Ћ№¬≤¬—№ »… Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ»… ”Ќ≤¬≈–—»“≈“ ≥мен≥ ≤¬јЌј ‘–јЌ ј

 

 

 

—“ј–ќ¬ќ…“ ≤–»Ќј ћ» ќЋјѓ¬Ќј

”ƒ  82.161.2 У19Ф.02 (091)

 

” –јѓЌ—№ »… ѕќ—“ћќƒ≈–Ќ≤«ћ

”  –»“»„Ќќћ” “ј ’”ƒќ∆Ќ№ќћ” ƒ»— ”–—ј’

 ≤Ќ÷я ’’ —“ќЋ≤““я

10.01.06 Ц теор≥¤ л≥тератури

 

 

 

 

ј¬“ќ–≈‘≈–ј“

дисертац≥њ на здобутт¤ наукового ступен¤

кандидата ф≥лолог≥чних наук

 

 

 

 

 

 

Ћ№¬≤¬ Ц 2001

 

 

ƒисертац≥Їю Ї рукопис.

–обота виконана на кафедр≥ украњнськоњ л≥тератури ≥мен≥ академ≥ка ћихайла ¬озн¤ка Ћьв≥вського нац≥онального ун≥верситету ≥мен≥ ≤вана ‘ранка ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни.

Ќауковий кер≥вник: доктор ф≥лолог≥чних наук, професор

—јЋ»√ј “арас ёр≥йович,

Ћьв≥вський нац≥ональний ун≥верситет ≥мен≥ ≤вана ‘ранка,

зав≥дувач кафедри украњнськоњ л≥тератури

≥мен≥ академ≥ка ћихайла ¬озн¤ка

ќф≥ц≥йн≥ опоненти: доктор ф≥лолог≥чних наук

√”Ќƒќ–ќ¬ј “амара ≤ван≥вна,

≤нститут л≥тератури ≥мен≥ “.√.Ўевченка

ЌјЌ ”крањни,

пров≥дний науковий сп≥вроб≥тник

кандидат ф≥лолог≥чних наук

’ј–„”  –оксана Ѕорис≥вна,

ћ≥жнародний благод≥йний фонд У—молоскипФ,

директор

ѕров≥дна установа: ќдеський нац≥ональний ун≥верситет ≥мен≥ ≤лл≥ ћечн≥кова

ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки ”крањни, кафедра теор≥њ л≥тератури

«ахист в≥дбудетьс¤ У23Ф лютого 2001 року о 10 годин≥ на зас≥данн≥ спец≥ал≥зованоњ вченоњ ради  . 35.051.13 з ф≥лолог≥чних наук при Ћьв≥вському нац≥ональному ун≥верситет≥ ≥мен≥ ≤вана ‘ранка за адресою: 79000, м. Ћьв≥в, вул. ”н≥верситетська, 1.

 

« дисертац≥Їю можна ознайомитис¤ в Ќауков≥й б≥бл≥отец≥ Ћьв≥вського нац≥онального ун≥верситету ≥мен≥ ≤вана ‘ранка (м. Ћьв≥в, вул. ƒрагоманова, 5).

 

јвтореферат роз≥сланий У19Ф с≥чн¤ 2001 року

 

¬чений секретар

спец≥ал≥зованоњ вченоњ ради ≤вашк≥в ¬.ћ.

«ј√јЋ№Ќј ’ј–ј “≈–»—“» ј –ќЅќ“»

јктуальн≥сть теми досл≥дженн¤. Ќа сьогодн≥ украњнське л≥тературо-знавство не маЇ жодноњ повноформатноњ розв≥дки про постмодерн≥зм. ќсновною перепоною його вивченню вважаЇтьс¤ незавершен≥сть самого феномена. «Т¤суванн¤ сутност≥ л≥тературних напр¤м≥в, метод≥в, стильових теч≥й завжди було важливою проблемою теор≥њ л≥тератури. —кладний ≥ тривалий процес осмисленн¤ певного напр¤му маЇ р≥зн≥ етапи, з ¤ких першопочатковий належить до найб≥льш скомпл≥кованих, бо р≥вноб≥жний з≥ становленн¤м досл≥джуваного ¤вища. ќсобливост≥ постмодерн≥зму повТ¤зують насамперед з ≥нтелектуальною напругою к≥нц¤ тис¤чол≥тт¤ Ц не ст≥льки календарним п≥дсумком, ¤к узагальненн¤м Ївропейськоњ культури, що д≥йшла свого зросту ≥ сили, та не позбулась найдрастичн≥ших своњх проблем. ¬≥дл≥к постмодерност≥ п≥шов приблизно з к≥нц¤ 1960-х рок≥в, з американськоњ контркультури, всеохопних ≥ загальнодоступних мас-мед≥а (de profundis) та французького постструктурал≥зму (excelsior). —першу преф≥кс пост- досл≥дники прикладали лише до митц≥в останнього на тод≥ двадц¤тил≥тт¤ (1950-1960) Ц порушник≥в Ур≥вновагиФ модерн≥зму, Ц але щоразу наполеглив≥ше проштовхували сам терм≥н до початку стол≥тт¤.

ѕитанн¤ про сенс ≥ призначенн¤ постмодерн≥зму в ”крањн≥ породило зат¤жну дискус≥ю, ¤ку дотепно п≥дсумував один з њњ ≥н≥ц≥атор≥в Ц ёр≥й јндрухович: УЌастав той час, коли постмодерн≥зму в нас не критикуЇ т≥льки л≥нивий або мертвийФ.  омплекс проблем, що постають перед досл≥дником цього ¤вища в украњнському випадку, конкретизувала —олом≥¤ ѕавличко: У” л≥тератур≥ модерн≥зац≥¤ маЇ своњ аспекти. ¬она передбачаЇ чесн≥ в≥дпов≥д≥ на численн≥ запитанн¤: якою мовою ми говоримо про л≥тературу, традиц≥ю, загалом про себе? „и може ≥снувати нав≥ть саме пон¤тт¤ забороненоњ або незручноњ теми? « кого складаЇтьс¤ канон наших класик≥в? як≥ сили нуртують на л≥тературному марі≥нес≥? Ф. ¬≥дпов≥даючи цьому запитов≥, дисертац≥¤ прид≥л¤Ї досить уваги г≥потезам, котр≥ зТ¤совують, ¤к ≥ чому постмодерн≥зм набираЇ чинност≥ в новочасн≥й украњнськ≥й культур≥.

«вТ¤зок роботи з науковими програмами, планами, темами. ƒисертац≥¤ виконана у Ћьв≥вському нац≥ональному ун≥верситет≥ ≥мен≥ ≤вана ‘ранка на кафедр≥ украњнськоњ л≥тератури ≥мен≥ академ≥ка ћихайла ¬озн¤ка, науковим пр≥оритетом ¤коњ Ї вивченн¤ теоретичних та л≥тературно-критичних матер≥ал≥в, що засв≥дчують своЇр≥дн≥сть розвитку л≥тературного процесу в ”крањн≥ й реаб≥л≥тують його престиж. “ема цього дисертац≥йного пошуку Ц одна суц≥льна Уб≥ла пл¤маФ, хоча стосуЇтьс¤ не забутих концепц≥й та ≥мен, а радше Ц ще не в≥дкритих. ќкрем≥ частини досл≥дженн¤ писано у рамках Ћ≥тньоњ л≥тературознавчоњ школи У—учасна л≥тературознавча теор≥¤ та ре≥нтерпретац≥¤ украњнськоњ л≥тературиФ на баз≥ кафедри ф≥лолог≥њ Ќац≥онального ун≥верситету У иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤Ф (1998) та Ћ≥тньоњ школи √арвардського ун≥верситету (—Ўј) на баз≥ ”крањнського науково-досл≥дного ≥нституту (1999).

ќбТЇктом досл≥дженн¤ став зр≥з л≥тературознавчих ≥ (ширше) культуролог≥чних публ≥кац≥й про зародженн¤, зм≥ну парадигми ≥ парадокси перечитуванн¤ сучасноњ украњнськоњ л≥тератури, що може бути витлумачена кр≥зь Упостмодерн≥ окул¤риФ. ÷≥ публ≥кац≥њ повТ¤зан≥ з ≥менами ёр≥¤ јндруховича, ≤здрика (ёр≥¤ ƒерибаса), ќксани «абужко, ћиколи –¤бчука, “амари √ундоровоњ, ћарка ѕавлишина,  ост¤ ћоскальц¤, “араса  ознарського, ќлександра  ривенка, ¬олодимира ѕавл≥ва, ≤вана јндрус¤ка, “араса ƒевдюка, √алини ѕетросан¤к, Ћюбомира —тринаглюка, јндр≥¤ ћалащука, —ерг≥¤ ∆адана, –омана —киби, ¬асил¤  ожел¤нка, Ѕогдана ∆олдака, ¬олодимира ƒ≥брови. ¬и¤влено досить потужний масив причетного до феномена постмодерн≥зму художнього письменства, а також паперових та електронних видавничих проект≥в типу часопису в≥з≥й, антолог≥й чи паст≥ш-енциклопед≥й.

