥ в≥д њњ м≥сц¤ проживанн¤, а сп≥вв≥дносно з њњ духовними чи морально-етичними пошуками.

ясна р≥ч, зТ¤вилис¤ й де¤к≥ нов≥ комплекси, зокрема зациклен≥сть частини письменник≥в-постмодерн≥ст≥в на мовному й ситуац≥йному епатаж≥, зображенн≥ не завжди прийн¤тних Удл¤ пристойного товаристваФ сцен не завжди прийн¤тними словами. “аких текст≥в не вдалос¤ уникнути нав≥ть традиц≥йно вихолощен≥й шк≥льн≥й програм≥ Ц тож мусимо ставитис¤ до цього ¤к до Ухвороби ростуФ або ж спроби адекватно в≥дображати не таку вже й адекватну реальн≥сть Уепохи перем≥нФ.

“ак чи ≥накше, ми маЇмо напрочуд ц≥каву л≥тературу, ¤к≥ конче потр≥бен такий же ц≥кавий сучасний ≥нтелектуальний читач. Ќам з вами, люб≥ друз≥, Ї над чим подумати й про що посп≥лкуватис¤. ќтож, почнемоЕ

≤ван јндрус¤к

яндекс
—истемы охраны и видеонаблюдени¤.Ѕлок питани¤ дл¤ видеонаблюдени¤. . знакомства с богатыми дамами . погода на мес¤ц
Хостинг от uCoz