ћета ≥ завданн¤ досл≥дженн¤ пол¤гаЇ у ¤комога прозор≥шому ≥ методолог≥чно витриманому анал≥з≥ про¤в≥в, розголосу та внутр≥шнього розвитку л≥тературного постмодерн≥зму в ”крањн≥. Ћ≥тературно-критичн≥ ≥ художн≥ тексти обраного напр¤му обірунтовано в координатах стих≥йного самозародженн¤ ≥ пропорц≥¤х запозиченн¤. ўоби дос¤гнути поставленоњ мети, дисертац≥¤ вт≥люЇ сер≥ю досл≥дницьких завдань: 1) упор¤дкувати ¤кнайповн≥шу б≥бл≥ограф≥ю украњнських художн≥х ≥ критичних текст≥в обраноњ специф≥ки, а також дос¤жного зах≥дного контексту, що запевнюЇ джерельну базу роботи; 2) терм≥нолог≥зувати в украњнськ≥й гуман≥тарн≥й науц≥ р¤д пон¤ть ≥ категор≥й постмодерн≥зму, ви¤вити обс¤г ≥ меж≥ цього культурно-стильового ¤вища; 3) зТ¤сувати стосунки модерн≥зм/постмодерн≥зм в украњнськ≥й культурн≥й ситуац≥њ; 4) зважити паралел≥, зб≥ги та запозиченн¤ з близьких культур; 5) сформулювати основн≥ положенн¤ естетичноњ концепц≥њ постмодерн≥зму ≥ його вплив на корпус текст≥в нового письменницького покол≥нн¤ в наш≥й крањн≥; 6) ви¤вити причетн≥сть постмодерн≥зму до зм≥н у найнов≥ш≥й украњнськ≥й л≥тератур≥ та њњ синхрон≥зац≥њ з сучасн≥стю; 7) описати украњнський досв≥д л≥тературного постмодерн≥зму в його полем≥чн≥й багатозначност≥ й посутн≥й незавершеност≥.

јвторка дисертац≥њ прагне зор≥Їнтувати фах≥вц≥в у феноменолог≥њ постмодерн≥зму, його нац≥ональноњ специф≥ки та стил≥стичного призначенн¤ в ”крањн≥.

ћетодолог≥чна основа дисертац≥њ зумовлена пошуком наукових п≥дход≥в, сп≥вм≥рних з обТЇктом досл≥дженн¤. ” першому Ц теоретичному Ц розд≥л≥ автор дисертац≥њ спираЇтьс¤ на школу французького постструктурал≥зму, сп≥втворцем ¤коњ став ∆ан-‘рансуа Ћ≥отар, ¤ка залучила в себе ≥ спадок рос≥йського формал≥зму та празького структурал≥зму. ћ≥шель ‘уко, –олан Ѕарт, ёл≥¤  р≥стева, ∆ак ƒерида своЇю активною критикою феноменолог≥чного та формал≥стичного п≥дход≥в спричинилис¤ до розвитку м≥ждисципл≥нарноњ методолог≥њ, в≥домоњ п≥д назвою деконструкц≥¤, що походить з уваги до репресованих, УвториннихФ дискурс≥в ≥ захитуЇ основи логоцентричноњ традиц≥њ УчистогоФ розуму. ƒеконструкц≥¤ маЇ два визначальн≥ ходи: по-перше, перекидаЇ загальноприйн¤тну ≥Їрарх≥ю з н≥г на голову, довод¤чи, ¤к текст суперечить сам соб≥; по-друге, спростовуЇ саму вертикаль ≥ узагальнюЇ пон¤тт¤. ∆одний текст не можна визначити поза контекстом, але жодний контекст не даЇ повного проникненн¤ в текст. ”крањнська ф≥лолог≥¤ поступово засвоювала методолог≥ю деконструкц≥њ з початку 1990-х рок≥в заходами таких учених, ¤к √ригор≥й √рабович, “амара √ундорова, ћарко ѕавлишин, —олом≥¤ ѕавличко, Ѕогдан –убчак, ќксана «абужко, ƒмитро «атонський, ќксана ѕахльовська, ¬≥ра јгеЇва, “арас  ознарський, на роботи ¤ких докладно покликаЇтьс¤ автор цього дисертац≥йного досл≥дженн¤.

ƒругий розд≥л свою методолог≥чну основу завд¤чуЇ практиц≥ анал≥зу художн≥х текст≥в У™льськоњ школиФ, де обдарован≥ учн≥ та посл≥довники ƒерида (ѕол де ћан, ƒжон √ил≥с ћ≥лер, ƒжордж √артман ≥ √еролд Ѕлум) визначали русло л≥тературноњ критики 1980-х рок≥в. —аме Їльськ≥ теоретики деконструкц≥њ запропонували той пон¤т≥йний корпус, на ¤кий оперлис¤ практично вс≥ ≥нш≥ њњ верс≥њ. ƒл¤ дос¤гненн¤ пром≥жних завдань у дисертац≥њ вжито також елементи б≥обл≥ограф≥чного, культурно-≥сторичного та пор≥вн¤льного л≥тературознавства.

Ќаукова новизна роботи п≥дкреслена самою темою. ƒисертац≥¤ стосуЇтьс¤ найнов≥шого масиву р≥дноњ л≥тератури ≥ Ї першим ≥нтегральним досл≥дженн¤м такого роду. ѕостмодерн≥зм Ц ¤вище обТЇмне, аморфне ≥ багатогранне, специф≥чна культурна лог≥ка ¤кого вимагала свого ≥сторико-л≥тературного ≥ теоретичного тлумаченн¤. ќстанн≥ пТ¤ть рок≥в 1980-х ≥ сам початок 1990-х стали дл¤ ”крањни порою прискореного л≥тературного розвою. ¬одночас вийшло на ¤в написане майже за сто рок≥в.  р≥м того, сама л≥тературна територ≥¤ стала доступн≥шою, в≥дкрит≥шою. ÷е, власне, ≥ була постмодерна ситуац≥¤ в украњнськ≥й верс≥њ Ц текстовий шок.

Ќе претендуючи на вичерпн≥сть, це дисертац≥йне досл≥дженн¤ все ж таки ув≥брало найактуальн≥ш≥ дос¤гненн¤ критики й л≥тератури у нов≥й центральноЇвропейськ≥й держав≥, ¤кою ми б вол≥ли бачити сучасну ”крањну. јвторка конденсуЇ ц≥л≥сний дискурс ≥з розр≥знених ≥ роздр≥бнених публ≥кац≥й на тему украњнського постмодерн≥зму. ” науковий об≥г введено нов≥ тексти та ≥мена, ¤ким дано первинне тлумаченн¤ й оц≥нку.

“еоретичне ≥ практичне значенн¤ роботи. ћатер≥али ≥ висновки дисертац≥њ можна застосувати дл¤ написанн¤ теоретичних праць про художн≥ напр¤ми ≥ формац≥њ, дл¤ п≥дготовки спец≥ал≥зованих курс≥в бакалаврських та маі≥стерських програм вищоњ школи, дл¤ доповненн¤ й уточненн¤ лог≥ки розвитку украњнськоњ л≥тератури стол≥тт¤, що минуло, а також дл¤ вивченн¤ особливостей теор≥њ л≥тератури й л≥тературноњ критики в ”крањн≥ означеного пер≥оду. –езультати дисертац≥йного досл≥дженн¤ знадобл¤тьс¤ при моделюванн≥ п≥дсумковоњ ≥стор≥њ украњнськоњ л≥тератури 20 стол≥тт¤, що нев≥дкладно мусить бути написана. ¬они знайдуть ужиток при укладанн≥ б≥бл≥ограф≥чних та методичних пос≥бник≥в з питань постмодерн≥зму. ƒисертац≥¤ може стати одним ≥з джерел дл¤ пор≥вн¤льного анал≥зу найнов≥ших словТ¤нських л≥тератур.

јпробац≥¤ досл≥дженн¤. ѕром≥жн≥ результати дисертац≥йноњ роботи сформульовано у допов≥д¤х таких наукових форум≥в: студентськоњ науковоњ конференц≥њ У иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤ в ≥стор≥њ ”крањни, присв¤чен≥й 380-р≥ччю в≥д заснуванн¤  иЇво-ћогил¤нськоњ јкадем≥њФ ( ињв, 1995), “ижн¤ студентськоњ науки у Ќац≥ональному ун≥верситет≥ У иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤Ф ( ињв, 1996), ћ≥жвуз≥вськоњ науковоњ конференц≥њ У ритер≥њ естетичноњ вартост≥ художнього текстуФ (Ћьв≥в, 1996), ¬сеукрањнського наукового сем≥нару У‘еномен текстовост≥ у сучасн≥й культур≥Ф (Ћьв≥в, 1997), 15-тоњ щор≥чноњ науковоњ конференц≥њ з украњнознавства (”рбана Ўампейн, —Ўј, 1997), ¬сеукрањнськоњ науковоњ конференц≥њ Ућодель Улюдина ≥ св≥тФ в украњнськ≥й л≥тератур≥ 20 стол≥тт¤Ф (’арк≥в, 1997), ћ≥жнародноњ науковоњ конференц≥њ У”крањнська ф≥лолог≥¤: школи, постат≥, проблемиФ, присв¤ченоњ 150-р≥ччю заснуванн¤ кафедри украњнськоњ словесност≥ у Ћьв≥вському ун≥верситет≥ (Ћьв≥в, 1998), «в≥тноњ науковоњ конференц≥њ Ћьв≥вського державного ун≥верситету за 1998 р≥к (Ћьв≥в, 1998), конференц≥њ ћ≥жнародного фонду У¬≥дродженн¤Ф УЌове покол≥нн¤ в ”крањн≥: конфл≥кт генерац≥й чи св≥тогл¤д≥в?Ф ( ињв, 1998), ≤Y ¬сеукрањнського сем≥нару творчоњ молод≥ Ућолодь ≥ дух перем≥нФ (≤рп≥нь, 1998), л≥тн≥х л≥тературознавчих шк≥л: У—учасна л≥тературознавча теор≥¤ та ре≥нтерпретац≥¤ украњнськоњ л≥тературиФ (Ќац≥ональний ун≥верситет У иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤Ф, 1998), У”крањнська л≥тература 20 стол≥тт¤: традиц≥¤, соц≥альний вплив ≥ авангардФ (√арвардський ун≥верситет, 1999) та У•ендер у перех≥дному сусп≥льств≥: соц≥олог≥чн≥, пол≥тичн≥ та культуролог≥чн≥ перспективиФ (÷ентр іендерних досл≥джень при ≤нститут≥ л≥тератури ≥мен≥ “араса Ўевченка ЌјЌ ”крањни, 2000), ¬сеукрањнськоњ науковоњ конференц≥њ У онструктив≥зм ¤ко мистецтво переходовоњ добиФ (’арк≥в, 1998), ћ≥жнародноњ науковоњ конференц≥њ У» N»„≈√ќ∆≈ Ѕџ—“№Ф (Ћьв≥в, 1999), науковоњ сес≥њ Ќ“Ў Уѕро внутр≥шн≥ кордони на ментальн≥й карт≥ ”крањниФ (Ќью-…орк, 1999) та наукового сем≥нару У≤нтерпретац≥њФ ÷ентру гуман≥тарних досл≥джень Ћьв≥вського нац≥онального ун≥верситету ≥мен≥ ≤вана ‘ранка на тему: У“ичина у спадокФ (Ћьв≥в, 2000).

—труктура роботи. –обота маЇ вступ, основну частину, висновки та список використаноњ л≥тератури (290 позиц≥й). ƒо основноњ частини належать два розд≥ли, кожен з ¤ких складаЇтьс¤ з окремих п≥дрозд≥л≥в. ¬иклад роботи займаЇ 177 стор≥нок (з них 152 Ц основного тексту).

ќ—Ќќ¬Ќ»… «ћ≤—“ ƒ»—≈–“ј÷≤ѓ

¬ступ≥ окреслено актуальн≥сть теми й задано параметри, в ¤ких њњ висв≥тлюЇ дане дисертац≥йне досл≥дженн¤. ѕон¤тт¤ УдискурсуФ (з латинського discursus Ц м≥ркуванн¤), ¤ке належить до найб≥льш пл≥дних пон¤ть культуролог≥њ другоњ половини 20 стор≥чч¤, новочасне мистецтвознавство успадкувало з праць постструктуральних ф≥лософ≥в Ц ћ≥шел¤ ‘уко та ∆ана-‘рансуа Ћ≥отара , де воно стало ключовим в описах домовленостей про зм≥ст ≥ ступенюванн¤ знак≥в, символ≥в, пон¤ть, авторитет≥в певноњ культури та про њх ≥Їрарх≥ю. ѕон¤тт¤ модерн≥зувалос¤ прот¤гом стол≥ть, що в≥дд≥лили його в≥д роб≥т ренесансних ф≥лософ≥в, зокрема –ене ƒекарта. ƒискурс у найповн≥шому розум≥нн≥ терм≥на Ц це мовомисленн¤ даноњ епохи, в≥н УповТ¤заний ≥з св≥тогл¤дними пр≥оритетами, ≥стор≥Їю, поточною ситуац≥ЇюФ в сусп≥льств≥. ”щ≥льнене значенн¤ дискурсу випливаЇ з його спец≥ал≥зац≥њ (пол≥тичний, художн≥й, науковий дискурс певноњ епохи ≥ т.д.), у цьому сенс≥ в≥н може бути в≥дкритим (авангард) або герметичним (в≥зант≥йський канон); поступальним ≥ регресивним. ƒискурс в≥ддзеркалюЇ актив св≥домост≥ осв≥чених людей свого часу включно з невербальними моментами, котр≥ намагаЇтьс¤ в≥дтворити. јнал≥з певного дискурсу передбачаЇ моделюванн¤ Усамого характеру теоретизуванн¤, його риторичних прийом≥вФ, ламких погл¤д≥в та ≥нтелектуальноњ адаптац≥њ опонент≥в.

¬ступ зазначаЇ мету ≥ завданн¤ дисертац≥њ, њњ принципи та методи, вказуЇ на звТ¤зок роботи з науковими програмами ≥ планами кафедри, а також на њњ новизну. “ут стисло сформульовано основн≥ положенн¤, винесен≥ на захист, подано рекомендац≥њ щодо практичного застосуванн¤ результат≥в досл≥дженн¤, його апробац≥ю ≥ перел≥к авторських публ≥кац≥й, ¤к≥ в≥ддзеркалюють його зм≥ст.

ѕерший розд≥л Ц У√≥потези критикиФ Ц зТ¤совуЇ витоки смислоутворенн¤ нашого часу ≥ трансгрес≥ю границь постмодерн≥зму: сп≥в≥снуванн¤ розмањтих стил≥в, п≥дход≥в, стратег≥й, розмиванн¤ меж культури високоњ ≥ низькоњ, метропол≥тальноњ ≥ перифер≥йноњ. јвторка в м≥ру обс¤гу роботи систематизувала ≥ витлумачила кризову фазу культурноњ самосв≥домост≥ та ключов≥ проблеми, ¤к≥ њњ зумовили: Уƒозр≥ла культура, що вийшла з≥ стад≥њ Ущасливого дитинстваФ, не може не судити й не засуджувати себе: њњ Ухистк≥стьФ ≥ Услабк≥стьФ Ц ознака притомноњ силиФ. ≥

1.1. «м≥на пропис≥в

а) √≥пертекст. ƒесь на перетин≥ стих≥йного ≥ рефлективного постмодерн≥зму в наш≥й крањн≥ мерехтить питанн¤ УкомпТютер ≥ л≥тератураФ. ўо зм≥нилос¤ в≥дтод≥, ¤к друкарську машинку заступив компТютер ≥ ¤к з початку 1990-их швидк≥сна траса ≥нформац≥њ InterNet зробила нас громад¤нами св≥ту? Ћ≥тературний текст тиражуЇтьс¤ тепер не т≥льки у вигл¤д≥ книг. ¬≥н виходить теж на компактах, де може звучати р≥зними голосами, в≥дтворюватис¤ факсим≥льно, розгортатис¤ нел≥н≥йно, ≥ (що вельми важливо) будь-хто може вносити в нього правки. Ќасправд≥ т≥льки з по¤вою г≥пертексту в≥ртуальн≥ ≥дењ постмодерн≥зму запрацювали, стали повс¤кденн≥стю.

≈кранне мисленн¤ все дал≥ в≥дсуваЇ людину в≥д бепосередньоњ непок≥рноњ д≥йсност≥. «никаЇ заслона м≥ж ≥люз≥Їю, що т≥шить око, ≥ реальн≥стю, що ранить його. јле л≥тература так чи ≥нак належить навколишньому ≥деолог≥чному середовищу ≥ в≥длунюЇ те мовомисленн¤ (етичне, пол≥тичне, технолог≥чне), часткою ¤кого вона ще недавно була. Ќоваторство цензури пер≥оду —–—– ¤к форми сусп≥льного стримуванн¤ креативного потенц≥алу добре видно у сп≥вставленн≥ двох њњ напр¤мк≥в: боротьби з особист≥стю ≥ боротьби з текстом. ” 1930-х роках рад¤нський режим нищив людину-автора ¤к Употенц≥йну книжкуФ. ѕ≥сл¤ хрущовськоњ в≥длиги цензура ≥м≥тувала громадський тиск там, де громадськоњ думки не було та й не см≥ло бути, а книги ¤к речов≥ докази ховала у спецфонди. ѕропозиц≥¤ породила опозиц≥ю, стисло сформульовану в Ћ≥ни  остенко: УЎукайте цензора в соб≥Ф. ѕисьменник ¤к особист≥сть ≥снував у про¤вах л≥тературноњ шизофрен≥њ, розпадаючись на письм≥ на УяФ цензора ≥ УяФ автора. “аке розумове й моральне змаганн¤ ≥з дв≥йником Ц ось т≥ прописи, ¤к≥ зм≥нилис¤ впродовж останнього дес¤тил≥тт¤.

б) ”мови постмодерн≥зму. —учасне мистецтво заклопотане суто постмодерною ≥деЇю рекорду, повТ¤заного радше з наполеглив≥стю ≥ зусилл¤м, ан≥ж з талантом. як найвищий показник це може бути рекорд тиражу: бестселер; зм≥сту: ≥рон≥чне досл≥дженн¤ табуйованих тем, розпов≥дь альтернативноњ ≥стор≥њ; присв¤ти: л≥терам украњнськоњ абетки. Ќовий метажанр в украњнськ≥й л≥тератур≥ 1990-х Ц антолог≥њ Ц теж прочитуЇмо ¤к виб≥р рекордних текст≥в та автор≥в, де кожний рекорд можна подолати, ≥накше це була б репресивна норма.

 ритик-деконструктив≥ст спростовуЇ риторичн≥сть л≥тературноњ УнЇтлЇнк≥Ф, спр¤мовану на читача. ÷ей момент сам даЇтьс¤ взнаки: коли зм≥нюЇтьс¤ епоха, тод≥ текст н≥би випадаЇ з власноњ ≥нтертекстовост≥ ≥ сп≥вв≥дношенн¤ з д≥йсн≥стю. «апит до тексту стаЇ ≥ншим, читач ≥накше вчитуЇтьс¤ в нього й ≥накше п≥дл¤гаЇ авторитету письма. Уякщо хочемо зрозум≥ти ≥дею, що њњ покликаний виразити знак, його треба з≥нтерпретувати, тому що знак Ц не р≥ч, а значенн¤, видобуте з реч≥Ф. “ож у самому акт≥ критичного читанн¤ захована апор≥¤: текст, що його вичитуЇ читач, завжди маЇ похибку щодо того, ¤кий писав письменник.

”крањнська повс¤кденн≥сть додаЇ до цих спостережень суттЇв≥ приклади. ≤детьс¤ про к≥нець рад¤нськоњ культури, ¤кий став початком ¤коњсь новоњ (ще виразно не артикульованоњ), про свободу натхненн¤ ≥ друку, про дес¤тки гуман≥тарних дисертац≥й, що втратили сенс. ” новочасн≥й ”крањн≥ привертаЇ увагу л≥тература на пол¤х, ad marginem, у той час, ¤к канон прос≥даЇ все глибше в минуле з неуникненною прим≥ткою Узастар≥леФ. “ож зараз маЇмо не одну, а дек≥лька л≥тератур: оф≥ц≥оз, ех-репресовану, т.зв. профес≥йну, що все ще уточнюЇ обс¤ги своЇњ попул¤рност≥, ≥ марі≥нальне письмо Удл¤ л≥тературних гурман≥вФ. –ух л≥тератури не доцентровий, ¤к ран≥ше (до сут≥ жанру, до шедевру), а розс≥¤ний, в≥дцентровий (до пограничч¤ мистецтв ≥ жанрових симул¤кр≥в). —учасн≥ художн≥ тексти в ”крањн≥ породжен≥ метатекстом, ≥ б≥льш≥сть дом≥нуючих у л≥тпроцес≥ книг Ї прописами культуролог≥чних концепц≥й. ѕостмодерн≥зм приймаЇ це все ≥ заохочуЇ прир≥ст критичноњ маси письма, де книги робл¤тьс¤ ≥з книг.

в)  онцепти ≥ критики. ” 1980-х роках терм≥н Упостмодерн≥змФ набрав ширшого значенн¤, а нурт дискус≥њ пересунувс¤ у пот≥к загальнокультурноњ рефлекс≥њ над зм≥нами у сусп≥льств≥ й цив≥л≥зац≥њ. јвтором, що витлумачив постмодерн≥зм у цьому повн≥шому значенн≥ (1979), був ∆.-‘.Ћ≥отар. ” досл≥дженн≥ ситуац≥њ Усучасност≥Ф в≥н захитав просв≥тницьку модель нарощуванн¤ ≥ зм≥ни пр≥оритет≥в Ц Удискурс леі≥тимац≥њФ, анал≥зуючи роль викладу у науковому пошуку та п≥знанн≥. Уƒо краю спрощуючи, Ц cказав Ћ≥отар, Ц ¤ б визначив постмодерн≥зм ¤к недов≥ру до метанаративуФ. ѕостмодерн≥зм Ц не розрив з модерн≥змом, а зм≥на стосунку до нього, критичне переосмисленн¤ модерн≥стичних м≥ф≥в –озуму, —вободи, ѕоступу. ћодерна творч≥сть вимагаЇ пор¤дку, тотожност≥, визначеност≥. ѕостмодерна Ц п≥дважуЇ усталений пор¤док речей, демаскуЇ його, не запроваджуючи натом≥сть нового, Ц ц¤ творч≥сть живитьс¤ хаосом. ћусимо розр≥зн¤ти постмодерн≥зм ¤к художню практику ≥ постмодерн≥зм ¤к теоретичне в≥дображенн¤, ¤к У≥змФ, Ц хоч обидва розвинулис¤ в активн≥й взаЇмод≥њ. ћитець сучасност≥ Ц це Уподв≥йний агентФ без ч≥ткого топосу. ” масов≥й л≥тератур≥ в≥н даЇ ел≥тарну п≥дшивку, а у Увисок≥йФ Ц не гребуЇ низовими прийомами ≥ тим самим помТ¤кшуЇ опозиц≥ю в≥дкритого/герметичного тексту.

ћагнетичн≥ концепти, довкола ¤ких згущуЇтьс¤ дискурс постмодерн≥стськоњ критики, Ц це ≥нтертекстов≥сть, внутр≥шн¤ декорац≥¤, сл≥д, подв≥йне кодуванн¤, ризома, смерть автора, св≥т ¤к хаос св≥т ¤к текст. Ћегко зауважити, що через дв≥ останн≥ призми формуЇтьс¤ трет¤: хаосу ¤к тексту, точн≥ше словника-тезауруса, що надаЇтьс¤ до нел≥н≥йного прочитанн¤. ѕостмодерн≥стське письмо антим≥метичне, воно не Ї ≥ не намагаЇтьс¤ бути ан≥ м≥рилом досв≥ду, ан≥ в≥дпов≥ддю на культурно-≥сторичн≥ обставини. «ам≥шуючи складов≥ елементи на вит¤гах з р≥зних стил≥в ≥ поетик, письменник отримуЇ безмежне число мутац≥й. јвтор уже не дем≥ург, а скор≥ше Ц приватна УвипадковаФ особа. јвтора зн≥вельовано саме ¤к особист≥сть, в≥н Уповинен бути м≥сцем, де суперечност≥ вир≥шуютьс¤, де вс≥ несум≥сн≥ елементи нарешт≥ звТ¤зуютьс¤ докупиФ. якщо ран≥ше субТЇкт письма виростав з анон≥мност≥, то у ‘уко в≥н наново розчин¤Їтьс¤ в анон≥мност≥. ѕост≥йний обм≥н смислами стираЇ межу м≥ж УсвоњмФ ≥ УчужимФ словом. “екст водночас належить ус≥м, насамперед ус≥м читачам, бо кожен з них стаЇ до певноњ м≥ри його сп≥вавтором. ћистецтво постмодерн≥зму висуваЇ на перший план так≥ Увторинн≥Ф жанри, ¤к щоденники, прим≥тки, листи, втручаЇтьс¤ в найб≥льш ≥нтимн≥ моменти. –озширенн¤ контексту вводить у текст саме обрамленн¤ (frame): пал≥турку книги, рекламне оголошенн¤ на шмуцтитул≥, Ц а вже ё.Ћотман спостер≥г, що Уƒосить увести в текст рамку, ¤к центр уваги аудитор≥њ зм≥щуЇтьс¤ з пов≥домленн¤ на кодФ. –изома Ц емблема постмодерну. ”мберто ≈ко прописав њњ ¤к протообраз лаб≥ринту в своЇму в≥зит≥вковому роман≥ У≤мТ¤ тро¤ндиФ (1980). Ћаб≥ринт Ц той символ≥чний прост≥р, що т≥сно повТ¤зуЇ постмодерний текст з бароковим, з т≥Їю лише р≥зницею, що в бароко гра була повнозначною, а в постмодерн≥зм≥ ставленн¤ до нењ стало теж ≥гровим.

1.2. —инхрон≥зац≥¤ з сучасн≥стю. ѕарадигма критичного судженн¤ про л≥тературу ≥ практика анал≥зу художнього тексту зазнаЇ кардинальних зм≥н. ¬т≥люючи суть такоњ видозм≥ни, деконструктив≥зм (¤к л≥тературознавча школа) набув значенн¤ нового способу мисленн¤ у нов≥й стад≥њ Ївропейськоњ цив≥л≥зац≥њ, окресленоњ ¤к час постмодерну.

а) —тосунки з модерн≥змом. ћодерн≥зм/постмодерн≥зм Ц дов≥чн≥ vis-a-vis. Ќав≥ть тепер, коли ц≥ дв≥ парадигми в багатьох нац≥ональних культурах вт¤гнено у суперечку, вони не дистильован≥ до решти: постмодерн≥зм впливаЇ на прочитанн¤ модерних текст≥в, а модерн≥стський канон у певн≥й нац≥ональн≥й в≥з≥њ коригуЇ лог≥ку розвитку њњ постмодерного дискурсу. ‘≥лософи культури в≥дзначили так≥ характеристики постмодерн≥зму, ¤к друга секул¤ризац≥¤: ¤кщо в епоху реформац≥њ людина пориваЇ з≥ св≥том небесним, то зараз вона пориваЇ з≥ св≥том земним, переход¤чи у в≥ртуальний; безтурботний плюрал≥зм: усењдн≥сть, порушенн¤ ≥Їрарх≥чних звТ¤зк≥в, наголос на суперечц≥, не на згод≥; деонтолог≥зац≥¤ св≥ту: дихотом≥ю Уф≥зика Ц метаф≥зикаФ визнано умовною, науку Ц прагматичною, що шукаЇ не ≥стину, а зм≥ни балансу влади, реальн≥сть вз¤то за естетичний конструкт. У” св≥домост≥ постметаф≥зика св≥т постаЇ не у вигл¤д≥ картез≥анського механ≥зму, ¤кий функц≥онуЇ за законами лаплас≥вського детерм≥н≥зму, а в образ≥ Уплюрал≥стичного всесв≥туФ ”.ƒжеймса, св≥ту, що нагадуЇ собою Увеликий кв≥тучий безлад, ¤кий дзижчитьФ; оптим≥стичне нев≥гластво: Узабагато культуриФ Ц ст≥льки, що вона не засвоюЇтьс¤; надм≥р партикул¤ризму ≥ надм≥р ≥дентичностей; дефундаментал≥зац≥¤ культури Ц випад проти духовних монопол≥й, схильн≥сть до випадкових референц≥й, до м≥зансцен, метафоризац≥¤ дискурсу, спостереженн¤ в квадрат≥ ≥ розмиванн¤ традиц≥й. ¬≥дносн≥сть модерност≥ саме в тому ≥ пол¤гаЇ, що УновеФ швидко стар≥Їтьс¤ ≥ що все новочасне затримуЇ прихований звТ¤зок ≥з класичним. Ќаш сенс модерност≥ творить власн≥ самодостатн≥ канони прийдешньоњ класичност≥. ≤ це порушуЇ УусталенуФ ≥сторичну посл≥довн≥сть. « постмодерноњ точки зору, сучасн≥сть можна описати ¤к концепт виб≥рково повтореноњ минувшини. ÷итата перетворилас¤ на знак опанованоњ культури. ѕ≥двищена рем≥н≥сцентн≥сть, увага до чужого слова стали запоруками творчост≥ в пост≥сторичних умовах. Ќаша епоха дос¤гла високого р≥вн¤ складност≥ й багатозначност≥. Ќового дл¤ людини культури суттЇво поменшало у пор≥вн¤нн≥ з нањвною людиною. ” цьому сенс≥ постмодерн≥сти були завжди. јле колись такий тип св≥тогл¤ду був р≥дк≥сним ≥ випадковим, а тепер стаЇ ключовим.

б) ƒинам≥ка засвоЇнн¤. јж 1990-т≥ роки показали в≥дчуженн¤ в≥д соцреал≥зму, а разом з тим ≥ в≥д позитив≥стського розумуванн¤ в наш≥й культур≥. ƒинастичний пор¤док зм≥ни стил≥в, запропонований ƒмитром „ижевським, в ≥стот≥ своњй був замкненим. ѕостмодерне л≥тературознавство тим ≥ в≥дм≥нне в≥д модерн≥стськоњ концепц≥њ „ижевського, що зважаЇ не так на дом≥нанту, ¤к на марі≥неси: адже стил≥ не зникають, вони заникають, ут≥кають на береги л≥тературного процесу, аби колись знову вийти на саму бистрину. ѕ≥дстави вважати украњнський постмодерн≥зм ориг≥налом, а не коп≥Їю значно б≥льш≥, н≥ж то видавалос¤ першим його критикам, бо не ≥снуЇ н≥¤кого вз≥рцевого проекту самоњ ситуац≥њ постмодерност≥. ” нашому випадку ц¤ ситуац≥¤ зб≥глас¤ з≥ спробами культурноњ ≥дентиф≥кац≥њ незалежноњ ”крањни, спробами, що мали на мет≥ перекричати монолог тотал≥таризму.

«а ймов≥рну точку в≥дл≥ку оц≥Їњ постколон≥альноњ ≥стор≥њ в наш≥й культур≥ ћарко ѕавлишин вз¤в с≥чень 1992 року Ц дату виходу першого кињвського числа журналу У—учасн≥стьФ, заснованого в ћюнхен≥, замешканого в Ќью-…орку.

« цього часу в украњнськ≥й л≥тератур≥ припинилас¤ гегемон≥¤ минулого, ¤ке, колись цьковане ≥ знищуване, не давало спокою сучасност≥ без лапок. ќчевидно, уперше за довг≥ дес¤тил≥тт¤ украњнськ≥ митц≥ здобули шанс зосередитис¤ на тепер≥шност≥. јле в≥с≥мдес¤тники одразу ж скористалис¤ даною нагодою дл¤ буфонади ≥ великих масових д≥йств (У¬ивихФ, У райслер-≥мпер≥алФ,У«аг≥н загону загономФ), а девТ¤ност≥вц≥ з сильною м≥рою скепсису сприйн¤ли ≥ ц≥ зрушенн¤ (згадаймо хоча б УЌову деіенерац≥юФ).

Ћезом ќккама у тканин≥ постмодерного дискурсу в ”крањн≥ стало в≥дчуженн¤ митц≥в в≥д читач≥в. Ќин≥ автор намагаЇтьс¤ показати, що читач у пор≥вн¤нн≥ з ним розумово в≥дстав. ”крањнська Унова хвил¤Ф тривалий час зазнавала зневажливих глуз≥в невтаЇмничених ≥ нестримного захвалюванн¤ адепт≥в т≥ньовоњ л≥тератури. ” нас засвоЇнн¤ культурноњ парадигми постмодерн≥зму та њњ специф≥чний розвиток Ув≥дбуваЇтьс¤ не в≥д малого до великого, не у зрост≥ ≥ зб≥льшенн≥, а в≥д загального до одиничного, через диференц≥ац≥ю первинно суц≥льного пол¤Ф. “реба зважати, що кожен нац≥ональний вар≥ант теоретичного коду завжди маЇ похибку проти свого ≥нтернац≥онального (додамо Ц не≥снуючого) зразка. ”мберто ≈ко з цього приводу стверджуЇ, що Упостмодерн≥зм Ц це просто сучасна назва маньЇризму ¤к мета≥сторичноњ категор≥њФ, чи не тому, що маньЇризм Ц один з найвпливов≥ших мистецьких концепт≥в в ≥тал≥йськ≥й культур≥ ≥ що його т¤ж≥нн¤ по-своЇму п≥дкоригувало ≥тал≥йський вар≥ант постмодерн≥зму.

ѕерша украњнська монограф≥¤ з приводу постмодерн≥зму вийшла з-п≥д пера √алини —иваченкоФ. Ќа приклад≥ словацького роману 1970-80-х рок≥в авторка досл≥дила експанс≥ю цього зах≥дного феномена на терени —х≥дноњ ™вропи ≥ його переродженн¤. ƒв≥ статт≥ “амари √ундоровоњ про рецепц≥ю постмодерн≥зму в ”крањн≥ спрогнозували таку похибку з вини штучно перерваного, а тому незавершеного у нас, модерн≥зму та Упереписуванн¤ авангардистськоњ класикиФ. ќпубл≥кован≥ з де¤ким зап≥зненн¤м, вони звертають увагу на проблиски авангарду у представник≥в л≥тературних обТЇднань УЅу-Ѕа-ЅуФ, Уѕропала грамотаФ, УЋу-√о-—адФ, хоча до половини 1990-х рок≥в перфоменси њхн≥ поступилис¤ м≥сцем текстам, а тексти засв≥дчили дещо ≥нше. ѕрофесор √ундорова знайшла теж докази зародженн¤ украњнського постмодерн≥зму не п≥сл¤ модерн≥зму, а разом з ним. ƒискурс≥¤ украњнського постмодерн≥зму т≥сно повТ¤зана з замашними книгами, що знайшли нове прочитанн¤ ≥ переоц≥нку концепту л≥тературного модерн≥зму в ”крањн≥, а також ф≥лолог≥чних метод≥в ≥ шк≥л.

У ультурн≥ новац≥њ розпросторююютьс¤ колами, проростаючи на ірунт≥ нац≥ональних традиц≥й кожноњ з культурФ. ѕроект Уѕоверненнн¤ дем≥ург≥вФ, виконаний у сп≥вавторств≥ ё.јндруховича з ¬.™шк≥лЇвим, по сут≥ своњй ¤краз таке текстове коло. ќбидва сп≥вавтори стали передмовниками виданн¤, уже з перших стор≥нок перетворивши крапку в заголовку УѕлеромиФ на великий знак питанн¤. ’оча саме ¬олодимир ™шк≥лЇв спричинивс¤ до першого л≥тературознавчого визначенн¤ постмодерного дискурсу в ”крањн≥, метафорично його роботу назвемо вростанн¤м н≥гт¤. ”крањнську л≥тературу, ¤ка з великою долею ≥нерц≥њ ледве виходить з-п≥д впливу рос≥йськоњ, в≥н все ще м≥р¤Ї м≥ркою Устаршого братаФ ≥ найдошкульн≥ше дотикаЇ т≥ тексти, ¤к≥ не мають прототип≥в у сучасному рос≥йськомовному письменств≥. ‘актично, т≥льки минулий 2000 р≥к ознаменовано к≥лькома розгорнутими гуман≥тарними прац¤ми ц≥Їњ тематики, причому ориг≥нально украњнськими. ћаЇмо на уваз≥ досл≥дженн¤ ћиколи –¤бчука, —в≥тлани Ўл≥пченко, ƒмитра «атонського, Ѕориса Ѕ≥гуна та менш вдалу спробу Ќелл≥  орн≥Їнко.

–озд≥л другий Ц —в≥дченн¤ л≥тературного процесу Ц розгл¤даЇ сучасну украњнську л≥тературу в синтез≥ к≥лькох р≥зних св≥тогл¤д≥в ≥ культурних лог≥к, одн≥Їю з ¤ких ви¤вивс¤ постмодерн≥зм.  ритики ≥дењ самозародженн¤ постмодерн≥зму в ”крањн≥ (ќлег ≤льницький, √ригор≥й —ивок≥нь, ≤ван ƒзюба та ≥нш≥) найб≥льш ¤вним доказом навод¤ть його чужор≥дн≥сть у наш≥й культур≥. јле доказ в≥д супротивного не менш правдивий. У“аким, зокрема, постаЇ сучасне в≥дживленн¤ доби бароко: реставрац≥¤ памТ¤ток ц≥Їњ доби, переклад та публ≥кац≥њ текст≥в, оживленн¤ памТ¤т≥ про козаччину. Ѕо ж бароко Ц це поЇднанн¤ високого й попул¤рного, м≥жнародного й м≥сцевого, рел≥г≥йного ≥ св≥тського: бароко Ц жарт≥вливе, ≥рон≥чне, самосв≥доме, грайливе, багатокультурне й толерантнеФ. Ќезаперечними учасниками постмодерного л≥тературного процесу в ”крањн≥ можна вважати два покол≥нн¤ Ц рок≥в 1980-х ≥ 1990-х.

1920-т≥ роки, пер≥од незавершеноњ л≥тератури розстр≥л¤ного в≥дродженн¤, актуал≥зувалис¤ саме за останнЇ дес¤тил≥тт¤ 20 в≥ку. ÷¤ хронолог≥чна п≥дм≥на вберегла л≥тературний процес в≥д катастрофи розриву. ѕоворот до традиц≥њ не означаЇ лог≥чного виведенн¤ майбутнього з минулого, скор≥ше Ц акт творенн¤ самого минулого, стад≥ю вибору, а не канону. Ќазагал проект антолог≥њ у 1990-х еволюц≥онував в≥д першого Ув≥зитковогоФ добору постатей ≥ текст≥в, виконаного ≤.јндрус¤ком у часопис≥ У„етверФ, через так≥ книги, ¤к Ућолоде виноФ, У“екстиФ, У≤менникФ, У” чеканн≥ театруФ, до концепц≥йних антолог≥й ¬.ƒаниленка, ¬.ћахна, ё.јндруховича та ¬.™шк≥лЇва, ¬.ѕахаренка. ‘еноменов≥ новочасних украњнських антолог≥й сп≥взвучна ≥стотна децентрал≥зац≥¤ л≥тературного розвитку.

2.1. —постереженн¤ над ≥нтертекстов≥стю ф≥ксуЇ проби сучасноњ украњнськоњ л≥тератури на вм≥ст рем≥н≥сценц≥й ≥ ступенюЇ впливи чужого слова.

а) ≈стетична рецепц≥¤ (на приклад≥ засвоЇнн¤ “ичини). «акор≥ненн¤ у великому текст≥, тобто Їмн≥сть ≥ зас¤г асоц≥ативних зчеплень, стають з погл¤ду постмодерн≥зму головним м≥рилом г≥дност≥ кожного твору, чи то критичного, чи художнього. ¬ украњнському випадку “ичина Ц це канон. —прийманн¤ “ичининих зб≥рок в≥д перших реценз≥й скидалос¤ на синусоњду: екстреми захопленн¤ зм≥нювали њдк≥ звинуваченн¤ у деградац≥њ та в≥дступництв≥. ѕопри те (чи ¤краз тому), що “ичина Ц визначальна постать ¤к соцреал≥стичного, так ≥ антирад¤нського л≥тературного екв≥валенту, страх запозиченн¤ (¤к страх запозичити не в≥д того), котрому присв¤тив ц≥лу монограф≥ю √.Ѕлум, ви¤вивс¤ впливов≥шим чинником Утрадиц≥й п≥др≥зац≥њФ, ан≥ж ф≥зичн≥ репрес≥њ. ƒаний п≥дрозд≥л досл≥джуЇ сол≥дарн≥сть текст≥в, або ж успадковане триванн¤ корпусу “ичини в п≥зн≥ш≥й украњнськ≥й поез≥њ. ≤детьс¤ про прихований статус ≥ сл≥ди “ичини у контекстових забудовах та ≥нтертекстових сполуках поез≥њ 1950-90-х рок≥в: Ѕарки, ƒрача,  алинц¤, ’олодного, —тр≥хи, ƒевдюка, јндрус¤ка, —тринаглюка. јскеза ви¤вл¤Їтьс¤ ¤к саморозвиток поета-нащадка у заданому вимiрi, з болючим вiдсiканн¤м усього зайвого, бо навiть найоригiнальнiший митець може породити тiльки частину самого себе.

б) «маганн¤ з мовою. ’удожн≥й текст ≥снуЇ у вжитку. «м≥на дискурсу у нашому письменств≥ засв≥дчена зм≥ною ставленн¤ автор≥в, а за тим Ц ≥ читач≥в до категор≥њ норми. “аке переродженн¤ пом≥тно прогресуЇ у поетичн≥й канв≥ л≥тератури, а поез≥¤ у цьому в≥дношенн≥ законом≥рно випереджаЇ ≥нш≥ роди писанн¤м al fresco. Ућова поез≥њ залишаЇ далеко позаду вс¤ку прозуФ. Ќове л≥тературне покол≥нн¤ привабили в н≥й ще не засв≥дчен≥ у наш≥й л≥тератур≥ мутац≥њ. «а спостереженн¤м ≈вгена ћаланюка, Умистц≥ перш≥ в≥дчувають пов≥в новоњ епохи, бо вони Ц в найл≥пших своњх представниках Ц завжди чатують на границ≥ прозр≥нн¤Ф. « початку 1990-х рок≥в в ”крањн≥ достигаЇ ситуац≥¤ Уновоњ котл¤ревщиниФ, коли мова л≥тератури повстаЇ проти л≥тературноњ мови. “ака фаза висв≥тлюЇ прогалини норми та њњ вразлив≥ м≥сц¤, сп≥вм≥рно в≥ддзеркалюючи зм≥ни мистецькоњ св≥домост≥ ≥ горизонти оч≥куваних перетворень майбутньоњ л≥тературноњ мови.

2.2 —амопо¤сненн¤ л≥тератури:

а) ≈сењстика. ћабуть, визначальна плазмопод≥бн≥сть вт¤гнула есењстику в силове поле постмодерн≥зму ≥ надала њй тут уприв≥лейованого положенн¤. Ќа тл≥ попередн≥х канон≥зованих жанрових утворень есе вигл¤даЇ ¤к ¤кась м≥нус-форма. ¬изначальний парадокс есењстичного мисленн¤ в тому, що ≥ндив≥дуальн≥сть, котру треба обірунтувати, знаходить по¤сненн¤ у тому, що треба обірунтувати, Ц у сам≥й соб≥ (¤к ≥ кожен постмодерний феномен вона вт≥люЇтьс¤ в ход≥ самовизначенн¤). јвтотематизм Ц одна з визначальних рис постмодерного роману, де динам≥ка есе часто заступаЇ динам≥ку персонаж≥в. √ероњ б≥льш статичн≥ у постмодерн≥й проз≥, н≥ж певн≥ Удр≥бТ¤зков≥Ф теми, ¤к≥ власне ≥ формують евристичне баченн¤.

Ќайщ≥льн≥ше це дотикаЇ есењстику јндруховича, зокрема його книжку Уƒезор≥Їнтац≥¤ на м≥сцевост≥Ф. ƒосл≥джуючи сполучн≥ вузли актуальноњ украњнськоњ культури (≥ стан п≥сл¤ балу, ≥ самотн≥сть, ≥ ефект гальорки), в≥н припускаЇ, що постмодерн≥зм Ц Уце така обставина часу ≥ м≥сц¤, в≥д ¤коњ н≥куди нам не под≥тис¤, територ≥¤ Упом≥жФ ≥ Увсередин≥Ф, н≥кому-не-належний м≥жцив≥л≥зац≥йний, але й понадцив≥л≥зац≥йний прост≥р, центральна д≥ра в ™вроп≥, тектон≥чний зсув, пропадн¤, втрачений коментар до √аличини, зрештою, це сама √аличина Ф.

≈се прикметне тим, що начебто покладене всередин≥ д≥йсност≥ у становленн≥, куди воно вт¤гуЇ р≥зн≥ форми њњ усв≥домленн¤. —инхронн≥ рефлекс≥њ ќксани «абужко, з≥бран≥ п≥д одн≥Їю обкладинкою У’рон≥к в≥д ‘орт≥нбрасаФ, Ц одна з ц≥кавих спроб викристал≥зувати сенс б≥жучих культурних взаЇмин, переважно на л≥тературному матер≥ал≥. як ≥нтелектуальний портрет доби книга «абужко справдилас¤ саме у критичному дискурс≥ украњнського постмодерн≥зму.

б) –luralia tantum. «агальна картина, що в≥дкриваЇтьс¤ досл≥дников≥ украњнського постмодерн≥зму, Ц це безм≥р фраімент≥в. јктуальний стан питанн¤ робить передчасною ≥ неповною кожну спробу систематизац≥њ, обмежуючи наш≥ можливост≥ каталог≥зац≥Їю. Ќ≥хто з письменник≥в молодшоњ іенерац≥њ (≤здрик, ѕрохасько,  ривенко й ѕавл≥в, јндрус¤к, —киба, —тринаглюк) не претендуЇ на приписи, т≥льки Ц на прописи. ¬изначальний модус њхнього письма умовно можна назвати запозиченим з граматики по¤сненн¤м pluralia tantum Ц Ут≥льки множинаФ. —учасне письменство стаЇ синтезом попередн≥х естетичних антитез: нав≥ть конфл≥кт м≥ж естетикою реал≥зму та модерн≥зму вичерпав своњ творч≥ можливост≥, губл¤чи пас≥онарн≥сть у новому витков≥ л≥тератури.

2.3. ѕост≥сторизм та альтернативн≥ ≥стор≥њ. як пишуть ≥ ¤к розум≥ють ≥стор≥ю в постмодерн≥й ситуац≥њ? ≤стотно, що ≥сторична нарац≥¤ сприймаЇтьс¤ зараз ¤к р≥зновид критичного дискурсу, бо њњ пров≥дник (мова) н≥коли не буваЇ нейтральною дзеркальною поверхнею. УЌеприсутн¤ присутн≥стьФ ≥сторика на м≥сц≥ ≥ в час≥ описуваних под≥й повн≥стю завд¤чуЇ тим джерелам, до ¤ких в≥н маЇ доступ. ќц¤ низова, не≥нтелектуальна ≥стор≥¤ не Ї ан≥ безсторонньою, ан≥ такою невинною, ¤к њњ вол≥ли бачити модерн≥ досл≥дники. —аме про це йдетьс¤ у п≥дрозд≥л≥ на матер≥ал≥ ≥сторикопод≥бноњ прози јндрус¤ка,  ожел¤нка ≥ ∆олдака Ц про свого роду поквитуванн¤ з розумно впор¤дкованою, прогресивною ≥стор≥Їю. ”часть читача в ≥нтелектуальн≥й гр≥ та пост≥сторичн≥й невагомост≥ ви¤вилис¤ тут важлив≥шими, н≥ж запит Уживого житт¤Ф, в ¤кому постмодерн≥ митц≥ в ”крањн≥ побачили не ф≥ксований зразок, а прив≥д дл¤ художньоњ деконструкц≥њ.

¬»—Ќќ¬ »

” ¬исновках узагальнено пров≥дн≥ ≥дењ та результати цього дисертац≥йного досл≥дженн¤ про складн≥сть нац≥ональноњ в≥дм≥ни постмодерн≥зму. Ќезважаючи на незавершен≥сть, постмодерн≥зм Ц досить виразно окреслений у сучасних св≥тових л≥тературах ¤к стилесв≥дом≥сть. «розум≥ло, що назад до простоти дороги немаЇ. ”перед Ц до ускладненн¤ Ц не пускаЇ ситуац≥¤ Увсенаписаност≥Ф. ѕочинаючи з 1960-х рок≥в, загальний ≥нтерес нашоњ культури зсуваЇтьс¤ з питанн¤ що? на питанн¤ ¤к? —ловесне ж мистецтво переформульовуЇ ц≥ питанн¤ ще контраверс≥йн≥ше: дл¤ постмодерного письменника форма стаЇ найсуттЇв≥шим зм≥стом художнього тексту.

” дисертац≥њ зд≥йснено ¤комога об'Їмн≥шу ≥нтерпретац≥ю нашого постмодерн≥зму ¤к нового художнього напр¤му ≥ специф≥чного св≥тобаченн¤. –обота п≥дТЇднала до ≥стор≥њ украњнськоњ л≥тератури ц≥лий список марі≥нальних ≥мен та текст≥в, ¤к≥ самою своЇю по¤вою у канон≥ зм≥нюють його параметри ≥ ставл¤ть п≥д сумн≥в колишн≥й сп≥льний знаменник ≤снують не т≥льки р≥зн≥ визначенн¤ постмодерн≥зму, чи радше окресленн¤ й узуси цього терм≥на, але також р≥зн≥ постмодерн≥зми. Ќа украњнському ірунт≥ в≥н маЇ свою нац≥ональну специф≥ку:

1.ѕостмодерна л≥тература в ”крањн≥ до к≥нц¤ 1990-х залишалас¤ аналогом мистецького самвидаву: т≥Їю ж м≥рою марі≥нальна, малотиражна, але з високою ≥нтелектуальною напругою. ѕеребуваючи в стан≥ внутр≥шньоњ опозиц≥йност≥, вона вимагала свого читача ≥ не дбала про нього.

2. онфл≥кт м≥ж старим ≥ новим загладивс¤ в наш≥й постмодерн≥й л≥тератур≥ њх симул¤кром: рад¤нська культура в≥дмирала, зате публ≥кувала все краще, не допущене ран≥ше цензурою.  анон епохи соцреал≥зму втратив сфери впливу, але нова л≥тература ≥ особливо нова критика, уникаючи старих рольових оч≥кувань, не спромоглас¤ витворити ¤к≥сно ≥ншоњ культурноњ св≥домост≥.

3.ѕон¤тт¤ Упостмодерн≥змФ розвивалос¤ в наш≥й культуролог≥њ нел≥н≥йно. ” трив≥альному значенн≥ воно ув≥брало ≥ сему фактичного зламу в нац≥ональн≥й л≥тератур≥ та ≥нших мистецтвах, ≥ сему надуманого, штучно роздмуханого ¤вища. ¬икристал≥зовуючи науковий сенс пон¤тт¤, авторка дисертац≥њ терм≥нолог≥зуЇ його ¤к категор≥ю розр≥зненн¤ двох несиметричних матриць украњнськоњ л≥тератури: пророчоњ та ≥гровоњ.

4. ритичний сплеск ¤к певна фаза у розвитку самоњ л≥тератури, що переходить у стан спостереженн¤ другого ступен¤: письменник спостер≥гаЇ за собою ¤к письменником у момент письма. “акий ≥рон≥чний вуаЇризм (п≥дгл¤данн¤) став визначальним способом рефлекс≥њ. ѕост≥сторична нарац≥¤ в украњнському вар≥ант≥ Ї р≥зновидом особливого критичного дискурсу.

5.Ќа в≥дм≥ну в≥д багатьох Ївропейських, украњнський постмодерн≥зм включив модерн≥стськ≥ опозиц≥њ у власну матрицю ≥ дав њм р¤д багатозначних тлумачень.

” наш≥й культур≥ в≥дбуваЇтьс¤ зараз ц≥лком виправданий доб≥р того, що повинно залишитись в актив≥, а що надовго перейде в пасив мистецькоњ св≥домост≥. –≥вно доти, поки виразна протилежн≥сть постмодерн≥змов≥ не сформульована, в≥н поглинатиме аріументи критики, обертаючи њх на власну користь. ѕопри вс≥ р≥зночитанн¤ впадаЇ в око, що нац≥ональна специф≥ка украњнського постмодерн≥зму найб≥льше завд¤чуЇ бароков≥й стилесв≥домост≥. ћинуле й майбутнЇ Ц н≥би дзеркальн≥ ст≥нки довкола тепер≥шнього Ц з кожною визначною под≥Їю зм≥нюЇтьс¤ њх ц≥л≥сть, ¤ку проймаЇ новий смисловий в≥зерунок, ≥нший дух часу; але що б не трапилос¤, нац≥ональна культура захищена ц≥л≥стю, сучасний њњ стан не може не узгоджуватись з минулим.

ќсмисленим та синтетичним узагальненн¤м такого феномена, ¤к украњнський постмодерн≥зм, дисертац≥йне досл≥дженн¤ збагачуЇ розд≥л теор≥њ л≥тератури про художн≥ напр¤ми й стил≥ та њх нац≥ональн≥ вар≥анти.

ќсновний зм≥ст роботи викладено у таких публ≥кац≥¤х:

1.—таровойт ≤. ѕисьменники без б≥ограф≥й // ѕост-ѕоступ. Ц 1996. Ц є 5 (202).Ц —. 13.

2.—таровойт ≤ . УƒевТ¤ностникиФ - це в≥д 90-т≥ // «нак. Ц 1996. Ц „. 2.

3.—таровойт ≤. Ћ≥тературний анфас ≥ проф≥ль –омана —киби // «нак. Ц 1996. Ц

„. 4.

4.—таровойт ≤. ¬ипадкове ототожненн¤. (√айда ¬. ≈фемериди) // Ѕез назви: Ћ≥тературно-критичний бюлетень. Ц 1996. Ц є 1 (грудень). Ц —. 10 Ц 11.

5.—таровойт ≤. ћодерн на вагах постмодерну //  ритер≥њ естетичноњ вартост≥ художнього тексту / “ези допов≥дей ћ≥жвуз≥вськоњ науковоњ конференц≥њ (Ћьв≥в, 22-24 вересн¤ 1996 р.). Ц —. 67 Ц 69.

6.—таровойт ≤. ¬заЇмопричетн≥сть тексту (≤ван јндрус¤к та його книга УќтруЇнн¤ голосомФ) // ћолода нац≥¤. Ц  ињв. Ц 1997. Ц „. 5: ћатер≥али ¬сеукрањнського наукового сем≥нару У‘еномен текстовост≥ у сучасн≥й культур≥Ф (Ћьв≥в, 3-5 травн¤ 1997 р.). Ц —. 80 Ц 84.

7.—таровойт ≤. „отири погл¤ди // —в≥товид. Ц  ињв Ц Ќью-…орк. Ц 1997. Ц „. 4. Ц —. 117 Ц 123.

8.—таровойт ≤. ” дом≥, збудованому ≥з брил подиву (про книгу Ќеди Ќежданоњ У отивишн¤Ф) // Ѕерез≥ль. Ц ’арк≥в. Ц 1998. Ц „. 1-2. Ц —. 186 Ц 188.

9.—таровойт ≤. ”крањнська мова у новочасному л≥тературному текст≥: руйнуванн¤ канон≥в ≥ табу // ѕро украњнський правопис ≥ проблеми мови. Ц Ќью …орк Ц Ћьв≥в: Ќаукове “овариство ≥м. Ўевченка, 1997. Ц —. 153 Ц 163.

10.—таровойт ≤. «ам≥сть д≥агнозу. ѕ≥сл¤мова до книги // —киба –. ’вороба росту. Ц  .: —молоскип, 1998. Ц —. 227 Ц 232.

11.—таровойт ≤. якраз постмодерн≥зм. як два // Art Line. Ц 1998. Ц .7 Ц 8. Ц

. 90-91.

12.—таровойт ≤. Ќове покол≥нн¤ вибираЇ? // Ћ≥тература плюс. Ц 1998. Ц „. 4(5) листопад-грудень.

13.—таровойт ≤. ћетафорика ≥стор≥њ у постмодерн≥й проз≥ // Ќауков≥ записки Ќац≥онального ”н≥верситету У иЇво-ћогил¤нська јкадем≥¤Ф. Ц “. 4. Ц ‘≥лолог≥¤. Ц 1998. Ц —. 31 - 33.

14.—таровойт ≤. Ћ≥тература прийдешньоњ л≥тератури // ћолода нац≥¤. Ц 1998. Ц „. 9. Ц —. 125 Ц 128.

15.—таровойт ≤.  оротке замиканн¤ в украњнськ≥й постмодерн≥й проз≥ 90-х // ”крањнська ф≥лолог≥¤: школи, постат≥, проблеми («б≥рник ћ≥жнародноњ конференц≥њ, присв¤ченоњ 150-р≥ччю в≥д дн¤ заснуванн¤ кафедри украњнськоњ словесност≥ у Ћьв≥вському ун≥верситет≥). Ц Ћьв≥в: —в≥т, 1999. Ц „. 1. Ц —. 373-378.

16.—таровойт ≤. анон ≥ карта перечитуванн¤: корпус “ичини в украњнськ≥й поез≥њ // јктуальн≥ проблеми сучасноњ ф≥лолог≥њ. Ћ≥тературознавство. Ц –≥вне: видавництво –≥вненського державного гуман≥тарного ун≥верситету, 2000. Ц “. V≤≤≤. Ц —. 117 Ц 126.

17.—таровойт ≤.—в≥дченн¤ украњнського постмодерн≥зму. 1990-т≥ // —≥вер¤нський л≥топис. Ц „ерн≥г≥в. Ц 2000. Ц „. 3 (33). Ц —. 152 Ц 159.

18.—таровойт ≤., √алета ќ. Literatura ukrainska po УRybo-wino-kurzeФ// Tygiel kultury.Ц Lodz. Ц 1999. Ц є 1-3. Ц S. 53-57.

јЌќ“ј÷≤я

—таровойт ≤.ћ. ”крањнський постмодерн≥зм у критичному та художньому дискурсах к≥нц¤ ’’ ст. Ц –укопис.

ƒисертац≥¤ на здобутт¤ наукового ступен¤ кандидата ф≥лолог≥чних наук за спец≥альн≥стю 10.01.06 Ц теор≥¤ л≥тератури. Ц Ћьв≥вський нац≥ональний ун≥верситет ≥мен≥ ≤вана ‘ранка, Ћьв≥в, 2001.

Ѕагатопланове метакритичне досл≥дженн¤ формулюЇ основн≥ положенн¤ естетичноњ концепц≥њ постмодерн≥зму, дошукуючис¤ сенсу зм≥н в сучасн≥й культур≥ у звТ¤зку з соц≥ально-пол≥тичними та психолог≥чними аспектами украњнського досв≥ду. “ема цього дисертац≥йного пошуку Ц одна суц≥льна Уб≥ла пл¤маФ, хоча стосуЇтьс¤ не проскрибованих теор≥й та ≥мен, а ще не засвоЇних. ” робот≥ терм≥нолог≥зовано дл¤ украњнськоњ гуман≥тарноњ науки р¤д пон¤ть ≥ категор≥й постмодерн≥зму, ви¤влено обс¤г ≥ меж≥ цього культурно-стильового ¤вища. ƒисертац≥¤ стосуЇтьс¤ найнов≥шого масиву критичноњ та художньоњ л≥тератури в ”крањн≥ ≥ Ї першою ≥нтеіральною роботою такого роду.

 лючов≥ слова: дискурс, постмодерн≥зм, деконструкц≥¤, подв≥йне кодуванн¤, ≥нтертекстов≥сть, ризома, суржик, пост≥сторизм.

јЌЌќ“ј÷»я

—таровойт ».ћ. ”краинский постмодернизм в критическом и художественном дискурсах конца ’’ в. Ц –укопись.

ƒиссераци¤ на соискание научной степени кандидата филологических наук по специальности 10.01.06 - теори¤ литературы. Ц Ћьвовский национальный университет имени »вана ‘ранко, Ћьвов, 2001.

ћногоплановое метакритическое исследование формулирует узловые аспекты эстетической концепции постмодернизма. ¬ поисках смысла перемен современной культуры автор диссертации прибегает к социально-политическим и психологическим установкам украинского опыта. “ема этого диссертационного исследовани¤ Ц сплошное Убелое п¤тноФ, хот¤ затрагивает не запрещенные цензурой теории и имена, а еще не освоенные. –абота терминологизирует в украинской гуманистике р¤д пон¤тий и категорий постмодернизма, опреде뤤 объем и границы этого культурно-стилистического ¤влени¤. ƒиссертаци¤ касаетс¤ новейшей критической и художественной литературы в ”краине и ¤вл¤етс¤ первым интегральным трудом на эту тему.

 лючевые слова: дискурс, постмодернизм, деконструкци¤, двойное кодирование, интертекстуальность, ризома, суржик, постисторизм.

SUMMARY

Starovoyt Iryna M. Ukrainian Postmodernism in the Late 20th century Critical and Art Discourses . Ц Manuscript.

Dissertation on gaining scientific candidate degree of filological sciences for specialty 10.01.06 Ц Theory of Literature. Ц Lviv National Ivan Franko University, Lviv, 2001.

The dissertation introduces historical and theoretical power of the postmodernism, setting its limits, and examines its impact on the Ukrainian cultural situation after independence. It identifies critical perspective which makes possible double rereading of the contemporary art through the highlights of Ukrainian national literary process as well as its European context. A related difficulty concerns the historical instability of many literary concepts, their openness to change. Researcher goes beyond the framework of the ad hoc definitions. Getting a real impact of the postmodern concept the dissertation establishes next main objectives:

  1. Sharp conflict between official and dissident self-identity was solved by simulacrum: exhausted Soviet culture tried to escape the end by publishing all masterpieces hidden and prohibited by censorship. While after independence cannon of the social realism epoche fall, the writer's role in Ukrainian society altered radically;
  2. Ukrainian postmodern literature outlook is neither intrinsically central nor intrinsically marginal Ц with its lost ideological loyalty and a variety of taboos: against sexuality, against censorable language, against the culture of the streets. Language of literature has come closer to the language of life than ever before;
  3. Actual Ukrainian cannon depends on rereading and rethinking its past in a broad sence. Re-examination of history and its mithologemes is combined with redefinition of the principles of Ukrainian civilisation. Literature deconstruct its age-old complexes, at the same time liberalizing the general cultural discourse;
  4. Theoretical proposal presents strong positions of the debate over the modern project in Ukrainian literature which was articulated mainly by the postmodern interpretation. Thus the prevalence of postmodernism today does not suggest that ideas or institutions of the past cease to shape the present.

This means that a period must be percieved in terms both of continuity and discontinuity, the two perspectives being complementary and partial. Defining traits are dialectical and also plural. Thesis is particularly tuned into general cultural and historical context of the epoch: specifically Ц into mutual consent to some personal outlooks and manifestos of the art groups, into influence of the ideological censorship, into debatable issues. The dissertation points out comprehension of deconstruction, double coding, intertextuality, Europocentrism which are extremely important as the rich intellectual context of contemporary Ukrainian writings. These ideas are highly productive in the western, Galician, writing phenomenon. Its specific decreative style is reflected in anarchic ironic literature, expecially poetry.

Indeed, the concept of postmodernism implies some theory of in/renovation as a change. Postmodernism is a descriptive but not evaluative or normative category of literary thought. We come closer to the question itself by acknowledging the psychopolitics of academic life Ц including the various dispositions of critical factions, boundaries and imperatives of the culture at large. The intellectual freedom and excellent education of the eighties, reinforced by the political freedom of the nineties, resurrected the vibrant personalities of the region. Some names piled here may serve to adumbrate postmodernism, or at least suggest its range of assumption: Yurij Androukhovych, Izdryk, Taras Prokhasko, Taras Devdiuk, Halia Petrosaniak, Liubomyr Strynahliuk, Vasyl Kozhelianko. They articulate a discourse of fragments, a white ideology of abscences and fractures, a desire of diffractions, an invocation of complex, articulate silences.

As the key conditions of postmodern literary practice the dissertation founds level of the language, specifics of national identity and intellectual abilities to deconstruct concrete social or historical situation, affirming the inverse of societyТs accepted dogmas and myths. Researcher inlights certain diverse concepts helping to delineate ambiguity, discontinuity, heterodoxy, perversion and deformation.

The dissertation will be particularly valuable to those in search of a basic grounding in postmodern complex, disturbing theories and its resonance in the selection of actual Ukrainian literature. It also offers a brave comprehensive interpretation of important masterpieces and critical texts of the area.

The dissertation is completed as a problematic deconstruction combined (according to proposal requires) with comparativistic method. Receptive aesthetics and literary image are also proposed for solution.

Key words: discourse, postmodernism, deconstruction, double coding, intertextuality, rhizome, sourzhyk, posthistorism.

 

 

 

 

ѕ≥дписано до друку 17.01.2001 р. ‘ормат 60х84/16

ƒрук на р≥зограф≥. ”мовн. друк. арк.0,8.

“ираж 100 прим. «ам. є 24.

Ќадруковано у видавничому центр≥ ”јƒ

79020, м.Ћьв≥в, вул. ѕ≥дголоско, 19

яндекс
ѕродвижение и поискова¤ оптимизаци¤ сайта раскрутка сайта. . –ешайте проблемы с нами увеличение губ  иев по доступным ценам. . —амый лучший дизайн интерьера - перепланировка. . Ќовые производственные технологии быстровозводимые здани¤ имеетс¤ нагл¤дное портфолио.
Хостинг от uCoz